Limity zużycia elektroniki sterującej w F1. Ferrari przekroczyło je już przed drugą rundą sezonu
Obecne przepisy dotyczące zużycia komponentów mówią o dwóch sztukach elektroniki sterującej na samochód. Podczas weekendu otwierającego sezon 2023 w bolidzie Charlesa Leclerca uszkodziła się podstawowa wersja elektroniki. Przed niedzielną sesją zespół postanowił wymienić podzespół na nowy. Natomiast uszkodzone komponenty zostały odesłane do siedziby Ferrari w Maranello. W trakcie wyścigu, na 41. okrążeniu zawiodła elektronika sterująca.
W wyniku awarii obu części nad włoską stajnią zebrały się czarne chmury. Niedługo później potwierdzono informację o użyciu kolejnej elektroniki w sezonie na weekend w Arabii Saudyjskiej. Za ten ruch na bolid Charlesa Leclerca nałożono łączną karę przesunięcia o 10 pozycji na starcie.
BREAKING: Charles Leclerc to receive a grid penalty at the Saudi Arabian Grand Prix#SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/mYvk0RMPHE
— Formula 1 (@F1) March 15, 2023
Czym jest elektronika sterująca w bolidzie F1. Dlaczego za jej wymianę grozi tak surowa kara?
Elektronika sterująca to bardzo ważny element konstrukcji samochodu Formuły 1. Służy zespołom za główny system kontroli samochodu. Kontroluje moment obrotowy i dostarczanie energii przez układ napędowy i hamulcowy. Jest to również główny rejestrator danych, który przekazuje dane do zespołów i kontroli wyścigu za pomocą telemetrii. Podczas przeciętnego 300-kilometrowego Grand Prix, współczesny układ elektroniczny w F1 zajmuje się analizą około tysiąca parametrów. Ponadto dostarcza ponad 1,5 GB danych na żywo z powrotem do garażu. Powoduje to, że elektronika sterująca to jeden z najbardziej zaawansowanych elementów w bolidzie. Oznacza to, że jest też bardzo awaryjny i trudny w naprawie.
W dzisiejszych czasach przesył danych jest bardzo ważnym aspektem. Od postępu technologicznego nie ucieka także Formuła 1. Najbardziej rozwinięta seria świata mocno stawia na nowoczesne zastosowania i przoduje w analizie najmniejszych aspektów wyścigów. Jednak skomplikowany w budowie i działaniu element bolidu może sprawiać również nie lada kłopoty, o czym przekonało się dosadnie Ferrari.
Z jakim nastawieniem przed wyścigiem wystartuje Charles Leclerc?
Charles Leclerc na pewno będzie musiał pogodzić się z przebijaniem przez stawkę. Ferrari natomiast musi wypracować taką strategię, która pozwoli na odrobienie strat. Tor w Arabii Saudyjskiej jest wąski, ale mimo to znajdują się tam dogodne miejsca do wyprzedzania, w których Monakijczyk powinien atakować.