Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Renault Megane III (2008-2016) – wszystko, co powinniście wiedzieć. Silniki, wady, zalety, usterki, opinie

Renault Megane III to bardzo popularny model w komisach i serwisach aukcyjnych. Wskazujemy jego wady, zalety, najczęstsze problemy i usterki. Jakie opinie zbiera trzecia generacja Megane?

renault megane iii
Fot. Renault

Renault Megane III – najważniejsze informacje

Renault Megane III produkowane było od 2008 do 2016 roku. Megane trzeciej generacji zostało zaprezentowana po raz pierwszy na salonie samochodowym w Paryżu w 2008 roku. Samochód był dostępny jako hatchback, kombi, coupé i kabriolet.

W porównaniu z poprzednim modelem, Megane III miała bardziej atrakcyjny design i bardziej nowoczesne rozwiązania technologiczne. Najbardziej charakterystyczne elementy to brak atrapy chłodnicy, wloty powietrza umieszczone tylko w przednim zderzaku oraz duży, charakterystyczny znaczek. Wnętrze jest wykonane ze średniej jakości materiałów, ale jego spasowanie jest na dobrym poziomie. Obsługa urządzeń jest prosta, a fotele wygodne. 

W 3-drzwiowym hatchbacku pojemność bagażnika wynosi od 377 do 1024 litrów, w 5-drzwiowym od 405 do 1162 litrów, zaś w kombi od 525 do 1595 litrów. W wersji Coupe-Cabrio (CC) pojemność bagażnika wynosi od 211 do 417 litrów.

Trzecia generacja Megane zadebiutowała na rynku w 2008 roku jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, a rok później także jako kombi. W 2010 roku pojawił się sedan sprzedawany jako Fluence oraz Coupe-Cabrio (CC) ze sztywnym dachem.

W 2012 roku do gamy jednostek napędowych dołączył silnik 1.2 TCe, a samochód otrzymał nowe reflektory z diodami LED, zmieniony przedni zderzak i wloty powietrza. 2014 rok przyniósł drugą modernizację, w wyniku której auto otrzymało zmienione reflektory, maskę i przedni zderzak. Produkcję zakończono w 2015 roku.

Wymiary Renault Megane III to:

  • długość: 4 299 mm (3d), 4 295 mm (5d), 4 559 mm (kombi), 4 485 mm (CC);
  • wysokość: 1 423 mm (3d), 1 471 mm (5d), 1 507 mm (kombi), 1 434 mm (CC);
  • szerokość: 1 804 mm (3d, kombi), 1 808 mm (5d), 1 811 mm (CC);
  • rozstaw osi: 2 640 mm (3d, 5d), 2 703 mm (kombi), 2 609 mm (CC). 

Jakie silniki w Megane trzeciej generacji?

Renault Megane III jest dostępne z różnymi opcjami silników, w zależności od rynku i roku produkcji. Oto kilka najpopularniejszych silników, które były dostępne w Renault Megane III:

  • Silnik benzynowy 1.4 TCe – generujący moc 130 KM (96 kW);
  • Silnik benzynowy 1.6 VVT – 115 KM (85 kW);
  • Silnik diesel 1.5 dCi – 110 KM (81 kW);
  • Silnik diesel 1.9 dCi – 130 KM (96 kW); 
  • Silnik diesel 2.0 dCi – 150 KM (110 kW).

Silniki te są dostępne z różnymi przekładniami manualnymi i automatycznymi. Wersje z silnikami diesla są dostępne z filtrem cząstek stałych (DPF) i nowymi systemami wtrysku Common Rail. 

renault megane iii

Fot. Renault

Jednostki benzynowe

Najmniejszą pojemność oferuje jednostka 1.2 TCe o mocy 115-132 KM. Jest to niezawodne rozwiązanie, które zapewnia przyzwoite osiągi. Samochód z takim silnikiem rozpędza się do 100 km/h w czasie 9,8-10,9 s. Niestety, ten silnik posiada bezpośredni wtrysk paliwa, co utrudnia montaż instalacji LPG.

Jeśli chodzi o bardziej zaawansowane opcje, dostępny jest również downsizingowy silnik 1.4 TCe o mocy 130 KM. Samochód z takim silnikiem osiąga setkę w 9,6 s i jest trwały, a montaż instalacji LPG jest tutaj w pełni opłacalny dzięki pośredniemu wtryskowi paliwa.

Innym dostępnym wariantem jest wolnossący motor 1.6 o mocy 101-110 KM. Ten silnik również współpracuje z LPG, ale może mieć problemy z kołem zmiennych faz rozrządu po dłuższym okresie użytkowania. Objawem tego może być niestabilna praca silnika i dźwięk przypominający klekotanie wydawane przez Diesla. Mogą wystąpić też trudności z odpaleniem oraz z przyspieszaniem.

Dostępna była też 2-litrowa wersja wolnossąca o mocy 140 KM, która również współpracuje z LPG, jednak osiągi tej jednostki nie różnią się znacząco od wersji 1.6 l i także może mieć problemy z kołem rozrządu.

W ofercie Renault Megane III dostępny jest mocny silnik 2.0 TCe, który oferowany jest w kilku wariantach mocy od 180 do 273 KM. Najsłabsza wersja osiąga setkę w 7,8 s, a najmocniejsza w 6,0 s. Chociaż każda wersja jest udana, to bezpieczniejsze są modele o mocy poniżej 200 KM, które posiadają pośredni wtrysk paliwa i dobrze współpracują z gazem.

Diesle

Podstawowym silnikiem wysokoprężnym jest 1.5 dCi, dostępny w trzech wersjach mocy od 90 do 110 KM. Przyspieszenie auta zależy od wariantu i wynosi od 10,5 do 12,5 s. Chociaż silnik jest mniej niezawodny niż w poprzedniej generacji Megane, gdzie dochodziło często do obracania się panewek, to w nowszym modelu jest to rzadsze zjawisko. Przy wyborze należy zwrócić uwagę na to, czy olej był wymieniany co 15 tys. km, a nie co 30 tys. km. Silnik cechuje się niskim spalaniem i brakiem filtra cząstek stałych, ale warto pamiętać, że filtr cząstek stałych nie jest standardowym wyposażeniem w wersji 106-konnej, która jest oferowana za dodatkową opłatą. W niektórych egzemplarzach jest on zainstalowany, a w innych nie.

Do wyboru jest także silnik wysokoprężny 1.6 dCi o mocy 130 KM, który rozpędza samochód do 100 km/h w 9,8 s. Chociaż oferuje dobre osiągi, to kosztem wyższego zużycia paliwa niż w przypadku 1.5 dCi. Na szczęście nie ma problemów z obracającymi się panewkami. Choć jest trwały, jest to rzadziej spotykana opcja.

Bardziej popularny jest silnik 1.9 dCi o mocy 130 KM, który osiąga 100 km/h w 9,5 s. Podobnie jak w przypadku 1.5 dCi, niezawodność tej jednostki jest uzależniona od regularnej wymiany oleju. Warto więc sprawdzić, czy poprzedni właściciel pamiętał o tym zabiegu.

Najlepszym wyborem w gamie Disla jest 2.0 dCi o mocy 160-163 KM, który rozpędza auto do 100 km/h w 8,5-8,7 s. Jest to bardzo dynamiczna i udana jednostka, choć egzemplarze z takim silnikiem są trudne do znalezienia. Na rynku dostępnych jest zaledwie kilka ofert.

Spalanie

Spalanie Renault Megane III zależy od rodzaju silnika i skrzyni biegów. W przypadku silnika benzynowego średnie spalanie wynosi od 7 do 9 litrów na 100 km w cyklu mieszanym. W przypadku silnika diesla, średnie spalanie wynosi od 4,5 do 6 litrów na 100 km. Tryb jazdy oraz styl jazdy mogą oczywiście mieć wpływ na spalanie.

ZOBACZ TAKŻE
Renault Clio III (2005-2012) - wszystko, co powinniście wiedzieć. Najlepsze silniki, usterki, opinie

Renault Megane III – usterki, problemy

Renault Megane III, podobnie jak inne samochody, może mieć różne usterki. Oto kilka najczęściej spotykanych problemów z tym modelem:

Problemy z elektroniką: Niektórzy właściciele skarżą się na problemy z elektroniką, takie jak problemy z komputerem pokładowym, niestabilnym działaniem radia lub problemami z systemem nawigacji.

Usterki zawieszenia: Część właścicieli skarży się na problemy z zawieszeniem, takie jak trzeszczenie, skrzypienie lub nieprawidłowe działanie amortyzatorów.

Problemy z układem hamulcowym: Niektórzy wskazują problemy z układem hamulcowym, takie jak hałas, trudności w hamowaniu lub skrzypienie.

Problemy z układem skrzyni biegów: Niektórzy właściciele skarżą się na problemy z układem skrzyni biegów, takie jak trudności w zmianie biegów lub nieprawidłowe działanie skrzyni biegów.

Usterki układu chłodzenia: Niektórzy właściciele skarżą się na problemy z układem chłodzenia. To m.in. wysokie ciśnienie w układzie, przegrzewanie silnika lub nieszczelności.

W dłuższej perspektywie, niektóre egzemplarze mogą również cierpieć na wycieki oleju i szwankujące spryskiwacze szyb. Przed zakupem warto sprawdzić stan gumowych osłon przegubów, ponieważ ich brak może prowadzić do konieczności wymiany całych półosi.

renault megane iii wnętrze

Fot. Renault

Jakie ma wady?

Poza wskazanymi awariami, samochód ma także inne wady. Wnętrze auta wykończone jest materiałami średniej jakości, ale ich spasowanie jest przyzwoite. Problemem jest też mało miejsca. Fotele są wygodne, zarówno przednie, jak i tylne, choć miejsca na tylnej kanapie nie są zbyt duże, szczególnie dla wysokich osób. Jeśli oczekujesz więcej przestrzeni, jedyną opcją jest wersja kombi, ponieważ pozostałe modele są dość ciasne nawet jak na segment C.

Inne wady Megane III to ograniczony wybór mocnych diesli czy mniej przyjazny układ kierowniczy niż w modelach konkurencji. 

Czy warto kupić Megane III? Opinie

Opinie na temat Renault Megane III są różne. Wiele osób chwali sobie jej przestronność i funkcjonalność, a także przystępność cenową. Inni uważają jednak, że stylistyka samochodu jest przestarzała i siedzenia są niewygodne. Ma estetyczny design i niezawodne silniki benzynowe, a także trwałe silniki wysokoprężne, pod warunkiem utrzymania ich w dobrym stanie.

Wiele osób zwraca też uwagę na dobre właściwości jezdne oraz na przestronność i funkcjonalność wnętrza. Niektórzy krytykują za to nieco sztywne zawieszenie oraz za kiepską widoczność z tyłu. Renault Megane III oferuje też niskie koszty eksploatacji w porównaniu z głównymi konkurentami.

Jeśli chodzi o motory, zarówno benzynowe, jak i dieslowskie, tak naprawdę polecamy je wszystkie. Jednak przy wyborze wolnossących silników o pojemności 1.6 l i 2.0 l, należy zachować szczególną ostrożność. Te jednostki często mają bowiem problemy z kołem zmiennych faz rozrządu. Natomiast instalacja gazu będzie odpowiednia dla wszystkich odmian z wyjątkiem 1.2 TCe, gdzie bezpośredni wtrysk paliwa może powodować nieopłacalne koszty.

Wiele osób uważa Renault Megane III za przyzwoity samochód rodzinny, który jest dobrym wyborem dla osób szukających przystępnej cenowo i funkcjonalnej alternatywy dla klasycznych kombi czy sedana. Dla niektórych problemem mogą być pewne usterki, które pojawiają się z czasem, zwłaszcza przy kupnie używanego egzemplarza. Regularne serwisowanie może jednak pomóc zminimalizować ryzyko pojawienia się takich problemów.

3.7/5 (liczba głosów: 40)
Reklama