Connect with us

Czego szukasz?

Samochody elektryczne

Volvo wraca do tylnego napędu. Elektryczne XC40 i C40 RWD

Po 25 latach Volvo powraca do samochodów tylnonapędowych, prezentując nowe wersje elektrycznych kompaktowych SUV-ów XC40 i C40 RWD Recharge.

Volvo C40 Recharge RWD
Fot. Volvo

Niektórzy producenci wykorzystali kompaktowe rozmiary silnika elektrycznego do tego, by zacząć znowu oferować auta z napędem na tył. Argumentują to poprawą rozkładu masy w samochodzie, lepszym prowadzeniem, a niektórzy także poprawiają dzięki temu zwrotność swoich modeli Minęło ćwierć wieku, odkąd Volvo po raz ostatni sprzedało samochód z napędem na tylne koła. W roku modelowym 2023 RWD powraca, ale tym razem nie ma silnika spalinowego.

Volvo XC40 i C40 RWD punktem zwrotnym w historii marki

Zaktualizowane modele XC40 i C40 Recharge są oferowane z dwiema wersjami RWD wyposażonymi w różne silniki elektryczne i akumulatory. Model podstawowy ma moc 238 KM (175 kW) z akumulatorem 69 kWh, podczas gdy droższa wersja ma moc 258 KM (185 kW) i akumulator 82 kWh. Oba modele RWD rozpędzają się od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy i osiągają maksymalną prędkość 160 km/h. Zasięg podstawowej odmiany wynosi 460 km według cyklu WLTP dla XC40 i 476 km dla C40. Czas ładowania od 10 do 80% pojemności baterii zajmuje około 34 minut przy użyciu ładowarki prądu stałego publicznej sieci o mocy 130 kW.

Volvo XC40 Recharge RWD

Fot. Volvo

Mocniejszy wariant tylnonapędowy w XC40 Recharge dysponuje zasięgiem do 515 kilometrów. W przypadku C40 Recharge jest to aż 533 kilometrów (według WLTP). Większą baterię można też ładować mocniejszym prądem stałym (200 kW wobec 150 kW poprzednio. Skraca to więc czas ładowania od 10 do 80% do około 28 minut.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Volvo XC40 T3 1.5 163 KM - oszczędność w szwedzkim wydaniu

– Nowe, zaktualizowane modele to kolejny krok na naszej drodze do produkowania wyłącznie samochodów elektrycznych już od 2030 roku – powiedział Javier Varela, dyrektor operacyjny i zastępca dyrektora generalnego Volvo Cars.

– Większy zasięg i skrócony czas ładowania to kluczowe czynniki dla naszych klientów. To dzięki wprowadzonym zmianom nasze modele stają się jeszcze bardziej atrakcyjne – dodał.

Volvo C40 Recharge RWD wnętrze

Fot. Volvo

Zmianom poddano też wariant AWD

Zmieniono także wariant z dwoma silnikami i napędem na obie osie. Na tylnej osi znajduje się teraz silnik z magnesami trwałymi (stałymi) o mocy 183 kW. Na przedniej osi natomiast pojawił się nowy silnik asynchroniczny o mocy 117 kW. W tej konfiguracji Volvo XC40 Recharge Twin Motor AWD może teraz przejechać do 500 kilometrów (z baterią 82 kWh). To aż o 62 więcej niż poprzednio. Z kolei zasięg C40 w tej samej wersji wzrósł do 507 kilometrów (poprzednio 451).

tabelki Volvo

Fot. Volvo

Wprowadzono także jedną nowość w popularnych modelach hybryd typu plug-in z serii 60 i 90. Nowa ładowarka pokładowa niemal podwaja maksymalną moc ładowania, która wynosi teraz 6,4 kW.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama