Czego szukasz?

Samochody

Czy warto zdecydować się na używane auto elektryczne?

Popularność samochodów elektrycznych w naszym kraju szybko rośnie. Mimo to nadal ceny nowych pojazdów tego typu dla wielu Polaków stanowią barierę uniemożliwiającą ich zakup. Można wtedy rozważyć używane auto elektryczne.

używane auto elektryczne
Artykuł sponsorowany

W artykule odpowiadamy na pytanie, czy samochód elektryczny z rynku wtórnego to korzystne rozwiązanie. Wskazujemy jego zalety i wady, wymieniamy modele dostępne na rynku oraz podpowiadamy, na co uważać przy zakupie.

Zalety używanego samochodu elektrycznego

Z używanymi samochodami z napędem elektrycznym wiąże się wiele korzyści – zarówno finansowych, jak i pozafinansowych.

Korzyści finansowe

Używany model elektryka może być nawet kilkukrotnie tańszy niż pojazd prosto z salonu. Sprzedawane w Polsce auta elektryczne najczęściej mają maksymalnie kilka lat. Dlatego są to pojazdy o niedużym przebiegu, zwykle zachowane w dobrym stanie technicznym. Samochody takie mają mniej skomplikowaną konstrukcję, dzięki czemu rzadziej dochodzi do awarii. Nie trzeba także wymieniać olejów ani czyścić filtrów DPF.

Wymiana pojazdu z napędem spalinowym na używany e-samochód pozwala zaoszczędzić na eksploatacji, ponieważ ceny energii elektrycznej są znacznie niższe niż oleju napędowego czy benzyny.

Dodatkowe przywileje

Samochód elektryczny z rynku wtórnego zapewnia także cichą i wygodną jazdę, brak emisji spalin do atmosfery oraz szybkie przyspieszanie. Kierowca może również korzystać z buspasów, darmowych parkingów i odcinków autostrad, a także wjeżdżać do stref czystego transportu.

Zeroemisyjność takich pojazdów pozwala przedsiębiorcy kreować wizerunek swojej firmy jako odpowiedzialnej społecznie i troszczącej się o środowisko.

Wady używanych aut z napędem elektrycznym

Używane e-samochody nie są pozbawione wad. Warto wziąć je pod uwagę, rozważając zakup takiego pojazdu.

Problem z dostępnością części zamiennych

Samochód elektryczny z rynku wtórnego jest bardziej narażony na awarie podzespołów w porównaniu do nowego modelu. Niestety dostępność części zamiennych w Polsce bywa mocno ograniczona i konieczne może okazać się ich poszukiwanie na rynkach zagranicznych.

Zużywanie się akumulatorów

Największą wadą używanych aut elektrycznych jest czasowe zużywanie się akumulatora i większe ryzyko, że ulegnie awarii. Jego pojemność w kilkuletnim pojeździe może być już o kilkanaście procent niższa, co wiąże się ze skróceniem zasięgu auta. Jednocześnie trzeba wziąć pod uwagę to, że rzeczywisty zasięg baterii zwykle jest mniejszy niż maksymalna wartość podawana przez producenta.

Wymiana akumulatora na nowy najczęściej okazuje się nieopłacalna, ponieważ należy on do najdroższych elementów pojazdu – może kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Na szczęście w przypadku awarii baterii litowo-jonowej nie trzeba wymieniać całego akumulatora, lecz tylko pojedyncze ogniwa.

Możliwe problemy z uruchomieniem silnika

Użytkownicy niektórych starszych modeli e-samochodów uskarżają się na problemy z uruchomieniem napędu. Wiąże się to najczęściej z błędami w sterowaniu klimatyzacją.

Wysokie koszty serwisowania

Samochód elektryczny rzadziej ulega awarii, lecz wraz z upływem lat trudno uniknąć serwisu. Usługa taka będzie niestety znacznie droższa w porównaniu do pojazdów z silnikiem spalinowym.

Na co uważać przy wyborze auta elektrycznego z drugiej ręki?

Przy wyborze samochodu elektrycznego z rynku wtórnego warto zwracać uwagę zwłaszcza na stan akumulatora. Najlepiej sprawdzić go w autoryzowanym serwisie. Pojemność baterii może być znacznie niższa niż początkowa, jeśli poprzedni właściciel często korzystał z szybkich ładowarek i rozładowywał pojazd do zera.

Wskazane jest także sprawdzenie, czy akumulator w samochodzie podlega jeszcze gwarancji – najczęściej producenci udzielają jej na 8 lat lub 160 tysięcy kilometrów. Istotne będzie ponadto zwrócenie uwagi na typ i stan gniazda ładowania.

Wybór auta z e-napędem warto również uzależnić m.in. od:

  • dostępności części zamiennych do danego modelu,
  • możliwości uzyskania wsparcia serwisowego,
  • ogólnego stanu nadwozia, karoserii, zawieszenia i układu kierowniczego,
  • historii pojazdu – czy był serwisowany.

Jakie modele używanych e-samochodów są dostępne na polskim rynku?

Rynek używanych samochodów elektrycznych w Polsce powoli się rozwija, lecz nadal jest znacznie mniejszy w porównaniu do aut spalinowych z drugiej ręki. Najłatwiej na rynku wtórnym kupić samochód elektryczny Nissan Leaf, który jest najpopularniejszym e-autem w naszym kraju. W ofertach używanych pojazdów stosunkowo często pojawia się także elektryczny Renault Kangoo, Renault ZOE, Fiat 500, Volkswagen e-Golf, Renault Twizy, BMW i3, Tesla Model S czy Hyundai IONIQ.

Auto elektryczne z rynku wtórnego można kupić za gotówkę lub skorzystać z zewnętrznych źródeł finansowania. Do najkorzystniejszych z nich należy leasing, umożliwiający korzystanie z pojazdu w zamian za terminowe opłacanie rat. Umowę można zawrzeć bez wysokiej wpłaty własnej i czasochłonnych formalności. Po zapłaceniu ostatniej raty leasingobiorca może wykupić samochód, jak również zawrzeć nową umowę leasingu na inny model e-samochodu – używanego lub nowego.

Kiedy lepiej zdecydować się na nowego elektryka?

Lepiej zdecydować się na nowy samochód elektryczny, jeśli kierowcy zależy na dużym zasięgu pojazdu i jak najdłuższej żywotności akumulatora. Baterie w nowych modelach są coraz pojemniejsze oraz mniej awaryjne, dlatego niższe jest ryzyko ich przedwczesnej naprawy lub wymiany. Auto prosto z salonu jest także mniej narażone na awarie pozostałych podzespołów.

Przewagą nowych samochodów z napędem elektrycznym jest również możliwość otrzymania dofinansowania na zakup lub leasing z programu „Mój elektryk”. Nowy pojazd będzie także lepszym wyborem dla przedsiębiorców, którzy planują codzienną eksploatację auta.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama