Czego szukasz?

Załóż konto w Betfan!

Samochody

Czy dbanie o środowisko oznacza rezygnację z dynamiki jazdy?

Gołym okiem widać, że dbanie o środowisko w trakcie jazdy przyczynia się do korzyści dla wszystkich. Powietrze jest czystsze, a portfele kierowców nieco cięższe. Ale niektórzy postrzegają eco-driving jako utrzymywanie obrotów na możliwie niskim poziomie, byle samochód wciąż się toczył. Obniżenie dynamiki jazdy nie tylko odbiera radość z użytkowania samochodu. Może niekorzystnie wpływać na podzespoły m.in. silnika czy układu wydechowego, które będą osiągać roboczą temperaturę zbyt wolno lub podlegać zbyt dużym obciążeniom mechanicznym. Odpowiedzią na to mają być samochody elektryczne. Te jednak są często traktowane przez pasjonatów motoryzacji sceptycznie. Czy walka o środowisko musi wiązać się z rezygnacją z tego, co w motoryzacji jest najlepsze?

jaguar i-pace ładowanie samochód elektryczny
Artykuł sponsorowany

Samochody elektryczne i hybrydowe – najlepsza odpowiedź na miejski eco-driving?

Wielu miłośników motoryzacji wciąż traktuje samochody elektryczne po macoszemu, chociaż te są już od dosyć dawna wkomponowane w miejski krajobraz. Idąc ulicą większego miasta, co rusz mijamy samochód z zielonymi tablicami. Nie dymią, nie warczą, teoretycznie nie powinny nikomu przeszkadzać. 

Jednocześnie ekologiczna jazda nimi nie powoduje zatorów na drodze – nie trzeba pilnować obrotomierza, aby wskazówka nie przekraczała 2500 tysiąca obrotów zbyt długo i zbyt często. Ruszamy zawsze żwawo – w końcu mamy cały moment obrotowy do dyspozycji natychmiast po naciśnięciu na gaz. 

Te zalety wciąż okazują się niewystarczające. Zdarzają się opinie o samochodach elektrycznych twierdzące, że są one beznamiętne i pragmatyczne do bólu. Nastawione na użyteczność pozbawioną emocji. Niektórzy zarzucają im również, że koszt ładowania samochodu elektrycznego wcale nie jest tak niski.

Odpowiedzi na pytanie ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego, może dostarczyć nam przykład Jaguara I-PACE. To elektryczny SUV, który jest także zaprzeczeniem opinii, że elektryki są indyferentne i nudne.

Czy elektryki i hybrydy są tak przyjazne dla portfela, jak dla jakości powietrza w mieście?    

Oszacowanie kosztów jazdy elektrykiem jest banalnie proste, gdy już wybierzemy odpowiedni model. Akumulator Jaguara I-PACE zapewnia na ten przykład 90 kWh pojemności. Po przemnożeniu obowiązującej u nas stawki za kWh przez 90 otrzymamy zatem koszt pełnego ładowania. Warto wziąć pod uwagę, że elektryka ładujemy najczęściej w nocy, gdy możemy skorzystać z niższej taryfy. Jeśli do tego swój dom wyposażymy w instalację fotowoltaiczną i ładowarkę typu “wall-box” – ładowanie będzie tanie i przyjemne. Maksymalny zasięg Jaguara I-PACE to nawet 470 kilometrów.

Powszechnym zarzutem wobec samochodów elektrycznych jest czas ładowania. Dlatego kierowcy, którzy podróżują szczególnie dużo poza miastem wciąż wolą wybrać samochód hybrydowy. Hybrydy PHEV pozwalają przemieszczać się po mieście w trybie elektrycznym – od około 40-60 km do nawet ponad 100 km. Pojemność akumulatorów wynosi w nich około 30-38 kWh. Dla porównania, w 2019 roku stosowano akumulatory o pojemności około 8-10 kWh. Także w przypadku samochodów PHEV warto jednak sprawdzić czy dany model ma możliwość szybkiego ładowania.

Aby ocenić, jak oszczędne są samochody hybrydowe, spalanie benzyny również musi zostać uwzględnione. Odpowiednie połączenie silnika elektrycznego i spalinowego pozwala osiągnąć zużycie paliwa na poziomie około 1,5 litra. Zdarzają się także modele, które są w stanie spalić mniej niż litr, jak i wymagające około 3 litrów. 

Co z dynamiką jazdy i satysfakcją z prowadzenia elektryka?

Samochody elektryczne można najogólniej podzielić na przerobione wersje aut spalinowych, dostosowane do napędu elektrycznego, i od podstaw zaprojektowane jako elektryki. Jaguar I-PACE należy do tej drugiej grupy. Dzięki temu jego projektanci nie musieli zajmować się upychaniem akumulatorów w bagażniku czy pod kanapą. Umieścili je w podwoziu, jako integralny element konstrukcji. W rezultacie baterie nie zajmują miejsca w kabinie i przekładają się na obniżenie środka ciężkości. Efektem tego samochód zachował przestronne wnętrze i uzyskał znakomite sportowe prowadzenie oraz optymalną masę.

Jaguar I-PACE czerpie z DNA marki, łączącej ekskluzywne wykończenie wnętrza i emocjonujące właściwości jezdne. Samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy. Podobnie jak spalinowe i hybrydowe modele, takie jak sportowe coupé  F-TYPE R czy potężny SUV F-TYPE SVR, został on zaprojektowany, aby dawać satysfakcję z prowadzenia. Nawet konstrukcja i układ zarządzania temperaturą akumulatora zostały dobrane tak, aby mógł on, jak najdłużej generować wysoką moc. 

Dlatego w przypadku modelu I-PACE nie mogło być mowy o kompromisach – samochód musiał być od podstaw opracowany do napędu elektrycznego, aby m.in. osiągnąć idealną sztywność nadwozia i optymalny rozkład masy. Zaprojektowanie go od pierwszej kreski pozwoliło Jaguarowi niezwykle precyzyjnie przedstawić swoją wizję samochodu elektrycznego – luksusowego, dynamicznego i emocjonującego, ale jednocześnie nowoczesnego i ekologicznego.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama