Wraz z rosnącym zainteresowaniem na auta elektryczne w sektorze szerokorozumianych usług transportowych – od transportu własnego, przez usługi przewozowe i kurierskie, aż po transport osób – coraz częściej pojawiają się pytania o elektryczne ciężarówki. Czy takie pojazdy są już dostępne w sprzedaży? I co ważniejsze, czy ich eksploatacja jest opłacalna?
Elektryczne ciężarówki w Polsce
Rosnąca liczba firm decyduje się na wymianę samochodów z tradycyjnymi napędami na rzecz pojazdów bezemisyjnych. Zmiany obserwujemy przede wszystkim w sektorze samochodów osobowych i aut dostawczych. A co z samochodami ciężarowymi?
Na koniec lipca 2023, w Polsce było zarejestrowanych 29 elektrycznych pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 6 ton, takie pojazdy są włączone do floty m.in.:
- DLH,
- Ikea i Grupy Raben,
- MBC Trans
Czy elektryczne ciężarówki to przyszłość?
Choć w Polsce zmiany na rynku motoryzacyjnym postępują nieco wolniej niż w pozostałych krajach Europy Zachodniej, z dużą dozą bezpieczeństwa można założyć, że elektryczne ciężarówki za jakiś czas na dobre rozgoszczą się na naszych drogach i staną się stałym elementem drogowego krajobrazu. Polska jest jednym z liderów transportu ciężkiego w UE. Ta pozycja zobowiązuje nas do konsekwentnego rozwijania i popularyzacji koncepcji elektromobilności.
Według prognoz ekspertów Europejskiego Funduszu Leasingowego już w 2035 roku 99,8% elektrycznych ciężarówek będzie tańszych w eksploatacji niż pojazdy z silnikiem wysokoprężnym. Należy się również spodziewać większych zasięgów, dzięki czemu docelowo uda się skrócić czas przejazdu e-ciężarówek.
Co zdecyduje o popularności e-transportu w przyszłości?
Segment samochodów elektrycznych rozwija się w bardzo szybkim tempie. Wysoka dynamika rozwoju skutkuje coraz lepszymi osiągami samochodów, ich niższymi cenami oraz możliwościami znaczącej redukcji czasu ładowania. Należy się spodziewać, że w przyszłości e-ciężarówki będą się charakteryzowały nie tylko wysokim zasięgiem, ale przede wszystkim konkurencyjną ceną zakupu i niskimi kosztami eksploatacji. To w połączeniu ze spodziewanymi ograniczeniami dla tradycyjnego transportu może znacząco wpłynąć na konkurencyjność przedsiębiorstw, które dzięki e-ciężarówkom i samochodom dostawczym będą mogły realizować usługi w strefach zamkniętych dla samochodów spalinowych.
Na dalszy rozwój elektromobilności wpływają również uwarunkowania prawne. Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie o infrastrukturze paliw alternatywnych (tzw. AFIR). Rozporządzenie ma na celu wprowadzenie zmian w infrastrukturze do tankowania pojazdów paliwami alternatywnymi. Zgodnie z treścią rozporządzenia punkty ładowania TEN-T mają zostać utworzone w odległości przynajmniej co:
– 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T
– 100 km wzdłuż szerszej kompleksowej sieci TEN-T
a w każdym punkcie należy umieścić stacje o minimalnej mocy wyjściowej 350 kW.
W rozporządzeniu jest również mowa o punktach ładowania na dla samochodów ciężarowych na każdym bezpiecznym i chronionym parkingu. Do końca 2027 roku ma takich punktów powstać co najmniej 2 na parking, a do końca 2030 roku 4.
Przyjęcie przez Radę UE AFIR to kolejny ważny krok w rozwoju elektromobilności, który z pewnością wpłynie na wzrost liczby e-ciężarówek poruszających się po drogach.