Connect with us

Czego szukasz?

Samochody użytkowe

Dostawczaki Fiata dostały nowe twarze. Jeden was zaskoczy

Fiat Ducato, Scudo i Doblo dostały nowy wygląd, mniejsze lub większe ulepszenia techniczne, a także szereg połączonych usług do kontroli samochodu i zarządzania flotą.

nowe samochody dostawcze fiata gama
Fot. Fiat

Nowy Ducato także w sensownej wersji elektrycznej

Zaczynając od Ducato, już na pierwszy rzut oka zauważymy nowy design przedniej maski, dzięki któremu całą trójka znacząco różni się od innych samochodów dostawczych Stellantisa. Największą innowacją technologiczną jest natomiast wersja elektryczna. Ta posiada akumulator o pojemności aż 110 kWh i może przejechać do 420 km. W porównaniu do poprzedniej konstrukcji zasięg jest więc o 30% większy. Silnik elektryczny oferuje moc 272 KM i moment obrotowy 410 Nm, a akumulator można ładować mocą do 150 kW. Wydaje się, że Ford E-Transit w końcu będzie miał mocną konkurencję.

W ofercie pozostaje czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,2 litra, który jest dostępny w trzech wariantach mocy – 120, 140 i 180 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 450 Nm. Samochód standardowo połączony jest z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, w dwóch mocniejszych wariantach można ją zastąpić nowym ośmiobiegowym automatem.

nowy fiat ducato

Fot. Fiat

W porównaniu do poprzedniej generacji, nowy Ducato zapewnia o 9% redukcję zużycia paliwa i emisji CO2. W zależności od wersji samochód może przewieźć do 1500 kg ładunku, a przestrzeń ładunkowa może mieć objętość do 17 m3 .

Elektryczny Ducato jest standardowo wyposażony w bezkluczykowy dostęp, elektryczny hamulec postojowy, system informacyjno-rozrywkowy z nawigacją i 10-calowym wyświetlaczem, 7-calowy wyświetlacz jako zestaw wskaźników lub kamerę cofania. To dodano go również do wersji konwencjonalnych. Opcjonalnie w samochodzie można mieć także system kamer 360 stopni czy podgrzewaną przednią szybę.

Scudo to zupełnie inna historia

Średnie Scudo także otrzymało nowy przód z reflektorami LED, nowy kolor i częściowo przeprojektowane wnętrze. Obejmuje to nową kierownicę, 10-calowy wyświetlacz centralny i 7-calowy wyświetlacz na desce rozdzielczej, a także nowy projekt deski rozdzielczej z większymi schowkami. 

Wersję elektryczną, zwaną E-Scudo, wyposażono w silnik elektryczny o mocy 136 KM, który czerpie energię z akumulatora o pojemności 50 lub 75 kWh. Zasięg wynosi 224 lub 350 km na jednym ładowaniu zgodnie ze standardem WLTP. Pod kierownicą umieszczono łopatki sterujące hamowaniem regeneracyjnym, dzięki czemu ładowność wyniosła aż 1,25 tony.

nowy fiat scudo

Fot. Fiat

Poza tym, tak jak dotychczas, w ofercie pozostają silniki wysokoprężne, które można łączyć z sześciobiegową manualną lub ośmiobiegową skrzynią automatyczną. Diesle mogą przewieźć więcej, bo aż do 1,4 tony. Przestrzeń ładunkowa ma objętość aż 6,6 m3 pomimo wysokości samochodu wynoszącej „tylko” 190 cm. Możliwy jest przewóz przedmiotu  o długości do 4 metrów – w wersji przedłużonej z kanałem pod podwójnym siedzeniem po prawej stronie kabiny.

Radio w standardzie posiada odbiór sygnału DAB oraz 5-calowy ekran dotykowy, za dopłatą dostępny jest wspomniany już 10-calowy ekran z bezprzewodową obsługą smartfona. Nowością w ofercie jest cyfrowe lusterko wsteczne w postaci kamery cofania oraz wyświetlacz w kabinie.

Doblo poszło śladem Scudo

Te same zmiany przeszedł najmniejszy Doblo – otrzymał nowy przód i kilka innych, mniejszych zmian. Co ciekawe, dodatkowa pompa ciepła w elektrycznej wersji E-Doblo jest stosunkowo duża, co zmniejsza zużycie energii w zimne dni. Do elektrycznego vana dodano także łopatki pod kierownicą, umożliwiające regulację hamowania regeneracyjnego.

nowy fiat doblo

Fot. Fiat

Zasięg samochodu na jednym ładowaniu wynosi aż 330 km, a ładowanie możliwe jest mocą nawet 100 kW. Fiat nie ujawnił pozostałych parametrów technicznych, więc zakładamy, że model dostanie te same cuda techniki, co Scudo. Przewidujemy więc akumulator 50 kWh oraz silnik elektryczny o mocy maksymalnej 136 KM i momencie obrotowym 260 Nm.

Sporo nowości dla menedżerów flot

Wszystkie zmodernizowane samochody dostawcze Fiata będzie można podłączyć do Internetu. Niektórymi ich funkcjami będzie można sterować zdalnie za pomocą smartfona. Dotyczy to np. otwierania i zamykania drzwi, wysyłania celu trasy do nawigacji jeszcze przed wejściem do środka, a samochody elektryczne pozwalają na zdalne włączenie ogrzewania czy klimatyzacji.

nowy fiat ducato wnętrze

Fot. Fiat

W zależności od wykupionego poziomu usług sieciowych, istnieje też możliwość przesłania lokalizacji samochodu i komunikacji z serwisem w przypadku awarii. Menadżerowie floty mogą też monitorować stan samochodu i jego lokalizację, a także planować wizyty serwisowe. Dyspozytorzy mogą przesyłać do samochodów listy zadań dla poszczególnych kierowców. Samochody same mogą natomiast przeliczać trasę lub zmieniać kolejność poszczególnych zadań. Wszystko oczywiście, aby zmniejszyć liczbę ile przejechanych kilometrów.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama