Volvo XC60 vs BMW X3 – popularność
Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, jaka jest rynkowa popularność porównywanych modeli? Nie ulega wątpliwości, że w statystykach aut kupowanych w Polsce, w segmencie premium, oba modele: Volvo i BMW, notowane są wysoko. Zdecydowanie lepiej w tym porównaniu wypada jednak Volvo XC60. Klienci, którzy głosują przecież swoimi portfelami, zdecydowanie częściej wybierali właśnie SUV-a szwedzkiej marki, niż jego niemieckiego konkurenta. Jak wyglądają najświeższe liczby? Według polskich danych z bazy CEPiK, analizowanych przez IBRM Samar, w maju 2023 roku najpopularniejszym modelem segmentu premium był Volvo XC60 z liczbą 508 nowych, świeżo kupionych i zarejestrowanych egzemplarzy. Co istotne, Volvo XC60 jest nie tylko najpopularniejszym SUV-em segmentu premium, ale w ogóle najpopularniejszym samochodem z tego segmentu w Polsce.
Jak na tle szwedzkiego modelu wypada BMW X3? To również popularny model. W maju br. zarejestrowano 385 egzemplarzy tego samochodu, co stawia bawarski model na wysokim, czwartym miejscu pod względem popularności w segmencie premium.
Gdy przyjrzymy się danym od początku 2023 roku z uwzględnieniem maja, przewaga Volvo XC60 nad konkurentami okazuje się jeszcze większa, bo w bieżącym roku zarejestrowano jak dotąd (do końca maja 2023) aż 2794 egzemplarzy tego wozu. Żaden inny model segmentu premium sprzedawany w Polsce nawet nie przekroczył liczby 2000 egzemplarzy. BMW X3 również w szerszym czasowo ujęciu zajmuje wysoką, czwartą pozycję z liczbą 1571 nowo zarejestrowanych egzemplarzy w naszym kraju. Niemniej pierwszą rundę zdecydowanie wygrywa Volvo XC60. Warto też zdawać sobie sprawę z szerszego kontekstu. Volvo XC60 jest liderem segmentu premium nie tylko w tym roku. To najpopularniejszy w Polsce model segmentu premium od ponad dekady.
Volvo XC60 vs BMW X3 – napęd
Volvo stawia na elektryfikację. W aktualnej ofercie znajdziemy wyłącznie zelektryfikowane jednostki napędowe modelu Volvo XC60. Są to układy typu Mild Hybrid (miękkie hybrydy) lub hybrydy plug-in. W przypadku miękkich hybryd, niewielkie jednostki elektryczne, są łączone z dwulitrową, czterocylindrową jednostką benzynową w dwóch wariantach mocy (Volvo XC60 B4 Mild Hybrid 197 KM oraz Volvo XC60 B5 Mild Hybrid 250 KM) lub z dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym (Volvo XC60 B4 Mild Hybrid diesel 197 KM). Z kolei w przypadku hybryd plug-in Volvo oferuje aktualnie dwie odmiany modelu XC60 z takim napędem: Volvo XC60 T6 Recharge o mocy 350 KM oraz topowe Volvo XC60 T8 Recharge o mocy 455 KM. W przypadku Volvo XC60 z napędem typu hybryda plug-in za komponent spalinowy również odpowiada dwulitrowy silnik benzynowy, ale tu istotną rolę odgrywa również znacznie mocniejszy komponent elektryczny. W 2022 roku na rynek trafiły zmodernizowane hybrydy plug-in Volvo, w modelu Volvo XC60 Recharge wzrosła pojemność akumulatorów trakcyjnych z wcześniejszych 11,1 kWh do 18,8 kWh, a oprócz tego Volvo zdecydowało się na mocniejszy silnik elektryczny, którego moc wzrosła z 87 KM do 145 KM. Podsumowując mamy zatem zakres mocy od 197 KM do aż 455 KM, zależnie od wybranego wariantu napędu. Spójrzmy teraz na ofertę BMW.
W modelu BMW X3, bawarska marka oferuje obecnie model BMW X3 zarówno z silnikami spalinowymi (benzynowymi 2.0 i 3.0 oraz wysokoprężnymi 2.0 i 3.0), jak i w wersji hybrydowej plug-in (wariant X3 xDrive 30e) oraz odmianę w pełni elektryczną (BMW iX3). Zakres dostępnych mocy w bawarskim SUV-ie mieści się w zakresie od 150 KM (BMW X3 sDrive18d) do 480 KM w przypadku topowej odmiany BMW X3 M.
Patrząc na gamę silnikową obu modeli, widać, że BMW X3 oferuje więcej wariantów napędu, za to w przypadku Volvo XC60, już bazowy układ napędowy (Volvo XC60 B4 Mild Hybrid) ma większą moc (197 KM, zarówno w przypadku wyboru benzyny, jak i diesla) niż najsłabsza odmiana BMW X3 (150 KM i tylko diesel).
Fot. BMW
Volvo XC60 vs BMW X3 – efektywność energetyczna
Mnogość wersji napędowych nie oznacza jeszcze wszechstronnego wyboru, bo wiele zależy od efektywności energetycznej poszczególnych wersji. I tu możemy odnieść się do znormalizowanych, obowiązkowych w przypadku każdego modelu oferowanego w Europie badań WLTP, które pozwalają rzetelnie porównać np. zużycie paliwa, energii, czy uzyskiwane zasięgi w jeździe zeroemisyjnej (wyłącznie na napędzie elektrycznym). Jak to wygląda w przypadku porównywanych modeli? Zobaczmy na średnie zużycia energii/paliwa w cyklu mieszanym WLTP dla poszczególnych wersji obu modeli:
- Volvo XC60 B4 mild hybrid – 7,4 l/100 km;
- Volvo XC60 B4 mild hybrid diesel – 6,1 l/100 km;
- Volvo XC60 B5 mild hybrid – 7,5 l/100 km;
- Volvo XC60 T6 Recharge Plug-in Hybrid – 1 l/100 km; 19,1 kWh/100 km;
- Volvo XC60 T8 Recharge Plug-in Hybrid – 1 l/100 km; 19,3 kWh/100 km;
- BMW X3 sDrive18d – 5,6-6,4 l/100 km;
- BMW X3 xDrive20d – 5,8-6,5 l/100 km;
- BMW X3 xDrive30d – 6,2-7 l/100 km;
- BMW X3 xDrive20i – 7,6-8,4 l/100 km;
- BMW X3 xDrive30i – 7,6-8,5 l/100 km;
- BMW X3 xDrive30e – 2-2,6 l/100 km; 18,9-20,5 kWh/100 km;
- BMW iX3 (elektryczny) – 18,5-18,9 kWh/100 km;
- BMW X3 M40i – 8,8-9,5 l/100 km;
- BMW X3 M40d – 6,6-7,3 l/100 km;
- BMW X3 M – 10,8-11 l/100 km;
Jak widać, zużycie paliwa wersji spalinowych/miękkohybrydowych obu modeli o porównywalnych parametrach jest dość podobne z lekką przewagą na korzyść Volvo XC60. Na przykład Volvo XC60 B4 mild hybrid diesel zużywa w cyklu mieszanym 6,1 l/100 km, co prawda BMW X3 sDrive18d może palić mniej (od 5,6 l/100 km), ale trzeba mieć na uwadze, że wówczas BMW będzie sporo słabszy (150 KM wobec 197 KM w Volvo). Pod względem mocy bliższym konkurentem Volvo XC60 B4 mild hybrid diesel byłby BMW X3 xDrive20d o mocy 190 KM, ale wówczas BMW odznacza się już większym zużyciem paliwa (od 6,5 l/100 km), co oznacza, że to układ napędowy Volvo jest lepszy pod względem efektywności energetycznej.
Na odrębny akapit zasługuje omówienie kwestii hybryd plug-in obu marek. Volvo pod tym względem wykazuje znaczną przewagę oferując dwa warianty PHEV Volvo XC60 Recharge, obydwa mocniejsze od jednej tylko hybrydy plug-in w gamie BMW X3. Nie bez znaczenia są też parametry techniczne hybryd plug-in, gdzie znowu rysuje się przewaga po stronie Volvo. XC60 PHEV jest w stanie pokonać w jeździe bezemisyjnej ok. 77-78 km w cyklu mieszanym WLTP. Dla BMW X3 xDrive30e analogiczny zasięg “na prądzie” to 42-50 km. Znaczna różnica, wynikająca przede wszystkim z zauważalnie większej pojemności akumulatorów w Volvo XC60 Recharge – mają one pojemność całkowitą 18,8 kWh, podczas gdy hybrydowe plug-in BMW X3 korzysta z pakietu o pojemności całkowitej 12 kWh. Tym samym Volvo XC60 Recharge wydaje się być lepszym wyborem, gdy użytkownik planuje scenariusz częstego korzystania z pojazdu, na krótszych, miejskich dystansach. Pojemniejszy akumulator Volvo daje realną szansę na bezemisyjną (bez emisji spalin) codzienną jazdę, oczywiście pod warunkiem doładowywania auta w domowym garażu, który to warunek musi być spełniony w przypadku każdej hybrydy plug-in.
Volvo XC60 vs BMW X3 – przestrzeń i funkcjonalność
Oba porównywane modele to samochody o bardzo podobnych gabarytach. Długość Volvo XC60 i BMW X3 jest identyczna, wynosi 4708 mm. Volvo jest minimalnie szersze (1902 mm vs 1891 mm w BMW X3) i nieznacznie niższe (1658 mm vs 1676 mm w BMW X3). Parametrem definiującym najczęściej przestrzeń w kabinie i wynikający z tego komfort podróży jest rozstaw osi. Tu ponownie wygrywa Volvo, choć różnica jest pomijalnie mała (2865 mm vs 2864 mm w BMW X3). Choć tego typu SUV-y raczej nie są użytkowane w terenie, warto też mieć na uwadze, że Volvo dysponuje prześwitem 216 mm, podczas gdy BMW X3 – 204 mm. Volvo ustępuje za to nieco w przestrzeni bagażowej, ale tylko w wersjach miękkohybrydowych, oferując bagażnik o pojemności 483 l, w BMW X3 (także spalinowym) jest to 550 l. Z kolei gdy wybierzemy napęd typu hybryda plug-in, to Volvo legitymuje się wówczas większą przestrzenią za tylną kanapą: 468 l, wobec 450 l w przypadku hybrydowej plug-in wersji BMW X3.
Volvo XC60 vs BMW X3 – wyposażenie
Warto uważnie porównać wyposażenie bazowych wariantów obu modeli, jak i wyższych odmian wyposażeniowych, by zweryfikować, czy otrzymujemy te funkcje, na których nam zależy, bo pomiędzy obydwoma samochodami są pewne różnice, mimo bezsprzecznie wysokiego poziomu wyposażenia obu modeli. Na przykład w obu modelach mamy LED-owe reflektory, tempomat, czy klimatyzację automatyczną w każdym wariancie wyposażenia, ale już asystent świateł drogowych, choć jest standardem w każdej wersji Volvo XC60, w bazowych wariantach BMW X3 stanowi dodatkowo płatną opcję. Innym przykładem może być aktywny system ochrony pieszych, który jest standardowym wyposażeniem każdego Volvo XC60, w BMW X3 w ogóle nie jest dostępny w bazowych wersjach. Oczywiście wiele rzeczy można zamówić w obu modelach za dopłatą, zatem przejdźmy do cen.
Volvo XC60 vs BMW X3 – cena
Volvo XC60 startuje w polskim cenniku marki od 211 900 zł (bazowa wersja wyposażeniowa Essential). To sporo mniej od modelu BMW X3, którego bazowy wariant startuje od 234 000 zł. Co więcej, nawet wybierając bazową wersję napędową Volvo XC60, możemy wybrać wyższy poziom wyposażenia Core i cena Volvo XC60 wciąż będzie niższa od najtańszego BMW X3. W momencie, kiedy chcemy porównywać ceny aut o podobnej mocy, np. Volvo XC60 B4 AWD mild hybrid diesel (197 KM) i BMW X3 xDrive20d (190 KM), różnice w cenie wynoszą: od 240 900 zł w przypadku Volvo XC60 i od 244 500 zł w przypadku BMW X3.
Również klienci, którzy decydują się na wybór napędu typu hybryda plug-in zobaczą różnice w cenniku obu modeli. Najtańszy Volvo XC60 T6 Recharge startuje od 257 900 zł, podczas gdy najtańszy BMW X3 xDrive30e startuje od 281 000 zł, mimo że oferuje mniejszy zasięg jazdy na napędzie elektrycznym, słabszą moc silnika elektrycznego, jak i całego napędu oraz mniejszy zasięg w trybie elektrycznym.