Temat ważny dla każdego kierowcy
Choć „zwykli użytkownicy” rzadko przejmują się poszczególnymi częściami swojego samochodu (w końcu nie muszą być mechanikami, ważne, by auto po prostu jechało), to jednak w przypadku klocków hamulcowych warto się nad tym pochylić. W końcu efektywność hamowania ma kluczowe znaczenie w sytuacjach, które nie zawsze da się przewidzieć – chociażby dlatego, że nie jesteśmy jedynymi uczestnikami ruchu drogowego, a za umiejętności innych osób nie jesteśmy w stanie odpowiadać.
Jak wybrać klocki hamulcowe – podobieństwo to za mało
Przede wszystkim znajdź takie klocki hamulcowe, które są wyprodukowane z myślą o konkretnym modelu samochodu. Dedykowane rozwiązania to po prostu optymalne wyjście. Owszem, może się zdarzyć, ze znajdziesz klocki, które choć powstały z myślą o innym samochodzie, wyglądają bardzo podobnie. Jednak podobieństwo to a mało – różnica może tkwić chociażby w zastosowanych materiałach.
Rodzaje klocków hamulcowych
A skoro już mowa o materiałach, z których wykonywane są klocki hamulcowe, należy zwrócić uwagę na cztery ich rodzaje:
- Na początku omówmy klocki niskostalowe. W ich przypadku można mówić o całkiem wysokiej stabilności temperaturowej ale dzieje się to kosztem ich ceny. Warto tez zauważyć, że ich stosowanie przekłada się na zmniejszenie żywotności felg. Kiedy się sprawdzą? Na przykład w pojazdach dostawczych.
- Dla porównania klocki półmetaliczne są bardzo twarde, ale jeszcze szybciej powodują zużycie felg i… po prostu brudzą. Warto jednak wspomnieć, że ich parametry sprawiają, ze sprawdzą się choćby i w jeździe po wertepach.
- W przypadku klocków organicznych sprawa wygląda zgoła inaczej. Są miękkie, więc i przyjaźniejsze dla felg, ale zarazem same w sobie zużywają się szybciej niż warianty z domieszką metalu. W dodatku nie sprawdza się przy wysokich temperaturach.
- Z kolei klocki ceramiczne można spotkać w różnych wariantach samochodów, od sportowych, po osobowe.