Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w grudniu 2023 r. w Polsce sprzedały się 42 117 nowych samochodów osobowych i 6 280 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to wzrost (o 13,6%) względem grudnia 2023 roku. Na wzrost zapracowały obydwa rynki – sprzedaż samochodów osobowych wzrosła o 14,2%, a dostawczych o 9,6%.
Wśród samochodów osobowych nadal najlepiej sprzedają się te na benzynę (41,7% udziału w rynku w 2023 r.), które jednak w porównaniu do zeszłego roku straciły aż 6,1 p.p. udziału w rynku. To bardzo dużo biorąc pod uwagę okres dwunastu miesięcy. Ogólnie jednak sprzedaż niemal wszystkich napędów wzrosła. Niemal, bowiem niechlubnym wyjątkiem jest właśnie benzyna, która przez słaby wynik w grudniu znalazła się pod kreską.
Największy udział za benzyniakami mają pełne hybrydy (HEV), które stanowią 19,6% rynku (+3,9 p.p. udziału w rynku rdr) oraz miękkie hybrydy (MHEV) – 19,9% rynku (+2,4 p.p. rdr). Pozostałe napędy mają już znacznie mniejszy udział w rynku. To Diesle – 9,9% (-1,1 p.p. rdr), samochody elektryczne – 3,6% (+0,9 p.p. i największy wzrost sprzedaży – o 51,3%), hybrydy plug-in 2,8% (+0,3 p.p.) oraz samochody na LPG 2,6% (-0,3 p.p). Samochody na wodór nadal stanowią oczywiście znikomy procent rynku – 0,017%.
Grudzień podsumowaniem roku, ale nie zawsze
W grudniu równych sobie po raz kolejny nie miała Toyota. Japoński producent tym razem sprzedał 7 724 pojazdy, co pozwoliło na objęcie 18,34% rynku. Coraz bliżej Toyoty znajduje się natomiast Skoda, która po raz kolejny zbliżyła się do pięciu tysięcy sprzedanych samochodów. 4 980 pojazdów to znakomity wynik czeskiej marki, który pozwolił na objecie 11,82% rynku. Podium tym razem zamknął Volkswagen sprzedając 2 932 samochody.
Jeśli chodzi o ranking TOP 20, to uwagę wzrostem sprzedaży zwraca kilka marek. Gwiazdą całego roku, a grudnia w szczególności jest Cupra. Hiszpańska marka w ostatnim miesiącu roku zwiększyła sprzedaż rdr o 422%, dostarczając klientom więcej samochodów od Forda, Volvo, Mazdy, Opla i wielu innych popularnych marek. W polskim oddziale Opla także mogą być zadowoleni, bo zwiększyli sprzedaż o 93%, co pozwoliło im znaleźć się na plusie w kontekście całego roku. Spośród marek premium po raz kolejne najlepsze było Audi, które zarówno w grudniu, jak i w całym roku, wyprzedziło BMW i Mercedesa.
Jeśli chodzi o modele, to w TOP 5 znalazły się „tylko” dwa modele Toyoty. To Corolla (1., najpopularniejsza wśród klientów biznesowych) oraz Yaris Cross (3., najpopularniejsza wśród klientów indywidualnych). Czołową piątkę uzupełniły jeszcze Skoda Octavia (2.), Hyundai Tucson (4.) i Kia Sportage (5.). Spośród modeli marek premium w czołowej dwudziestce znalazły się Cupra Formentor (10.), Audi A3 (13.) oraz Volvo XC60 (15.).
Renault dominuje wśród samochodów dostawczych
Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony w grudniu swoją całoroczną dominację z przytupem potwierdziło Renault. Francuska marka sprzedając 1 430 pojazdów osiągnęła 22,77% udziału w rynku, dostarczając klientom ponad 500 pojazdów więcej niż druga w zestawieniu marka. Podium uzupełniły dość niespodziewanie Iveco (aż 879 sprzedanych) i i Mercedes (761). W związku z mocnym wzrostem sprzedaży rok do roku w czołówce zrobił się naprawdę mocny ścisk – powyżej 10% udziału w rynku poza trzema w/w markami uzyskały także Ford, Toyota i Volkswagen (kolejny raz z największym wzrostem sprzedaży w czołówce).
Wśród modeli najlepszy po raz kolejny był Renault Master. Francuski bestseller sprzedał się w 980 egzemplarzach, co dało mu ponad 15% udziału w całym rynku. tym razem miał jednak godnego rywala, bowiem Iveco Daily sprzedało się w niewiele mniejszej ilości 879 sztuk. Podium z 655 sprzedanymi samochodami uzupełnił Mercedes Sprinter, a kolejne modele odnotowały już znacznie niższą sprzedaż. W kontekście całego roku Master znalazł się przed Daily, Fiatem Ducato, Sprinterem i Fordem Transitem.