Włochy przeciw trendowi
1,56 mln sprzedanych samochodów elektrycznych oznacza, iż statystycznie prawie 14 na 100 nowych pojazdów rejestrowanych w Europie było napędzanych wyłącznie napędem elektrycznym. Jako Europę JATO traktuje 28 europejskich rynków, łącznie z wszystkimi największymi, więc można mówić o wiarygodnych danych. Wiodącym rynkiem pozostaje Norwegia, w której samochody elektrycznie stanowią aż 79% – żaden kraj nie jest nawet blisko tego wyniku.
Kolejne w zestawieniu są Szwecja (33%), Holandia (23%) i Dania (21%). Samochody elektryczne stanowiły też 18% sprzedaży ogółem w Finlandii, Szwajcarii i Niemczech. Przypomnijmy, że w Polsce jest to 2,7%. Największy wzrost względem 2021 roku nastąpił w Norwegii (+16 punktów procentowych), a także Szwecji (+14 p.p.), Finlandii (+7,5 p.p.) i Irlandii (+6,7 p.p.). Jedynym krajem, który odnotował spadek udziału elektryków w rynku (-0,9 p.p.) są Włochy.
Analitycy JATO jako powód wymieniają m.in. coraz większą liczbę dostępnych modeli. Trudno się z tym nie zgodzić, zwłaszcza, że producenci coraz mocniej promują te produkty. Taki sam jest powód spadku Diesla w sprzedaży – nie zawsze chodzi o brak zainteresowania klientów, a po prostu o możliwości – kolejne marki niemal całkowicie rezygnują z Diesla, jednocześnie promując pojazdy z napędem elektrycznym, w które zainwestowali ogrom środków.
Volkswagen najlepszy, ale rywale gonią
Najpopularniejszym producentem w Europie jest Grupa Volkswagena z 349 200 sprzedanymi pojazdami, które dały udział w rynku na poziomie 22,4%. Powodów tego sukcesu jest co najmniej kilka, ale są one spowodowane przede wszystkim dobrą sprzedażą elektrycznych SUV-ów – m.in. Skody Enyaq czy Volkswagena ID.4 – a także ich nieco mniejszych braci – ID.3 czy Cupry Born.
Volkswagen pomimo liderowania zestawieniu stracił prawie 3 punkty procentowe udziału w rynku, które przypadły w dużej mierze Tesli. Amerykański producent zwiększył sprzedaż w Europie aż o 38% i wyprzedził Stellantisa w rankingu. O sukcesie marki Elona Muska niech świadczy fakt, że Tesla Model Y i Tesla Model 3 to zdecydowanie najpopularniejsze w pełni elektryczne modele na Starym Kontynencie. Co równie ważne, ten pierwszy zwiększył sprzedaż o ponad 400% w stosunku do 2021 roku.
Stellantis trzecie miejsce zawdzięcza w dużym stopniu sukcesom elektrycznego Fiata 500 i Peugeota 208. Kolejne w zestawieniu BMW przede wszystkim zdystansowało Mercedesa, co pewnie było ich najważniejszym celem. Sukces udało się osiągnąć głównie dzięki modelom i4 oraz iX.