Connect with us

Czego szukasz?

Formuła 1

McLaren nie będzie już płacił Toyocie. Kluczowa inwestycja na ukończeniu

McLaren już wkrótce będzie mógł pochwalić się zupełnie nowym tunelem aerodynamicznym. Dla zespołu to kluczowa informacja w kontekście rozwoju swoich bolidów, zwłaszcza biorąc pod uwagę nieudany start sezonu.

mclaren lando norris 2023
Fot. McLaren

Już za miesiąc, ale nie do końca…

Zespołowi McLaren wkrótce udostępniony zostanie nowy tunel aerodynamiczny, po tym jak przeprowadzono w nim gruntowne modernizacje. Właśnie podano, że tunel zostanie w pełni uruchomiony w połowie kwietniu, ale w pełni funkcjonalny będzie na początku maja. W ostatnich latach McLaren nie ukrywał swojej słabszej infrastruktury w porównaniu z rywalami, przez co były szef zespołu Andreas Seidl zainicjował w 2019 roku utworzenie nowego tunelu aerodynamicznego.

Projekt opóźniła pandemia Covid-19, ale po Grand Prix Bahrajnu obecny szef zespołu, Andrea Stella, przedstawił obiecujący raport dotyczący postępu instalacji. „Jest już włączony, ale proces kalibracji, instalacja metodologii i inne sprawy zajmą kilka tygodni. Mogę jednak usłyszeć ze swojego biura, że działa i to działa uspokajająco” – powiedział. Dodał, że póki co nie mogą jednak umieścić tam modeli bolidu. Plan jest taki, aby w pełni rozpocząć korzystanie z niego w czerwcu. 

ZOBACZ TAKŻE
Punkty karne w F1 2024. Aktualne zestawienie

Koniec koszmarnych podróży do Kolonii

Bez własnego tunelu McLaren był zmuszony korzystać z obiektu Toyoty w Kolonii. Stella wyznał wprost, że to umiejscowienie położyło zespół w niekorzystnej sytuacji. Nie trzeba nawet specjalnie nad tym debatować. Wystarczy sobie wyobrazić, że każde testy były ogromnym wyzwaniem logistycznym i organizacyjnym. To problem, który zniknie wraz z uruchomieniem własnego tunelu w Woking.

Nie chcę ciągle o tym mówić, bo to oczywiście niekorzystna sytuacja dla nas. Wydajemy miliony, aby wynająć ten tunel. To dobra instalacja, ale Formuła 1 ma pewną specyfikę – nie chcemy więc inwestować w pewne metodologie, których nie zamierzaliśmy używać w przyszłości. Jesteśmy więc w tyle w wielu aspektach. Kiedy mamy projekt, to produkujemy części i zawozimy je vanem do Kolonii, na czym tracimy kilka dni. Formuła 1 to tak szybki biznes, że po prostu nie można działać w ten sposób” – dodał Stella. 

Tunel aerodynamiczny to narzędzie, które umożliwia inżynierom przetestowanie aerodynamiki samochodu w kontrolowanych warunkach przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian do rzeczywistego pojazdu. Instalacja jest w stanie symulować prędkości do 400 km/h i pozwala na dokładne pomiary przepływu powietrza wokół samochodu. Tunel aerodynamiczny jest więc kluczowym narzędziem w pracy nad samochodem wyścigowym i jest wręcz niezbędny do osiągnięcia sukcesu w F1.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama