Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Volkswagen Golf V – wszystko, co powinniście wiedzieć. Silniki, popularne awarie, wady, opinie. Czy warto kupić?

Volkswagen Golf V generacji swego czasu był rynkowym hitem deklasującym konkurencję, a obecnie cały czas jest poszukiwanym modelem na rynku wtórnym. Sprawdzamy, czy warto się nim zainteresować. W newsie informacje o jego silnikach, usterkach, a także opinie na temat samochodu.

volkswagen golf v
Fot. Volkswagen

Najważniejsze informacje

Volkswagen Golf V to piąta generacja popularnego modelu kompaktowego produkowanego przez niemiecką firmę Volkswagen. Auto zostało po raz pierwszy zaprezentowane w 2003 roku i produkowane było do 2008 roku.

Golf V jest dostępny z różnymi jednostkami napędowymi, w tym silnikami benzynowymi i diesla, a także w wersjach z napędem na przednie koła lub na wszystkie koła. Auto cieszy się dużym zainteresowaniem wśród klientów ze względu na przestronne wnętrze, dobre właściwości jezdne i przystępną cenę.

Zawieszenie Volkswagen Golfa V składa się z przednich kolumn resorujących oraz tylnych niezależnych wahaczy. Standardowo samochód jest wyposażony tylko w napęd na przednią oś. Natomiast układ napędu 4Motion na 4 koła działa w taki sposób, że moment obrotowy jest zawsze przenoszony na przednie koła, a tylna oś jest dołączana w przypadku utraty przyczepności.

Zawieszenie niemieckiego kompaktu zestrojono dość sztywno, choć oczywiście nie aż tak, jak w samochodach sportowych. Niektórzy mogą uznać to za brak komfortu, ale trzeba pamiętać, że twardsze zawieszenie przekłada się na lepsze właściwości jezdne, szczególnie na zakrętach. Precyzyjny układ kierowniczy to dodatkowy atut, który uważany jest za jeden z najlepszych w klasie samochodów kompaktowych.

W Volkswagenie Golf V do wyboru jest aż 5 rodzajów skrzyń biegów. Można wybrać pomiędzy 4- lub 5-biegową skrzynią manualną, 6-stopniową skrzynią automatyczną, a także dwusprzęgłową skrzynią DSG (Direkt-Schalt Getriebe) w wersji 6- lub 7-biegowej. Układ hamulcowy składa się z tarcz hamulcowych na przedniej i tylnej osi, wielkość tarcz zależy od mocy silnika – im większa moc, tym większe tarcze. 

Wymiary Volkswagen Golf V to:

  • długość – 4 204 mm;
  • szerokość – 1 759 mm;
  • wysokość – 1 479 mm;
  • rozstaw osi – 2 578 mm.

Volkswagen Golf V – silniki

Volkswagen Golf V jest dostępny z naprawdę szeroką gamą silników. Wszystkie jednostki były dostępne z 5-biegową manualną lub 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. Wersje z silnikami diesla były dostępne z napędem na przednie koła lub 4Motion na wszystkie koła. W zależności od wersji silnikowej i roku produkcji, niektóre modele mogły być wyposażone w różne systemy zwiększające efektywność paliwową, takie jak system start-stop czy system rekuperacji energii hamowania.

Silniki benzynowe

  • 1.4 o mocy 75 albo 80 KM;
  • 1.4 FSI o mocy 90 KM;
  • 1.4 TSI o mocy 122, 140 albo 170 KM;
  • 1.6 o mocy 102 KM;
  • 1.6 FSI o mocy 115 KM;
  • 2.0 FSI o mocy 150 KM;
  • 2.0 TFSI o mocy 200 albo 230 KM;
  • 3.2 o mocy 250 KM.

Volkswagen Golf V oferuje szeroki wybór silników, ale tylko niektóre benzynowe są godne uwagi. Dostępne silniki można podzielić na dwie kategorie: wolnossące z pośrednim wtryskiem paliwa oraz wolnossące lub doładowane z bezpośrednim wtryskiem. Silniki z pośrednim wtryskiem można łatwiej i tańsze zamontować z instalacją gazową, natomiast te z bezpośrednim wtryskiem (TSI, FSI) wymagają bardziej zaawansowanej instalacji gazowej, specjalnych przeróbek lub instalacji z podwójnymi wtryskiwaczami, co zwiększa koszty.

Podstawowym silnikiem w tej pierwszej grupie z wtryskiem pośrednim jest jednostka 1.4 l o mocy od 75 do 80 KM, która wystarcza jedynie do spokojnej jazdy. Szybszym wyborem będzie 102-konny silnik 1.6 l, który jest już wystarczająco dynamiczny. Najlepszą opcją jest 170-konna jednostka 2.5 l, dostępna jedynie w Stanach Zjednoczonych, która zapewnia dobre osiągi. Wszystkie te silniki są trwałe.

Jeśli chodzi o jednostki z wtryskiem bezpośrednim, dostępne są silniki 1.4 FSI (90 KM) i 1.4 TSI (122 KM). Te jednostki są szybsze, ale mają problemy z rozrządem, wtryskiem i nadmiernym zużyciem oleju. Istnieje także 140- lub 170-konna wersja 1.4 TSI z dodatkowym kompresorem, która oferuje dobre osiągi, ale ma problemy z sprzęgłem kompresora i pękaniem tłoków. Wersje 1.6 FSI (115 KM) i 2.0 FSI (150 KM) również szybko tracą moc z powodu niedopalania paliwa i oleju oraz nadmiernego zużycia oleju.

Silniki Diesla

  • 1.9 TDI o mocy 90 albo 105 KM;
  • 2.0 SDI o mocy 75 KM;
  • 2.0 TDI o mocy 140 albo 170 KM.

Wybór silników wysokoprężnych jest ograniczony w porównaniu do benzynowych, a większość silników cierpi na poważne usterki. Najlepiej oceniany jest 75-konny silnik 2.0 SDI, który jest niezawodny, ale oferuje słabe osiągi. Innym silnikiem wartym rozważenia jest 90-konna wersja 1.9 TDI, ale należy unikać wadliwych partii oznaczonych jako BXE i BLS.

Dostępny jest również silnik 2.0 TDI o mocy od 136 do 170 KM, ale ma on historię problemów z napędem pompy oleju, pompowtryskiwaczami i pękającą głowicą. Przed zakupem auta z silnikiem Diesla, należy sprawdzić stan osprzętu, takiego jak wtryskiwacze, turbosprężarka, dwumasowe koło zamachowe i filtr cząstek stałych. Aby uniknąć dodatkowych kosztów napraw, najlepiej skonsultować się z mechanikiem.

volkswagen golf v

Fot. Volkswagen

Spalanie

Spalanie w Volkswagenie Golfie V zależy od wersji silnikowej i stylu jazdy. Według danych producenta, średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym dla różnych wersji silnikowych przedstawia się następująco.

Silniki benzynowe:

  • 1.4 – około 7,3-8,3 l/100 km;
  • 1.6 – około 7,0-8,0 l/100 km;
  • 1.8 – około 8,0-9,0 l/100 km;
  • 2.0 – około 8,0-9,5 l/100 km.

Diesle:

  • 1.9 – około 5,5-6,5 l/100 km;
  • 2.0 – około 6,0-7,0 l/100 km.

Warto pamiętać, że te dane są jedynie orientacyjne. Faktyczne zużycie paliwa może się różnić w zależności od warunków drogowych, stylu jazdy, a także stanu technicznego samochodu. Jeśli masz jakieś konkretne pytania odnośnie spalania swojego konkretnego modelu i roku produkcji, proszę poinformuj mnie.

ZOBACZ TAKŻE
Volkswagen Polo 2023 - wszystko, co powinniście wiedzieć. Wersje, silniki, wyposażenie, ceny

Volkswagen Golf V – najbardziej powszechne usterki

Volkswagen Golf V jest uważany za dobrze skonstruowane i trwałe auto, jednak jak każdy pojazd, ma pewne potencjalne problemy, które mogą pojawić się z biegiem czasu. Oto kilka powszechnie zgłaszanych problemów związanych z tym modelem:

  • problemy z elektroniką, które mogą obejmować awarie komputera pokładowego, usterki systemu audio lub problemy z zamkiem centralnym;
  • awarie układu klimatyzacji – to przede wszystkim problemy z chłodzeniem lub nieszczelności w układzie;
  • usterki układu wydechowego, które mogą obejmować przecieki, skrzypienie lub inne dźwięki niepokojące;
  • awarie napędu, takie jak zamarzające odmy, duże spalanie oleju i awarie hydrauliki zaworów;
  • problemy z układem zawieszenia – hałasy, drgania lub nieprawidłowe zachowanie podczas jazdy;
  • problemy z karoserią przez korozję oraz z farbą wewnątrz – schodzi z przełączników i przycisków;
  • usterki układu hamulcowego, które mogą obejmować problemy z hamowaniem, hałas podczas hamowania lub nadmierne zużycie klocków hamulcowych.

Zalety

Volkswagen Golf V był popularnym modelem kompaktowym, który cieszył się uznaniem wśród klientów i ekspertów motoryzacyjnych. Najczęściej wymieniane zalety Golfa V to:

  • Przestronne i wygodne wnętrze – Golf V oferował przestronne i wygodne wnętrze, które zapewniało komfort zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów;
  • Dobre właściwości jezdne – Golf V oferował dobre właściwości jezdne, które zapewniały stabilność i bezpieczeństwo podczas jazdy;
  • Bogate wyposażenie standardowe – wiele wersji Golf V było wyposażonych w bogaty zestaw wyposażenia standardowego, w tym klimatyzację, system audio, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, ABS, itp.
  • Oszczędność paliwa: Silniki TSI i TDI oferują dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa, co jest korzystne dla kieszeni właściciela;
  • Trwałość i niezawodność: Golf V jest uważany za trwały i niezawodny pojazd, oferując długą żywotność i niskie koszty utrzymania.
volkswagen golf v wnętrze

Fot. Volkswagen

Volkswagen Golf V – opinie. Czy warto kupić?

Jakie są opinie na temat Volkswagena Golfa V? Samochód jest dobrze oceniany przez wielu ekspertów motoryzacyjnych i klientów. Auto cieszy się uznaniem za przestronne i wygodne wnętrze, dobre właściwości jezdne oraz rozsądną cenę. Wiele osób pozytywnie oceniało również stylistykę nadwozia oraz bogate wyposażenie standardowe. Piąta generacja Golfa jest zdecydowanym liderem w swoim segmencie pod względem wyposażenia, osiągów czy właściwości jezdnych. Nie bez powodu auto było i pozostaje popularne na rynku wtórnym. 

Niektórzy klienci skarżyli się na problemy z elektroniką, takie jak niestabilna praca systemów komfortu lub awarie systemu audio, problemy z automatycznymi skrzynami biegów, problemy z układem chłodzenia, układem wydechowym, kierowniczym i hamulcowym.

Podsumowując, Volkswagen Golf V jest dobrym wyborem dla osób szukających przestronnego i wygodnego kompaktu w rozsądnej cenie. Jednak jak każdy pojazd, może mieć pewne problemy, dlatego przed zakupem zaleca się przeprowadzenie dokładnej oceny stanu technicznego oraz opinii właścicieli. W tym przypadku to szczególnie istotne, bowiem ilość tych samochodów na rynku wtórnym jest ogromna. Polecamy wybrać sprawdzony silnik i zapłacić nieco więcej, ale za zadbany egzemplarz z historią serwisową. 

5/5 (liczba głosów: 1)
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama