Najważniejsze informacje
Peugeot 308 pierwszej generacji został po raz pierwszy zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 2007 roku. Model ten zastąpił Peugeot 307 i był dostępny jako hatchback oraz kombi.
308 pierwszej generacji został zbudowany na nowej platformie PSA EMP2, co pozwoliło na zwiększenie przestrzeni wewnątrz pojazdu oraz zwiększenie bezpieczeństwa. Model ten był dostępny z różnymi silnikami benzynowymi i dieslowskimi oraz z automatyczną lub ręczną skrzynią biegów. 308 pierwszej generacji był produkowany w latach 2007-2014.
Silniki
Peugeot 308 I oferowany był z różnymi silnikami benzynowymi i dieslami. Poniżej wymieniamy najważniejsze dostępne jednostki napędowe.
Benzynowe:
- 1.4 VTi (95 KM)
- 1.6 VTi (120 KM)
- 1.6 THP (150 KM)
- 1.6 THP (175 KM)
- 1.8 16v (140 KM)
Diesle:
- 1.6 HDi (90 KM)
- 1.6 HDi (110 KM)
- 2.0 HDi (136 KM)
Silniki benzynowe wykorzystywały technologie zwiększające efektywność paliwową, takie jak systemy zmiennych faz rozrządu czy też turbo. Silniki diesla wykorzystywały natomiast technologię common-rail. Wersja hybrydowa była pierwszym modelem tego typu w ofercie Peugeota, napęd ten składał się z silnika benzynowego i elektrycznego, co pozwalało na zwiększenie efektywności paliwowej.
Spalanie
Średnie spalanie Peugeot 308 I zależy od wersji silnikowej i trybu jazdy. Producent podał jednak wyniki swoich badań średniego spalania, które zamieszczamy poniżej:
Benzynowe:
- 1.4 VTi (95 KM) – 7,4 l/100 km (miasto), 4,9 l/100 km (trasa), 5,8 l/100 km (średnie)
- 1.6 VTi (120 KM) – 7,7 l/100 km (miasto), 5,2 l/100 km (trasa), 6,2 l/100 km (średnie)
- 1.6 THP (150 KM) – 8,2 l/100 km (miasto), 5,6 l/100 km (trasa), 6,5 l/100 km (średnie)
- 1.6 THP (175 KM) – 8,5 l/100 km (miasto), 5,8 l/100 km (trasa), 6,8 l/100 km (średnie)
- 1.8 16v (140 KM) – 8,2 l/100 km (miasto), 5,5 l/100 km (trasa), 6,4 l/100 km (średnie)
Diesle:
- 1.6 HDi (90 KM) – 5,4 l/100 km (miasto), 4,1 l/100 km (trasa), 4,6 l/100 km (średnie)
- 1.6 HDi (110 KM) – 5,5 l/100 km (miasto), 4,3 l/100 km (trasa), 4,8 l/100 km (średnie)
- 2.0 HDi (136 KM) – 5,9 l/100 km (miasto), 4,5 l/100 km (trasa), 5,1 l/100 km (średnie)
Jednak te dane mogą się oczywiście różnić w zależności od warunków drogowych, stylu jazdy i innych czynników.
Peugeot 308 I – usterki, awarie
Peugeot 308 pierwszej generacji, jak każdy samochód, miał swoje typowe problemy techniczne. Oto kilka z najczęściej wymienianych usterek:
Problemy z układem elektrycznym. Niektórzy właściciele skarżyli się na problemy z elektryką, takie jak problemy z odpalaniem, nieprawidłowo działającym oświetleniem, czy też problemami z elektrycznie sterowanymi szybami.
Awarie układu chłodzenia. Niektóre modele mogły mieć problemy z układem chłodzenia, które mogły prowadzić do przegrzania silnika.
Awarie układu paliwowego. To przede wszystkim awarie pompy paliwa czy zaworu regulującego ciśnienie.
Problemy z elektroniką, szczególnie z modułami sterującymi silnikiem i skrzynią biegów. Może to prowadzić do trudności z odpaleniem silnika lub innych nieprawidłowości.
Problemy z tylną belką skrętną, które mogą prowadzić do trzęsienia karoserii podczas jazdy na nierównościach.
Usterki układu hamulcowego. W niektórych przypadkach pojawiały się problemy z układem hamulcowym, takie jak trzaskanie w hamulcach, czy też trudności z ich skutecznym działaniem.
Problemy z silnikiem. Niektóre modele z silnikami HDI miały problemy z filtrem FAP, który jest odpowiedzialny za oczyszczanie spalin.
Usterki układu kierowniczego. Niektórzy właściciele skarżyli się na problemy z układem kierowniczym, takie jak trudności z płynnym skręcaniem lub trzaskanie w kierownicy.
Problemy z układem klimatyzacji. Problemy z klimatyzacją, które mogły obejmować brak chłodzenia, nieprawidłowe działanie, czy też problemy z odpowiednią regulacją temperatury. Powodem często jest uszkodzenie sprężarki albo innych elementów układu.
Jeśli chodzi o inne wady Peugeota 308 I, to wielu użytkowników zwraca uwagę na wysokie zużycie opon. Częstą opinią są także problemy z hamulcami – wiele osób skarży się, że wymiany tarcz lub klocków hamulcowych należy dokonywać częściej niż w innych modelach.
Jednakże, warto zauważyć, że każde auto może mieć swoje indywidualne problemy, a powyższe usterki nie występują u wszystkich egzemplarzy Peugeota 308 pierwszej generacji. Dlatego też, przed zakupem, zaleca się dokładne sprawdzenie stanu technicznego auta oraz przeprowadzenie jazdy próbnej.
Zalety
Peugeot 308 1. generacji ma też kilka zalet. Poniżej wymieniamy najważniejsze z nich:
Przestronne wnętrze. Dzięki zastosowaniu nowej platformy PSA EMP2, Peugeot 308 pierwszej generacji oferuje przestronne i wygodne wnętrze dla kierowcy i pasażerów.
Dobra jakość wykonania. Peugeot 308 pierwszej generacji charakteryzuje się dobrą jakością wykonania oraz użyciem trwałych materiałów we wnętrzu pojazdu.
Oszczędność paliwa. Modele z silnikami dieslowskimi cechuje niskie zużycie paliwa i małe emisje CO2, co czyni go atrakcyjnym dla osób szukających ekologicznego i ekonomicznego pojazdu.
Dobre prowadzenie. Peugeot 308 pierwszej generacji oferuje dobre prowadzenie i pewne zachowanie na drodze, dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych.
Bogata gama silników. Peugeot 308 pierwszej generacji jest dostępny z szerokim wyborem silników benzynowych i dieslowskich, co pozwala na dopasowanie pojazdu do indywidualnych potrzeb klienta.
Czy warto kupić ten model? Peugeot 308 I – opinie
Peugeot 308 pierwszej generacji jest uważany za dobry samochód rodzinny, który oferuje dobre właściwości jezdne i przestronne wnętrze. Wiele osób chwali sobie jego stylowy i nowoczesny design, a także wygodne i przestronne wnętrze. Silniki w Peugeot 308 pierwszej generacji są uważane za dobrze wykonane i oszczędne, a skrzynia biegów działa płynnie i precyzyjnie. Układ jezdny jest zwrotny i precyzyjny, a zawieszenie daje dobre wyciszenie i komfort jazdy.
Jednakże, niektórzy właściciele skarżą się na problemy z elektroniką i układem klimatyzacji, a także na kosztowne naprawy. Warto zauważyć, że opinie na temat Peugeota 308 pierwszej generacji są zróżnicowane i mogą być zależne od indywidualnych doświadczeń poszczególnych właścicieli. Dlatego też, przed zakupem, zaleca się dokładne sprawdzenie stanu technicznego auta oraz przeprowadzenie jazdy próbnej.