Ford podgryzał, ale Renault bez konkurencji
Pomimo, że – podobnie jak w 2021 roku – Ford czasem podgryzał lidera, to po raz kolejny zdecydowanie najlepsze na rynku samochodów dostawczych okazało się Renault. Według danych PZPM francuski producent przez większość miesięcy przewodził stawce, co potwierdzają jego statystyki po zakończonym roku. 12 933 sprzedanych pojazdów pozwoliło na objęcie aż 20,78% udziału w rynku, co oznacza wzrost aż o 1,68 p.p. rok do roku.
Drugi Ford był w minionym roku bardzo chimeryczny. Potrafił osiągnąć znakomity wynik jednego miesiąca, by drugiego sprzedać stosunkowo niewiele pojazdów. Ostatecznie jednak i tak powinien być zadowolony z 2022 roku. 8 594 sprzedane nowe samochody dostawcze pozwoliło na objęcie 13,81% udziału w rynku, podczas gdy w 2021 roku było to 13,46%.
Największy sukces może jednak ogłosić Iveco, które znacząco zwiększyło sprzedaż (o 6,7%), podczas gdy większość konkurentów znalazła się pod kreską. 7 116 sprzedanych pojazdów pozwoliło marce objąć 11,43% udziału w rynku, podczas gdy rok temu było to 9,02%. Iveco było też jedyną obok Isuzu marką, która odnotowała wzrost sprzedaży rok do roku.
Co jeszcze warto wiedzieć? Najgorzej wypadły marki koncernu Stellantis, wyłączając z tego Opla. Niemiecka marka co prawda znacząco zmniejszyła sprzedaż (o 13,5%), ale mimo to zwiększyła swój udział w rynku. Negatywnym bohaterem jest Fiat, który pod koniec roku zaczął notować dobre wyniki, ale w kontekście całego 2022 r. wypadł słabo. 6 957 sprzedanych pojazdów oznacza utratę blisko 1 punktu procentowego udziału w rynku i spadek z 3. na 4. pozycję. Jeszcze gorzej było w Peugeocie (-36% rdr) i Citroenie (aż -58% rdr).
Dane: PZPM
Master i Daily po raz kolejny bez konkurencji
Prawdziwym hitem sprzedażowym 2022 roku okazał się po raz kolejny Renault Master. Model sprzedał się łącznie w 10 069 egzemplarzach, stanowiąc zdecydowaną większość sprzedaży całej marki. Drugie miejsce to także powtórka z 2021 roku – Iveco Daily. Jedyny model Iveco (choć oczywiście oferowany w wielu wersjach) sprzedał się w ponad 7 tysiącach egzemplarzy. Jednocześnie jako jedyny z TOP 10 odnotował wzrost sprzedaży rok do roku.
Na podium znalazł się jeszcze Mercedes Sprinter, który podobnie jak dwa poprzednie modele odpowiadał za większość sprzedaży marki. Czołową piątkę uzupełniły Ford Transit i Fiat Ducato, przy czym ten drugi model zaliczył ogromny spadek sprzedaży rok do roku. Utrata aż 2,66 p.p. udziału w rynku przełożyła się też na spadek o dwa miejsca w klasyfikacji. Niejako na drugim biegunie znalazł się Fiat Doblo, który awansował o trzy pozycje na 8. miejsce.
W czołowej dziesiątce dwóch przedstawicieli poza wspomnianym Fiatem ma także Ford. Amerykański producent odnotował bowiem przyzwoitą sprzedaż Transita Customa. Poza tym po jednym przedstawicielu mają Toyota, Opel i Volkswagen.
Dane: PZPM