Honda Civic Type R już w poprzednich wcieleniach podbijała słynny niemiecki tor, prześcigając się o tytuł najszybszego seryjnego samochodu z przednim napędem z Renault Megane R.S. Teraz odwieczny rywal Hondy odchodzi powoli na emeryturę, a Japończycy wypuścili kolejne wydanie swojego szalonego hot hatcha. Najnowszy Type R bazuje na XI generacji Hondy Civic i trafił na rynek na początku tego roku. Robi furorę ceną zbliżoną do 250 000 zł oraz tym, że jest ostatnią spalinową Hondą w Europie. Może być zatem w przyszłości cenionym klasykiem… To tak na marginesie.
Honda Civic Type R ponownie podbiła „Zielone Piekło”
Przejdźmy do clou programu. 24 marca 2023 roku przygotowany przez zespół rozwojowy Hondy Civic Type R, ukończył w 7 minut 44:881 sekund pętlę niemieckiego toru nazywaną „Zielonym Piekłem”, zdobywając tytuł najszybszego samochodu z przednim napędem. Czas ten został ustanowiony na zmienionym, dłuższym układzie toru, liczącym obecnie 20,8 km, wprowadzonym przez kierownictwo toru w 2019 roku. Dla porównania poprzednia generacja, czyli Type-R FK8, zrobiła to w 7:43.80 minuty, jednak miała do pokonania krótszą, bowiem liczącą 20,6 km pętlę.
Do bicia rekordu wykorzystano Type R w wersji S. Jest ona lżejszym, bardziej drapieżnym i bardziej zorientowanym na osiągi wariantem najnowszego modelu. Type R S, dostępny w salonach wyłącznie w kolorze Championship White, został pod okiem inżynierów Hondy poddany programowi podnoszenia wydajności. W ramach niego usunięto system nawigacji i klimatyzację, zmniejszając masę pojazdu.
Różnica tylko z pozoru jest symboliczna
Najnowszą Hondę Civic Type R napędza mocny, 2,0-litrowy silnik czterocylindrowy K20C1 z turbodoładowaniem. W najnowszej wersji generuje moc maksymalną 329 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka współpracuje z udoskonaloną sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Dzięki temu przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje zaledwie 5,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 275 km/h. Dla porównania poprzednik rozwijał 320 KM i rozpędzał się do 270 km/h.
Do osiągnięcia rekordowego czasu przyczyniła się również nowa, bardziej smukła sylwetka nadwozia Civica Type R. Swoje zrobiły też zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne. Wśród nich są dopracowanie kąta nachylenia wysoko położonego tylnego spojlera oraz elementy aerodynamiki pod podłogą, generujące niezbędną siłę docisku.
Ponadto dłuższy o 35 mm rozstaw osi w porównaniu z poprzednią generacją Type R, wielowahaczowe zawieszenie tylne oraz znacznie szerszy rozstaw kół zapewniają lepszą stabilność na zakrętach, w porównaniu z poprzednikiem. Udało się ją dopracować podczas wielu testów na odcinkach autostradowych oraz na torze Nürburgring.
Civic Type R to materiał na przyszłego klasyka
– Civic Type R został opracowany zgodnie z koncepcją «Ultimate Sport 2.0». Jej celem było stworzenie ekstremalnie sportowego modelu, napędzanego na przednią oś, gwarantującego kierowcy pewność prowadzenia i emocje, wzbudzające głośniejsze bicie serca – wyjaśnia Hideki Kakinuma, lider projektu Civic Type R. – Od momentu wprowadzenia Civica TYPE R na rynek w 2023 roku, otrzymaliśmy liczne pozytywne reakcje z całego świata. Znacznie przekraczały one nasze oczekiwania. Była jeszcze jedna misja, z którą musieliśmy się zmierzyć. Chodziło o uzyskanie tytułu najszybszego modelu z przednim napędem na torze Nürburgring – dodał.
Japończycy wykręcili też rekordowy czas na torze Suzuka. Tutaj różnica względem poprzedniej generacji to blisko jedna sekunda, co w przypadku tego toru jest sporą poprawą.
Gwoli ścisłości…
Okrążenie ustanowiono przy użyciu Type R, który jest lżejszą wersją najnowszego modelu. Ten model będzie dostępny tylko na specjalne zamówienie, na europejskich rynkach z kierownicą po lewej stronie. Wersja ta będzie się nazywać Type R S. Czas okrążenia ustanowiono przy użyciu opon Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect, które można zamówić bezpośrednio od firmy Michelin.