Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w czerwcu 2023 r. w Polsce sprzedało się 41 581 nowych samochodów osobowych i 6 035 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to spory wzrost (o 5,6%) względem czerwca 2022 roku. Na wzrost zapracowały samochody z obu rynków – osobowe wzrosły o 5%, a dostawcze o 9,3%.
Wśród samochodów osobowych nadal najlepiej sprzedają się te na benzynę (44,5% udziału w rynku w 2023 r.), które jednak w porównaniu do zeszłego roku straciły 3,1 p.p. udziału w rynku. Ogólnie jednak sprzedaż większości napędów wzrosła, a niechlubnym wyjątkiem są samochody na LPG (-1,6% rdr).
Największy udział za benzyniakami mają miękki hybrydy (MHEV), które stanowią 18,6% rynku (+1,2 p.p. udziału w rynku rdr) oraz pełne hybrydy (HEV) – 17,7% rynku (+1,2 p.p.). Pozostałe napędy mają znacznie mniejszy udział w rynku. To Diesle – 10,1% (-0,5 p.p.), samochody elektryczne – 3,6% (+1,3 p.p. i największy wzrost sprzedaży – o 77,1%), hybrydy plug-in 2,8% (+0,3 p.p.) oraz samochody na LPG 2,6% (-0,4 p.p).
Kolejny mocny miesiąc Toyoty
Jeśli chodzi o rynek nowych samochodów osobowych, to po raz kolejny najlepsza była Toyota. Kiedy wydawało się, że powoli zbliża się do niej Skoda, to japoński producent po raz kolejny odjechał rywalom. Sprzedał bowiem 6 290 pojazdów, co pozwoliło na objęcie 15,13% udziału w rynku. Mimo to Toyota i tak zaliczyła 10-procentowy spadek sprzedaży względem czerwca 2022 roku. Na drugim miejscu zadomowiła się Skoda, która odnotowała kolejny świetny miesiąc. 4 634 sprzedane samochody oznaczają wzrost o 19% rdr i objęcie 11,14% udziału w rynku. Na podium znalazła się także Kia, której sprzedaż 3 508 samochodów pozwoliła na wzrost rdr o 32,1%.
Największy wzrost spośród marek z TOP 15 po raz kolejny odnotował Lexus. Japońska marka premium Toyoty sprzedała się w 1 005 egzemplarzach, podczas gdy rok temu było to 369 samochodów. Lexus tym samym wyprzedził obecnie swojego głównego rywala – Volvo – które sprzedało 999 samochodów. Spośród marek premium po raz kolejne najlepsze okazało się Audi. Na uwagę zasługują jednak także trzy inne marki – Cupra (+138,8% rdr), Mazda (+134,7% rdr) i Renault, które zaskoczyło wzrostem aż o 113,7%.
Jeśli chodzi o modele, to po raz kolejny w TOP 5 znalazły się „tylko” dwa modele Toyoty. To Corolla (1., najpopularniejsza wśród klientów biznesowych) oraz Yaris (3.). Drugie miejsce zajęła Skoda Octavia, czwarte Kia Sportage (najpopularniejsza wśród klientów indywidualnych), a piąte Hyundai Tucson. W tym aspekcie względem maja zmieniło się bardzo niewiele. Po raz kolejny najlepiej sprzedającym się przedstawicielem segmentu premium była Cupra Formentor, która znalazła się na 10. miejscu.
Znakomity miesiąc Renault także na rynku samochodów dostawczych
Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony w czerwcu najlepsze okazało się Renault, które zaliczyło znakomity miesiąc. Ponad 1 200 sprzedanych samochodów i ponad 20% udziału w rynku dobitnie to podkreśla. Co ciekawe na drugim miejscu nie znalazł się Ford czy Fiat, a Toyota. Japoński producent sprzedał 771 samochodów i coraz mocniej rozpycha się także wśród samochodów dostawczych. Toyota odnotowała też największy wzrost sprzedaży rok do roku – 153,6%.
Wśród modeli najlepszy po raz kolejny był oczywiście Renault Master. Francuski bestseller sprzedał się aż w 957 egzemplarzach, co oznacza 15,86% udziału w rynku. Drugie miejsce zajął Fiat Ducato (635 sprzedanych), a trzecie Iveco Daily (620). Pierwszą piątkę uzupełniły Toyota Proace City i Mercedes Sprinter. Najwięcej modeli w TOP 10 odnotował za to Ford, ale w drugiej jej części – Transit (6.), Transit Custom (9.) oraz Transit Connect (10.).