Connect with us

Czego szukasz?

Formuła 1

Elektronika sterująca w samochodzie F1. Czym jest komponent, z którym Ferrari ma problem?

Charles Leclerc w Arabii Saudyjskiej skorzysta z kolejnej baterii, a także elektroniki sterującej. W wyniku przekroczenia limitu tych komponentów na starcie do GP otrzyma karę przesunięcia o 10 lokat. Jednak czym właściwie jest bateria oraz elektronika w silniku bolidu F1 i gdzie się znajduje?

Elektronika sterująca Ferrari
Fot. Ferrari

Limity zużycia elektroniki sterującej w F1. Ferrari przekroczyło je już przed drugą rundą sezonu

Obecne przepisy dotyczące zużycia komponentów mówią o dwóch sztukach elektroniki sterującej na samochód. Podczas weekendu otwierającego sezon 2023 w bolidzie Charlesa Leclerca uszkodziła się podstawowa wersja elektroniki. Przed niedzielną sesją zespół postanowił wymienić podzespół na nowy. Natomiast uszkodzone komponenty zostały odesłane do siedziby Ferrari w Maranello. W trakcie wyścigu, na 41. okrążeniu zawiodła elektronika sterująca.

W wyniku awarii obu części nad włoską stajnią zebrały się czarne chmury. Niedługo później potwierdzono informację o użyciu kolejnej elektroniki w sezonie na weekend w Arabii Saudyjskiej. Za ten ruch na bolid Charlesa Leclerca nałożono łączną karę przesunięcia o 10 pozycji na starcie.

Czym jest elektronika sterująca w bolidzie F1. Dlaczego za jej wymianę grozi tak surowa kara?

Elektronika sterująca to bardzo ważny element konstrukcji samochodu Formuły 1. Służy zespołom za główny system kontroli samochodu. Kontroluje moment obrotowy i dostarczanie energii przez układ napędowy i hamulcowy. Jest to również główny rejestrator danych, który przekazuje dane do zespołów i kontroli wyścigu za pomocą telemetrii. Podczas przeciętnego 300-kilometrowego Grand Prix, współczesny układ elektroniczny w F1 zajmuje się analizą około tysiąca parametrów. Ponadto dostarcza ponad 1,5 GB danych na żywo z powrotem do garażu. Powoduje to, że elektronika sterująca to jeden z najbardziej zaawansowanych elementów w bolidzie. Oznacza to, że jest też bardzo awaryjny i trudny w naprawie.

W dzisiejszych czasach przesył danych jest bardzo ważnym aspektem. Od postępu technologicznego nie ucieka także Formuła 1. Najbardziej rozwinięta seria świata mocno stawia na nowoczesne zastosowania i przoduje w analizie najmniejszych aspektów wyścigów. Jednak skomplikowany w budowie i działaniu element bolidu może sprawiać również nie lada kłopoty, o czym przekonało się dosadnie Ferrari.

ZOBACZ TAKŻE
Silnik w F1: Z czego się składa i dlaczego jest taki drogi?
 

Z jakim nastawieniem przed wyścigiem wystartuje Charles Leclerc?

Charles Leclerc na pewno będzie musiał pogodzić się z przebijaniem przez stawkę. Ferrari natomiast musi wypracować taką strategię, która pozwoli na odrobienie strat. Tor w Arabii Saudyjskiej jest wąski, ale mimo to znajdują się tam dogodne miejsca do wyprzedzania, w których Monakijczyk powinien atakować. 

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama