Jakie są plany Mini na najbliższe lata?
Marka Mini szykuje się na znaczącą zmianę, która będzie zgodna z duchem elektryfikacji. Podobnie jak wielu innych europejskich producentów samochodów, Mini chce stać się marką czysto elektryczną do końca tej dekady. Mimo to w najbliższych latach nadal będzie oferować także modele spalinowe.
Gama marki ma składać się z trzech modeli. Sercem będzie mały Cooper, którego nowa generacja pojawić się w przyszłym roku zarówno w wersji elektrycznej, jak i spalinowej. Największym modelem będzie nowy Countryman, który ma być oparty na platformie BMW X1. Tak jak w przypadku Coopera – do wyboru będzie elektryk i spalinówka.
Pomiędzy nimi znajdzie się miejsce dla zupełnie nowego modelu – Acemana. Stworzony, aby wypełnić lukę pomiędzy parą doskonale znanych już modeli, nowy Aceman ma być produkowany tylko w wersji całkowicie elektrycznej. Model ten ma konkurować np. z elektrycznym Jeepem Avengerem. Jego produkcją ma zająć się Spotlight Automotive, chińska firma będąca joint venture BMW Group i Great Wall Motors.
Jako pierwszy na rynku ma pojawić się nowy Countryman – podobno na początku przyszłego roku. W dalszej części 2024 roku ujrzymy nowego Coopera – najpierw elektrycznego, a potem spalinowego. Prezentacja Acemana ma się odbyć za to już w 2025 roku.
Koncept Mini Acemana z 2022 roku | Fot. Mini
Znamy trochę szczegółów dot. nowego Acemana
Do wyboru mają być dwie wersje Acemana – bazowa E i wyższa SE. Według bmwblog.com wersja bazowa ma oferować zamontowany z przodu silnik elektryczny o mocy 131 kW/181 KM zasilany baterią o pojemności 40 kWh. Zasięg tej wersji ma podobno wynosić około 300 kilometrów według WLTP. Wyższa wersja SE ma otrzymać silnik elektryczny o mocy 160 kW/215 KM zasilany baterią o pojemności 54 kWh. Zasięg według WLTP mógłby wtedy wzrosnąć do około 400 kilometrów. Zasadniczo mówimy o tej samej technologii i tych samych parametrach, co spodziewany Mini Cooper nowej generacji, czyli bazowy model gamy.
Cooper ma być jednak oferowany zarówno w wersji czysto elektrycznej, jak i spalinowej. Wersja spalinowa podobno będzie oferowana tylko z pięciodrzwiowym nadwoziem i w wersji ze składanym dachem. Można więc przypuszczać, że osobom zainteresowanym bardziej praktycznymi modelami pięciodrzwiowymi pozostanie wybór między Acemanem a większym Countrymanem.
Podstawowy Cooper ma mierzyć około 3,8 metra długości, ale powinien oferować więcej miejsca dzięki skróconemu zwisowi przedniemu, dłuższemu rozstawowi osi i poszerzonemu rozstawowi kół. Większy Aceman ma mierzyć 4,075 mm długości i 1,495 mm wysokości, a rozstaw osi ma wynieść 2,605 mm.
Jak będzie wyglądał nowy Aceman? Pokazany w zeszłym roku koncept (to właśnie jego zdjęcia zamieściliśmy powyżej) o tej samej nazwie podpowiada naprawdę wiele. Zwłaszcza, że zdjęcia szpiegowskie tego modelu krążą już po Internecie, a samochód jest na nich uderzająco podobny do konceptu.