Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Skoda Octavia II (2004-2013) – najlepsze silniki, opinie, usterki. Czy warto kupić?

Skoda Octavia II to popularny model w świecie aut używanych. Co poprawiono w stosunku do I generacji? Jaki obecnie silnik zapewni największy spokój finansowy, a jaki najlepsze doznania? Szczegóły i opinie na temat Octavii w poniższym artykule.

Skoda Octavia II

Skoda Octavia II generacji. Historia i informacje ogólne

Skoda Octavia II generacji to pięciodrzwiowy liftback i pięciodrzwiowe kombi. Istnieje też wariant sportowy i terenowy Octavii. Auto zostało zaprojektowane przez Thomasa Ingenlatha i Petera Wouda. Samochód został zbudowany na podstawie platformy PQ35, używanej między innymi w Audi A3 Mk2. Ma 4569 mm długości, 1769 szerokości, a rozstaw osi wynosi 2578 mm. Bagażnik w liftbacku po złożeniu siedzeń ma 1350 l pojemności, a kombi 1620 l.

Skoda Octavia II jest dostępna zarówno w wersji z napędem na przednią oś, jak i na cztery koła. Samochód można zakupić z automatyczną (6 lub 7-biegową) albo manualną skrzynią biegów (5 bądź 6-biegową). Druga generacja Octavii została zmodyfikowana pod kątem zwiększenia miejsca na nogi pasażerów z tylnego siedzenia. Poza modyfikacjami nadwozia wprowadzono silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem i bardziej zaawansowane zawieszenie.

Produkcja tego modelu Skody rozpoczęła się w marcu 2004 roku. Octavie montowano w Czechach, Bośni i Hercegowinie, Rosji, Słowacji,  Chinach, na Ukrainie, w Indiach, Kazachstanie i Angoli.  Skoda Octavia po faceliftingu została wprowadzona na rynek w 2009 roku. Zmieniono między innymi projekty zderzaków, reflektorów i niektóre elementy wnętrza, takie jak kierownica. Czesi zaprzestali produkcji Octavii II generacji w marcu 2013 roku. Miesiąc wcześniej na rynek weszła nowa generacja tego modelu, która zastąpiła poprzedniczkę. 

ZOBACZ TAKŻE
Peugeot 607 (1999-2010) - silniki, awarie, największe zalety i wady

Wersje silników

Skoda Octavia posiada wiele wersji silników. Wszystkie to rzędowe czterocylindrowe jednostki. Silnik benzynowy z najmniejszą pojemnością to 1.2 TSI. Można go znaleźć w nowszych modelach, produkowanych po 2010 roku. Ma moc 105 koni mechanicznych. 1.2 TSI zapewnia najmniejsze spalanie z palety silników benzynowych, a do 100 km/h rozpędza się w 10,6 sekundy. Najmniejszą moc zapewnia 1.4 MPI.

Wersja przed 2010 rokiem miała 75 koni, natomiast nowsza 80. Drugi napęd o pojemności 1.4 z turbodoładowaniem ma moc 120 koni mechanicznych. Montowano go w Skodach Octaviach od 2008 roku do zakończenia produkcji. Od samego początku istnienia Skody Octavii II montowano w niej silnik 1.6 8V, który świetnie współpracuje z instalacją LPG. Moc tego napędu wynosi 102 konie mechaniczne. 1.6 FSI pozwala cieszyć się mocą 115 KM. Był montowany w Octaviach w latach 2004-2008. 

Najmocniejszy silnik benzynowy w Skoda Octavia to 1.8 TSI,  posiada moc 152 lub 160 koni. Ten napęd można znaleźć w modelach produkowanych od 2007 roku. 2.0 FSI ma moc 150 koni. Był używany do 2008 roku. Niestety nie jest to silnik dla osób, które nie lubią wydawać zbyt wiele na paliwo. 2.0 FSI ma największe spalanie z całej gamy benzyniaków. Szczególnie dużo paliwa zużywa wersja kombi z napędem na 4 koła. Sportowa wersja RS Skody Octavii dysponuje dodatkowo silnikiem 2.0 TSI o mocy 200 koni. Pozwala osiągnąć 100 km/h w 7.7 sekundy.

Najoszczędniejszym silnikiem Diesla w Skodzie Octavia jest 1.6 TDI, który ma moc 106 koni. Pali 4.2 litra na 100 km i można go znaleźć jedynie w modelach po 2009 roku. Skoda Octavia II ma w asortymencie także 1.9 TDI o mocy 105 KM. Skoda Octavia posiada aż 6 silników Diesla o pojemności dwóch litrów. Mają one moc 105, 110, 136, 140 i 170 KM. Ostatnie dwa warianty są dostępne jedynie w wersji sportowej- Skoda Octavia RS.

Skoda Octavia II. Zalety i najlepsze wersje silników

Zaczynając od nadwozia, można pozytywnie wyróżnić przestronność modelu w środku. Skoda Octavia II posiada duży bagażnik i sporą przestrzeń w tylnym segmencie samochodu. Na pewno wrażliwych stylistycznie kierowców może cieszyć dobry wygląd zewnętrzny Skody Octavii, szczególnie w wersji po 2009 roku. Bardzo dobre prowadzenie Skodzie Octavii zapewnia niezależne tylne zawieszenie. Samochód zza naszej południowej granicy został dobrze wyposażony.

W kwestii bezpieczeństwa Octavia II generacji otrzymała 4 gwiazdki w teście NCAP. Jeśli chodzi o napędy, to dobrze sprawuje się 1.6 8V z pośrednim wtryskiem, jest dość popularnym wyborem. Dobrą równowagę pomiędzy mocą a spalaniem prezentuje również 122-konna 1.4 TSI. Jednak w przypadku silników TSI warto brać pod uwagę ewentualną awaryjność. 

ZOBACZ TAKŻE
Audi A3 II (8P) - wady, zalety, popularne awarie, silniki, opinie. Czy nadal warto kupić ten model?

Skoda Octavia II generacji. Jakich silników unikać? Co najczęściej się psuje?

Jak już wcześniej wspominaliśmy, silniki TSI mogą być bardziej awaryjne, poza tym zbiera się w nich dużo nagaru, z którego trzeba regularnie oczyszczać głowicę. Modele 1.2 i 1.4 TSI mają łańcuch rozrządu, który szybko się zużywa. Jeśli chodzi o Diesle, to warto unikać jak ognia 2.0 TDI z pompowtryskami. Psuje się tam praktycznie wszystko. Bardzo możliwe, że po zakupie modelu z takim silnikiem spotka was awaria głowicy, pomp oleju, albo usterka turbosprężarek, czy kół dwumasowych.

Jednym słowem wybór tego napędu oznacza lawinę wydatków. Często ofiarą awarii w Skodzie Octavia II może paść sprzęgło. Nie najlepszą sławą cieszą się również automatyczne skrzynie biegów DSG, które ulegają licznym awariom. Naprawa takiej skrzyni może być kosztowna. Jeśli chodzi o elektronikę, to zdarza się, że awarie dopadają centralny zamek. 

Skoda Octavia II. Czy warto kupić? 

Mimo że Skoda Octavia II generacji ma w sobie dużo mankamentów, można uznać ją za dobry wybór. Jednak aby zminimalizować koszty utrzymania samochodu, należy zwracać uwagę na zawartość danego modelu i awaryjność. Warto także przyjrzeć się przebiegowi w poszczególnych modelach, gdyż zbyt wysoki może generować koszty, szczególnie związane z napędem 2.0 TDI. Jeśli uda wam się znaleźć odpowiedni egzemplarz możecie cieszyć się miłym w prowadzeniu samochodem w rozsądnej cenie. 

4.2/5 (liczba głosów: 10)
Reklama