Nowości rodem z Touarega
Volkswagen Tiguan, wprowadzony w swojej pierwszej generacji w 2007 roku, jest jednym z najpopularniejszych modeli marki na całym świecie z ponad 7,6 milionami sprzedanych egzemplarzy. Teraz producent wprowadza trzecią generację kompaktowego SUV-a, który trafi do sprzedaży w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Podstawą techniczną nowego Volkswagena Tiguan jest platforma MQB evo, która według producenta wprowadza nowe rozwiązania w tym modelu niemal w każdym obszarze. Niestety, Volkswagen nie ujawnił jeszcze dokładnych wymiarów. Prawdopodobnie długość nowego Tiguana wzrośnie o około trzy centymetry, podczas gdy wysokość, szerokość i rozstaw osi pozostaną prawie identyczne. Mimo to producentowi udało się zwiększyć pojemność bagażnika o 37 litrów do 652 litrów.
Już na pierwszy rzut oka Tiguan imponuje nowym designem, który przyczynił się do lepszej aerodynamiki. W oczy w szczególności rzuca się przód z nowymi reflektorami LED i poprzeczką pokrytą szkłem. Jednocześnie Tiguan 2024 będzie pierwszym modelem na platformie MQB Pro oferującym nowo opracowane matrycowe reflektory HD LED Matrix, które zostały opracowane równolegle dla Touarega. Tiguan będzie oferował do 19 200 wielopikselowych diod LED w każdym reflektorze.
Otwory wentylacyjne maski, w których znajduje się system kurtyn powietrznych, zostały przeniesione na krawędzie zderzaka. Współczynnik oporu aerodynamicznego został zmniejszony z 0,33 do 0,28. Z profilu samochód ma imponować atletycznymi obszarami bocznymi nad nadkolami, które można wypełnić felgami o średnicy do 20 cali. Z tyłu nowy poprzeczny pasek LED ma podkreślać tył samochodu.
Fot. Volkswagen
Benzyniaki, Diesle i hybrydy
Kabina zaoferuje przeprojektowane wnętrze, które ma charakteryzować się wysoką jakością materiałów i wykonania. Wrażenie robi nowo zaprojektowana deska rozdzielcza, która podobno oferuje intuicyjne sterowanie, ale przede wszystkim wygląda naprawdę ciekawie. Nie zabraknie również systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej do 15 cali czy nowego wyświetlacza head-up.
Wybranymi funkcjami pojazdu, takimi jak tryb jazdy, głośność dźwięku lub kolory oświetlenia otoczenia, można będzie również sterować za pomocą wielofunkcyjnego „selektora wrażeń z jazdy” z małym zintegrowanym wyświetlaczem LED. Dostępny będzie również asystent głosowy, który może sterować wieloma funkcjami na podstawie poleceń. Nowością są również fotele ergoActive Plus z 4-kierunkową regulacją podparcia lędźwiowego i 10-komorowym pneumatycznym systemem masażu ciśnieniowego, które powinny uprzyjemnić dalekie podróże. Ponadto klienci będą mogli ustawić temperaturę, przy której wentylacja lub ogrzewanie siedzeń będą się automatycznie aktywować.
Pod maską znajdzie się szeroka gama jednostek napędowych do wyboru. Będą turbodiesle (TDI), turbodoładowane silniki benzynowe (TSI), łagodne hybrydowe silniki benzynowe z turbodoładowaniem (eTSI) oraz hybrydy plug-in (eHybrid) z zasięgiem elektrycznym do 100 kilometrów i szybkim ładowaniem. Wszystkie jednostki napędowe będą łączone wyłącznie z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG. Jej selektor przeniesiono na kolumnę kierownicy – podobnie jak w innych nowych samochodach koncernu. Wszystkie wersje Tiguana będą jednak oferować opcję ręcznej zmiany biegów za pomocą łopatek pod kierownicą.
Fot. Volkswagen
Sporo systemów asystenckich
Tiguana 2023 można wyposażyć w nową generację adaptacyjnego układu jezdnego DCC Pro z amortyzatorami dwuzaworowymi. Samochód już w standardzie zaoferuje też system Driving Dynamics Manager, który po raz pierwszy wprowadzono w Golfie GTI. System ten steruje funkcjami elektronicznych blokad mechanizmu różnicowego (XDS) i ustawieniami adaptacyjnych amortyzatorów DCC Pro, które mają wpływ na dynamikę. Interwencje hamulców na poszczególnych kołach i selektywne zmiany sztywności amortyzatorów zwiększają komfort i sportowe osiągi.
Nie możemy pominąć też nowych systemów wspomagania. Systemy takie jak Side Assist (do zmiany pasa ruchu), Front Assist (hamowanie awaryjne), Lane Assist (ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu), Rear View Assist (kamera cofania) i rozpoznawanie znaków drogowych są standardem. Opcjonalnie dostępne będą systemy takie jak „Park Assist Pro” (automatyczne parkowanie lub wyjazd z parkingu, którym można sterować za pomocą aplikacji na smartfona) lub „Trailer Assist” (wspomaganie manewrowania przyczepą).