Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Nowy Peugeot e-3008 onieśmiela designem. Rewolucję czas zacząć!

Peugeot 3008 doczekał się nowego wcielenia. Na pierwszy ogień poszła jego elektryczna odmiana e-3008 w aż trzech wariantach. Samochód przekonuje wyszukanym designem i zasięgiem oraz rozwiązaniami technicznymi. To prawdziwy przełom w gamie marki.

Peugeot e-3008
Fot. Peugeot

Obecne II wcielenie kompaktowego SUV-a spod znaku lwa znamy od 2016 roku. Jest to prawdziwy rynkowy hit. W ciągu 7 lat rynkowego stażu sprzedano 1 320 000 egzemplarzy tego modelu. Nic zatem dziwnego, że nowa generacja Peugeota 3008 musi mieć naprawdę sporo asów w rękawie, by spełnić pokładane w niej nadzieje. Kilka dni temu ujawniono III wcielenie Peugeota 3008, póki co w wersji elektrycznej e-3008. Wszystko wskazuje na to, że może być on co najmniej równie dużym hitem co poprzednik.

Peugeot e-3008 2024 w skrócie

Peugeot e-3008 to pierwszy model oparty na nowej platformie koncernu Stellantis o nazwie STLA Medium. Otwiera ona przed marką zupełnie inne możliwości. Oferta obejmuje dwie opcje wyposażenia: Allure i GT, z trzema pakietami opcji dodatkowych, aby uprościć wybór, oraz trzema całkowicie elektrycznymi układami napędowymi (210 KM, 230 KM Long Range i 320 KM Dual Motor z napędem na 4 koła). Na niektórych rynkach dostaniemy również hybrydowe układy napędowe. Chodzi tu zapewne o odmianę mhev 1.2 PureTech o mocy 136 KM oraz wariant PHEV. 

Peugeot e-3008 przód

Fot. Peugeot

Najbardziej awangardowy kompaktowy SUV?

Samochód poznamy po niebanalnej sylwetce SUV-a typu fastback, nawiązującej do 408. Mamy zatem liczne przetłoczenia, kanty i zwężające się ku tyłowi okna oraz tzw. „pływający spojler”. W najnowszym e-3008 zastosowano nowy wygląd przedniej części nadwozia. Kultowa sygnatura świetlna z trzema pazurami pozostała na swoim miejscu, ale sposób wykończenia reflektorów i grilla stanowi powiew świeżości, której Francuzom i tak nigdy nie brakowało. Gradientowy grill stanowi rozwinięcie motywów z 308 i 408.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Peugeot 308 SW GT Pack Hybrid 225 KM EAT8 - najładniejsze kombi?

Kompaktowe reflektory umieszczono w smukłej, eleganckiej listwie, która znajduje się nad osłoną chłodnicy i obejmuje cały przód pojazdu. Nadaje to autu jeszcze więcej wyrazistości. Wszystkie wersje w standardzie mają LED-owe reflektory, zaś topowa GT oferuje technologię Pixel LED. Z tyłu mamy kontynuację motywu trzech pazurów w lampach, które w odmianie GT mają wzór 3D. Sylwetka pojazdu jest opływowa, aerodynamikę poprawiają także geometryczne felgi. Współczynnik oporu powietrza cd wynosi 0,28. 

Peugeot e-3008 tył

Fot. Peugeot

Peugeot e-3008 mierzy 4,54 m długości, 1,89 m szerokości oraz 1,64 m wysokości. Rozstaw osi liczy 2,73 m, co gwarantuje przestronne wnętrze. Bagażnik pomieści 520 litrów w odmianie przednionapędowej i 470 l w wariancie AWD. Samochód oferuje także aż 17 schowków w kabinie o łącznej pojemności 34 litrów.

Kabina równie wyszukana co nadwozie

W kabinie wrażenie robi 21-calowy zakrzywiony wyświetlacz panoramiczny łączący wirtualne zegary i system multimedialny. Pod wyświetlaczem multimediów znalazł się mniejszy obsługujący programowalne dotykowe przyciski-skróty i-Toggles. Rozwiązanie to znamy dobrze z 308 i 408, jednak oferuje ono 10 przycisków a nie 6. W odmianie Allure standardem będą dwa 10-calowe ekrany. Francuzi podkreślają także wysoką jakość wykonania oraz rozbudowane oświetlenie ambientu w 8 kolorach. Uwagę zwraca też nowa kompaktowa kierownica dwuramienna z dotykowymi przyciskami. 

Peugeot e-3008 wnętrze

Fot. Peugeot

W standardzie dostaniemy podgrzewane przednie fotele z certyfikatem AGR. W wersji Allure wykonano je z z ekoskórą i tkaniny, a w GT z ekoskóry i alcantary. Z kolei odmianie GT przednie fotele można doposażyć w funkcję wentylacji i masażu, a tylne siedziska w podgrzewanie. Na liście opcji znajdzie się także system audio Focal Premium Hi-Fi z 10 głośnikami.

Bogate wyposażenie i wysokiej jakości materiały

Aby zapewnić zdrową atmosferę we wnętrzu, nowy Peugeot e-3008 jest wyposażony w system AQS (Air Quality System), który stale monitoruje jakość powietrza dostającego się do kabiny i w razie potrzeby automatycznie aktywuje recyrkulację powietrza. W wersji GT zainstalowano dodatkowo system oczyszczania powietrza Clean Cabin, który odfiltrowuje zanieczyszczające gazy i cząsteczki.

Peugeot podkreśla zwinność nowego e-3008. Średnica zawracania wynosi 10,6 m. Do wyboru są cztery tryby jazdy: Eco, Normal, Sport i 4WD (w odmianie z napędem AWD). 

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Peugeot 3008 GT 1.6 HYbrid4 300 KM PHEV - SUV z zacięciem

Zasięg imponuje w każdej wersji, ale Long Range to klasa sama w sobie

Peugeot e-3008 występuje w trzech wariantach układu napędowego. Bazowy ma baterie o pojemności 73 kWh netto i rozwija 210 KM oraz 343 Nm, zaś maksymalny zasięg to 525 km. Napęd trafia na przód. Odmiana AWD korzysta z tego samego zestawu baterii i rozwija 320 KM, przy zachowaniu identycznego zasięgu. Wyposażono ją w dwa silniki elektryczne, z czego drugi napędza tylną oś. Wariant Long Range korzysta z baterii o pojemności 98 kWh netto, generuje 230 KM oraz 343 Nm, ma napęd na przód i zasięg aż 700 km. 

Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy 400 V o składzie chemicznym NMC (nikiel, mangan i kobalt) jest umieszczony pod podłogą. Pozostałe odbiorniki prądu (światła, system informacyjno-rozrywkowy itp.) są zasilane z akumulatora 12 V, który z kolei jest zasilany z akumulatora wysokonapięciowego za pośrednictwem przetwornika. Oczywiście nie zabrakło pompy ciepła. W standardzie dostaniemy ładowarkę prądu jednofazowego o mocy 11 kW, a w opcji 22 kW. W przypadku szybkich ładowarek Peugeot e-3008 pozwala na ładowanie mocą do 160 kW. Umożliwia to zatem uzupełnienie baterii od 20 do 80% w zaledwie 30 minut.

Peugeot e-3008 i jego najciekawsze funkcje

Jak przystało na nowoczesnego elektryka, Peugeot e-3008 posiada funkcję Smart Charging pozwalającą na zaprogramowanie ładowania auta na czas, kiedy obowiązują najniższe taryfy za prąd. Funkcja ta jest kompatybilna z dostawcami energii. Oprócz tego możemy liczyć na V2L, czyli możiiwość ładowania urządzeń zewnętrznych za pomocą akumulatorów pojazdu. Jazdę w mieście ułatwi trójstopniowa rekuperacja. 

Peugeot e-3008 „Next-Level” będzie produkowany wyłącznie w fabryce w Sochaux we Francji i wejdzie do sprzedaży od lutego 2024 roku. 

Oceń nasz artykuł!
Reklama