Na czym polega lakierowanie samochodu?
Lakierowanie auta polega na nałożeniu lakieru na karoserię. Metoda ta jest ceniona przez użytkowników aut, ponieważ samochód pozbywa się szkód po nieszczęśliwym wypadku, jak również zagnieceń, oznak korozji, czy zadrapań. Ponadto umożliwia zmianę koloru samochodu. Lakierowanie karoserii odznacza się dużą trwałością, więc będziemy się nim cieszyć przez wiele lat. Ponadto przedłuża żywotność auta i korzystnie wpływa na jego wygląd.
- Samochód do lakierowania należy odpowiednio przygotować. Najpierw należy go dokładnie umyć. Proces lakierowania poprzedza szlifowanie karoserii aż do uzyskania chropowatej powierzchni. To ważne. Podkład będzie wtedy dobrze spełniał swoją rolę – wyrówna odpryski, zapewni dobrą przyczepność lakieru, uniemożliwi wnikanie wody, zapobiegnie powstawaniu nowych ognisk rdzy.
- Teraz dopiero za pomocą specjalnych pistoletów można przystąpić do nakładania lakieru. Na pojazd nakłada się trzy warstwy lakieru. Odpowiednie ciśnienie rozprowadzi go równomiernie na całej powierzchni podłoża. Aby nałożyć kolejną warstwę lakieru, poprzednia musi dokładnie wyschnąć. Na koniec, nakłada się lakier bezbarwny i poleruje karoserię.
Lakierowanie to skomplikowany proces, ponieważ wymaga od lakiernika dużego doświadczenia i cierpliwości. Ma jednak wiele zalet: nie tylko wpływa na zmianę wyglądu samochodu, ale przede wszystkim przynosi trwale efekty. Chroni również auto przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, utlenianiem, drobnymi zarysowaniami. Delikatne uszkodzenia możemy usunąć sami – zwykłe polerowanie rozwiąże problem.
Zyskując dodatkową powłokę, efektami lakierowania będziemy się cieszyć długo– wiele lat, gdyż lakierowanie to trwały i nieodwracalny proces. Dodatkowo podnosi wartość auta, gdybyśmy zdecydowali się go sprzedać.
Kiedy zdecydować się na lakierowanie auta?
Użytkownicy samochodu najczęściej decydują się na lakierowanie swojego pojazdu, gdy jest on już stary lub gdy zauważą ślady korozji, bądź chcą pozbyć się zagnieceń, zarysowań lub gdy zależy im na zmianie koloru karoserii. Malowanie jest do tego świetną okazją. Dzięki niemu zmienia się wygląd auta i jego wartość – oczywiście na plus.
Kiedy jeszcze warto zdecydować się na lakierowanie auta? Gdy ma ono wartość kolekcjonerską. Lakierowanie oraz zmiana koloru karoserii nie ma sensu, gdy kupiliśmy nowe auto.
Istotną rolę odgrywa cena, malowanie to duży wydatek. Ostateczna cena wyniesie kilka tysięcy złotych od 6 do 10 tysięcy, zależy od wielkości samochodu i jakości lakieru, ale to inwestycja na wiele lat. Za malowanie małego pojedynczego elementu trzeba zapłacić około 300 zł, za średni 500 – 600 zł, za dach 1000 zł. Trwała powłoka, reprezentacyjny wygląd auta i zadbana karoseria wynagrodzi wysokie koszty.
Kiedy zdecydować się na oklejanie samochodu folią?
Obecnie istnieje druga metoda umożliwiająca zmianę wyglądu samochodu – oklejanie samochodu folią. Cały proces trwa niedługo – zazwyczaj trzy do pięciu dni i nie jest skomplikowany. Wymaga jednak znajomości systemów montażowych auta, cierpliwości i staranności. Koszt oklejenia auta jest dużo tańszy niż jego lakierowanie i zapewne dlatego z roku na rok przybywa jego zwolenników.
Foliowanie stosuje się, aby chronić powierzchnię nadwozia przed blaknięciem, zarysowaniami, uszkodzeniami atmosferycznymi oraz uszkodzeniami mechanicznymi. Standardowa warstwa folii ma grubość 50-100 mikronów. Folie PPF mają nawet 150 mikronów. Folia jest odporna na skoki temperatur od -50 do 110 C, nie straszne jej promienie UV. Folia PPF potrafi się sama zregenerować, drobne zarysowania powstałe na parkingu same znikają pod wpływem ciepła. Większe uszkodzenia i wady można łatwo zamaskować.
Popularność zyskały dwie metody oklejania samochodów: na sucho i na mokro.
- Najczęściej wybiera się metodę na mokro, gdyż jest bezpieczniejsza, nie zostawia pęcherzyków powietrza i folię można usunąć, nie uszkadzając powłoki. Nie należy jednak przekraczać czasu użytkowania, aby klej nie wżerał się w lakier.
- Przy oklejaniu na sucho, po zerwaniu folii może dojść do uszkodzenia powłoki – możliwe jest oderwanie się fragmentu lakieru lub farby wraz z folią.
Wielką zaletą oklejania samochodów jest szeroki wybór kolorów, wzorów i rodzajów folii. Możemy zdecydować się na folię w barwach metalicznych, matowych, błyszczących, perłowych, chromowanych, satynowych oraz imitujących lakier. Dostępne są także folie, które zmieniają swoją barwę pod wpływem kąta padania światła. Oczywiście nie musimy naklejać folii na całe auto. Możemy okleić same lusterka, zderzak, dach itp. Oklejanie niekoniecznie musi być związane z mobilną reklamą. Aplikacja folii to coraz częściej decyzja indywidualna prywatnych właścicieli aut.
- Najtańszym, a zarazem najszybszym sposobem na zmianę koloru pojazdu jest plasti dip, czyli folia w płynie. Specjalny pistolet rozprowadza folię w sprayu równomiernie na poszczególne elementy auta lub całą jego powierzchnię. W efekcie końcowym zyskujemy elegancki wygląd auta.
Pamiętajmy, ze oklejanie nie zmienia wyglądu pojazdu na stałe, gdyż jest to proces odwracalny. Gdyby znudził się nam obecny kolor, ponownie możemy go zmienić na inny. Żywotność folii określa się na około 7 lat. Dobrze dobrany szampon lub wosk zapewni odpowiednią pielęgnację powłoki na kilka sezonów.
Z oklejania można skorzystać, gdy na aucie położony jest wysokiej jakości lakier. Drobne wady na lakierze zamaskuje folia. Zmiana koloru karoserii jest także uzasadniona w przypadku, gdy skorzystaliśmy z nadarzającej się okazji i kupiliśmy auto w białym kolorze po dużo niższej cenie. Warto wówczas pokusić się o zmianę koloru karoserii. Nasz pojazd zyska nowy wizerunek i będzie wyglądał, jakby dopiero co opuścił salon.
Ściągnięcie dobrze położonej folii nie jest żadnym problemem i zagrożeniem dla karoserii, nie uszkadza oryginalnego lakieru. To istotne, jeżeli samochód ma serię limitowaną.
Przyciemnianie szyb
Jeśli chcemy kompleksowo zadbać o swój samochód, możemy pokusić się także o przyciemnienie szyb, a więc o oklejenie ich folią. Przepisy prawne określają, że przejrzystość szyby przedniej i bocznych szyb przednich nie może być mniejsza niż 70%.
Jeżeli w Twoim samochodzie szyby zostały już wcześniej przyciemnione przez producenta, kolejne zabiegi związane z przyciemnianiem, zostaną poprzedzone badaniami. Szyby w samochodzie muszą zapewniać Ci dobrą widoczność i bezpieczeństwo.
Warto skorzystać z przyciemniania szyb. Dzięki takiemu zabiegowi zyskujemy wiele.
Oto najważniejsze zalety oklejenia szyb folią:
- obniżenie temperatury w samochodzie, a co za tym idzie, poprawa wydajności klimatyzacji,
- ochrona przed promieniami UV i jej szkodliwym działaniem na narząd wzroku i skórę,
- poprawa bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów – w razie rozbicia szyby szkło przykleja się do folii i nie nie rani podróżujących,
- ochrona tapicerki wewnątrz pojazdu przed blaknięciem.
Zabieg przyciemniania szyb jest zgodny z prawem, firma wyda zaświadczenie potwierdzające legalność wykonanej usługi.
Koszt oklejania samochodu i szyb
Cena za oklejenie auta zależy od ilości zużytego materiału oraz wielkości pojazdu. Koszt taki wynosi od 3 do 5 tysięcy złotych.
Cena za oklejenie pojedynczego elementu jest porównywalna do lakierowania i wynosi od 300 do 500 zł.
Cena przyciemniania szyb zależy o rodzaju samochodu.
Lakierowanie i oklejanie samochodu folią – podsumowanie
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która metoda jest lepsza: lakierowanie czy oklejanie auta folią. Obydwie mają swoich zwolenników i przeciwników.
Lakierowanie (malowanie) to proces nieodwracalny i zdecydowanie droższy.
Na lakierowanie auta decydują się osoby stawiające na trwałość, ponieważ lakier przetrwa wiele lat w nienaruszonym stanie.
Na oklejanie samochodów decydują się użytkownicy, którym zależy na czasowej zmianie koloru nadwozia i ewentualnym powrocie do poprzedniego. Dodatkowym atutem jest cena, oklejenie samochodów folią jest dużo tańsze aniżeli jego lakierowanie.
Jak myślisz, który efekt jest dla Ciebie ważniejszy: nieodwracalny, czyli lakierowanie, czy odwracalny, czyli lakierowanie samochodu?