Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w listopadzie 2023 r. w Polsce sprzedało się 41 685 nowych samochodów osobowych i 5 478 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to spory wzrost (o 18,7%) względem listopada 2023 roku. Na wzrost zapracowały jednak głównie samochody osobowe – ich sprzedaż wzrosła o 21,9%, a dostawczych zmalała o 0,8%.
Wśród samochodów osobowych nadal najlepiej sprzedają się te na benzynę (42,6% udziału w rynku w 2023 r.), które jednak w porównaniu do zeszłego roku straciły aż 5,5 p.p. udziału w rynku. Ogólnie jednak sprzedaż wszystkich napędów wzrosła. W listopadzie nadspodziewanie dobrze pod tym względem wypadł Diesel, który jeszcze po październiku był pod kreską (-0,3%), a według najnowszych danych w okresie styczeń-listopad 2023 sprzedaje się o 1% lepiej niż w 2022 roku.
Największy udział za benzyniakami mają pełne hybrydy (HEV), które stanowią 19,5% rynku (+4,0 p.p. udziału w rynku rdr) oraz miękkie hybrydy (MHEV) – 19,2% rynku (+1,8 p.p. rdr). Pozostałe napędy mają znacznie mniejszy udział w rynku. To Diesle – 9,8% (-1,2 p.p. rdr), samochody elektryczne – 3,6% (+0,9 p.p. i największy wzrost sprzedaży – o 52,5%), hybrydy plug-in 2,7% (+0,2 p.p.) oraz samochody na LPG 2,6% (-0,3 p.p). Samochody na wodór nadal stanowią oczywiście znikomy procent rynku.
Świetny wynik Skody na bardzo „zielonym” rynku
Listopad był kolejnym miesiącem stojącym pod znakiem dominacji Toyoty. Japońska marka sprzedała 7 813 samochodów, co pozwoliło na objęcie 18,74% rynku i wzrost rdr o 24,3%. Na drugim miejscu znalazła się Skoda, która z 4 964 sprzedanymi samochodami osiągnęła 11,91% rynku. Czeska marka także odnotowała więc znakomity miesiąc zbliżając się do dawno niewidzianego poziomu 5 000 sprzedanych aut. Podium po raz kolejny zamknęła Kia, sprzedając 3 005 samochodów.
Jeśli chodzi o ranking TOP 20, to uwagę wzrostem sprzedaży zwraca kilka marek. Patrząc na TOP 5 największych wzrostów sprzedaży rok do roku powody do zadowolenia mogą mieć w: Cuprze (+327%), Suzuki (+150,7%), Lexusie (+144%), Mazdzie (+58,9%) oraz Nissanie (+50,6%). Na tym jednak nie koniec. Z dwudziestu najpopularniejszych marek jedynie cztery zmniejszyły sprzedaż rok do roku, ale w przypadku żadnej z nich spadek nie przekroczył 20%. Uwagę zwracają marki premium, które dynamicznie rosną, a poza wspomnianym Lexusem wzrost sprzedaży o ponad 30% odnotowały także Mercedes (+39,3%) oraz Audi (+31,8%).
Jeśli chodzi o modele, to w TOP 5 ponownie znalazły się aż trzy modele Toyoty. To Corolla (1., najpopularniejsza wśród klientów biznesowych), Yaris Cross (3., najpopularniejsza wśród klientów indywidualnych) oraz C-HR (5.). Czołową piątkę uzupełniły jeszcze Skoda Octavia (2.) oraz Hyundai Tucson (4.). Spośród modeli marek premium w czołowej dwudziestce znalazły się Audi A3 (13.) oraz Volvo XC60 (14.).
Renault dominuje wśród samochodów dostawczych
Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony w listopadzie rynek ponownie zdominowało Renault, tym razem już ostatecznie. 1 241 sprzedanych samochodów zapewniło bowiem marce aż 22,65% udziału w rynku. Na drugim miejscu ex aequo znalazły się Ford i Fiat, które sprzedały po 663 samochody. Te trzy marki jako jedyne odnotowały ponad 10-procentowy udział w rynku. Top 5 uzupełniły jeszcze Volkswagen (540) oraz Mercedes (516). Szczególnie niemiecka marka może mieć powody do zadowolenia, bowiem jej sprzedaż wzrosła o 35,3% rdr na rynku, na którym większość producentów straciła. Pozostając przy wzrostach, to listopadowym rekordzistą jest Citroen, który sprzedał o 158,6% więcej samochodów niż rok wcześniej.
Wśród modeli najlepszy po raz kolejny był Renault Master. Francuski bestseller sprzedał się w 848 egzemplarzach, co dało mu ponad 15% udziału w całym rynku. Na drugim miejscu znalazł się Iveco Daily (493), a na trzecim Mercedes Sprinter (458). TOP 5 uzupełniły jeszcze Fiat Ducato (429) oraz Ford Transit (322). W kontekście całego roku prowadzi Master przed Daily i Ducato.