Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w maju 2023 r. w Polsce sprzedało się 38 575 nowych samochodów osobowych i 5 538 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to spory wzrost (o 7,1%) względem maja 2022 roku. Na wzrost zapracowały samochody z obu rynków – osobowe wzrosły o 7,5%, a dostawcze o 4,5%.
Wśród samochodów osobowych nadal najlepiej sprzedają się te na benzynę (44,8% udziału w rynku w 2023 r.), które jednak w porównaniu do zeszłego roku straciły 3,1 p.p. udziału w rynku. Ogólnie jednak sprzedaż większości napędów wzrosła, a niechlubnym wyjątkiem są samochody na LPG (-1,9% rdr).
Największy udział za benzyniakami mają miękki hybrydy (MHEV), które stanowią 18,4% rynku (+1 p.p. udziału w rynku rdr) oraz pełne hybrydy (HEV) – 18,2% rynku (+1,6 p.p.). Wszystkie pozostałe napędy mają poniżej 10%. To Diesle – 9,8% (-0,5 p.p.), samochody elektryczne – 3,4% (+1,2 p.p. i największy wzrost sprzedaży – o 76,3%), hybrydy plug-in 2,7% (+0,2 p.p.) oraz samochody na LPG 2,6% (-0,4 p.p).
Toyota poniżej 15 procent
Jeśli chodzi o rynek nowych samochodów osobowych, to po raz kolejny najlepsza była Toyota, ale trudno mówić o dominacji. Japoński producent sprzedał bowiem 5 520 pojazdów, co pozwoliło na objęcie 14,31% udziału w rynku. Co więcej sprzedaż Toyoty spadła rok do roku (o 9,2%), podczas gdy wszystkich pozostałych w TOP 5 wzrosła. Na drugim miejscu zadomowiła się Skoda, która odnotowała kolejny świetny miesiąc. 4 302 sprzedane samochody oznaczają wzrost o 45% rdr i objęcie 11,15% udziału w rynku. Na podium znalazł się jeszcze Volkswagen, który z 3 575 sprzedanymi samochodami odnotował ponad 10-procentowy wzrost sprzedaży względem 2022 roku.
Największy wzrost spośród marek z TOP 15 po raz kolejny odnotował Lexus. Japońska marka premium Toyoty sprzedała się w 1 076 egzemplarzach, podczas gdy rok temu były to 421 samochody. To więcej niż Ford, który sprzedał 1 029 samochodów i odnotował największy spadek rdr wśród czołowej piętnastki. Wśród marek premium najlepsze było jednak Audi, które także znacząco urosło w porównaniu z zeszłym rokiem. Dla „czterech pierścieni” to kolejny świetny wynik, dzięki któremu uplasowały się na szóstym miejscu w sprzedaży.
Jeśli chodzi o modele, to po raz kolejny w TOP 5 znalazły się „tylko” dwa modele Toyoty – Corolla (1., najpopularniejsza wśród klientów biznesowych) oraz Yaris (5.). Drugie miejsce zajęła Skoda Octavia, trzecie Kia Sportage (najpopularniejsza wśród klientów indywidualnych), a czwarte Hyundai Tucson. Po raz kolejny znakomitą sprzedażą zaskoczyła Cupra Formentor. Hiszpański CUV był najlepiej sprzedającym się modelem marki premium i zajął 9. miejsce w ogólnym zestawieniu. To pierwsza od dawna sytuacja, w której przedstawiciel segmentu premium znalazł się w TOP 10.
Atak Forda na rynku samochodów dostawczych
Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony w maju najlepsze okazało się Renault, ale jego przewaga nad Fordem była minimalna. Amerykańska marka zanotowała świetny miesiąc, przegrywając z Francuzami jedynie o 7 sprzedanych samochodów! Podium także dość niespodziewanie zamknęła Toyota, która również odnotowała znaczący wzrost sprzedaży rok do roku. Spory spadek (o 28,3%) odnotowało za to Iveco.
Wśród modeli najlepszy po raz kolejny był oczywiście Renault Master. Francuski bestseller sprzedał się w 792 egzemplarzach, co oznacza 14,3% udziału w rynku. Drugie miejsce zajął Ford Transit (567 sprzedanych), a trzecie Iveco Daily (481). Pierwszą piątkę uzupełniły Fiat Ducato i Mercedes Sprinter. Wynik Toyoty zbudowały natomiast Proace City (6.) i Proace (10.).