Renault Megane III – benzyniaki
Renault Megane III – jakie silniki benzynowe znajdziecie w ofertach? Bazową jednostką dla tego modelu jest poniekąd legendarny już 1.6 16V o mocy 100 albo 110 KM. Pod względem niezawodności to tak naprawdę najlepszy silnik tej generacji Megane. Mocniejsza wersja ma zmienne fazy rozrządu, słabsza jest ich pozbawiona. Największa wada? Silnik niespecjalnie nadaje się do jazdy autostradowej, gdzie krótkie biegi mogą być problemem. Słabsza wersja ma ich pięć, mocniejsza sześć.
Popularnym wyborem jest także 1.2 TCe o mocy 116 albo 130 KM. To solidny napęd, który dzięki bezpośredniemu wtryskowi benzyny może być również dość ekonomiczny. Początkowo jednak był dość nękany przez zwiększone zużycie oleju. Mocniejsza wersja występuje w wersjach od 2013 roku.
Krótki żywot w Megane miał za to 1.4 TCe o mocy 130 KM. Nie można się temu dziwić, ale od początku. Jego mocna strona to rozrząd łańcuchowy, ale bardzo słaba – wysokie zużycie paliwa. Częściowo winny tej sytuacji jest brak bezpośredniego wtrysku benzyny. Jednostka jest też dość wrażliwa na jakość paliwa. Biorąc pod uwagę inne możliwości, silnik ten po prostu przegrywa z nimi rywalizację.
Ostatnim benzyniakiem dla Megane III jest 2.0T dostępny w wielu wersjach – o mocy 179, 190, 220, 250, a nawet 265 KM. Sprawdzona 2-litrówka z serii F to bardzo solidna i trwała jednostka napędowa. W Megane III napędzała wersję GT i oczywiście ostre odmiany R.S. Spala całkiem sporo, bo bez problemu 20 litrów na 100 km (w R.S.), ale naprawdę dobrze jeździ. Co równie istotne, znosi forsowanie mocy bez żadnego zużycia, nawet z upływem lat i przebiegu. Przy normalnej jeździe można utrzymać zużycie na poziomie 10 litrów na 100 km. Silnik połączony jest z solidną sześciobiegową skrzynią biegów. Niestety, egzemplarze z tym silnikiem są rzadko spotykane.
Jakie Diesle w Megane 3. generacji?
Megane trzeciej generacji to też cztery Diesle w ofercie. Bazowy to 1.5 dCi dostępny w wariantach o 85, 90, 95, 106 i 110 KM mocy maksymalnej. Znany silnik serii K9K dostępny jest w dziewięciu (!) wersjach, różniących się mocą, wtryskiem, normami emisji spalin i skrzynią biegów. Ogromnym plusem jest absolutnie niezawodny filtr cząstek stałych dzięki technologii piątego wtryskiwacza w kolektorze wydechowym. Nie ma więc niebezpiecznego rozcieńczania oleju przez olej napędowy (wypalanie przez dodatkowy wtrysk oleju napędowego w suwie wydechu), ani kontrolowanego zanieczyszczania filtra. Tak, nadal istnieją znaki zapytania dotyczące żywotności łożysk korbowodów, ale jeśli łożyska się zatrą, jest to dość rzadkie.
1.6 dCi o mocy 130 KM to jednostka oferowana od 2012 roku, która zastąpiła starszy model 1.9 dCi. Układ napędowy jest napędzany łańcuchem, a dodatkowo w jego konstrukcji zastosowano szereg nowych technologii. Począwszy od szerokiego zastosowania obróbki powierzchni DLC (Diamond Like Carbon), po rozwiązanie bez tłumików zawirowań, które zastępuje połączony rozrząd, w którym oba wałki rozrządu obsługują zawory dolotowe i wydechowe. Silnik 2.0 dCi jest dokładnie taki sam.
Najbardziej kontrowersyjny Diesel w Megane III to 1.9 dCi o mocy również 130 KM, który był w tym modelu tylko do 2012 roku i tylko w jednej wersji. Jeśli już chcecie go kupić, to wymieniajcie olej nie co 30 tysięcy kilometrów, ale dwa razy częściej. Znacząco pomoże mu to w żywotności.
2.0 dCi o mocy 150 albo 160 KM to zdecydowanie najlepszy Diesel w Megane 3. generacji, ale znalezienie takiego, to jak szukanie igły w stogu siana. Słabsza wersja współpracuje z doskonałym sześciobiegowym automatem Aisin, mocniejsza z równie doskonałą skrzynią PK4. Doskonały wybór, ale w praktyce prawie niedostępny.
Renault Megane III – silniki. Opinie, który wybrać?
Jakie opinie zbierają silniki w Megane III? Generalnie rzecz biorąc wybór jest spory, choć tych naprawdę godnych polecenia jednostek już tak dużo nie jest. Z benzyniaków zwróćcie uwagę na 1.6 16V, jeśli nie chcecie wersji z turbo, a powinniście być zadowoleni. 1.2 TCe też jest ok, ale raczej nie, jeśli regularnie robicie dłuższe trasy. 2.0T to natomiast świetny wybór, ale rzadko spotykany, a ostatnio mający dodatkowo tzw. czarną prasę w związku z medialnymi wypadkami. Silniki wysokoprężne w Megane 3. generacji to przede wszystkim 1.6 dCi i 2.0 dCi – z obu z nich powinniście być zadowoleni.