Connect with us

Czego szukasz?

Formuła 1

Jeden bolid na kilka lat? Konstrukcje, które wyprzedziły swoje czasy

Czy zespoły Formuły 1 mogą korzystać z tego samego samochodu rok po roku i nadal być konkurencyjne? Przyjrzyjmy się kilku bolidom, które zapisały się w historii Formuły 1 z tego powodu. Czy Red Bull zdecyduje się na ten krok, jeśli ich najnowszy projekt – RB20 – nie przyniesie oczekiwanych wyników? Czas pokaże.

Red Bull RB16B
Fot. Red Bull Racing-Honda

Red Bull i ryzyko z RB20

Red Bull, znany z podejmowania ryzyka, zdecydował się na odważny krok z projektem swojego najnowszego bolidu – RB20. Adrian Newey ulepszając dominujące RB19, poszedł w stronę radykalnych zmian. Szef zespołu, Christian Horner, stwierdził, że nie zdecydowaliby się na ten koncept, gdyby dane z symulatora nie potwierdzały znaczącego kroku naprzód. Biorąc pod uwagę, że RB19 często wygrywał wyścigi z przewagą ponad 20 sekund, mogliby jeszcze wrócić do tego samochodu i nadal znajdować się w ścisłej czołówce.

Podobnie było w przypadku bohaterów naszego artykułu. Samochody te niejako wyprzedziły swoje czasy i mogły bez problemów być konkurencyjne w kolejnych latach. Taka sytuacja to znak rozpoznawczy najwspanialszych bolidów w historii Formuły 1.

ZOBACZ TAKŻE
Red Bull RB20. Rozpędzona machina wysłana do boju

Ferrari F2002. Dominacja na torze

Michael Schumacher podczas warm up f1 2022 gp hiszpanii

Fot. Scuderia Ferrari / Michael Schumacher wyjeżdżający na tor Catalunya podczas sesji Warm Up w 2002 r.

Ferrari F2002 to jeden z najbardziej dominujących samochodów w historii Formuły 1. Technicznie Ferrari używało samochodu z 2001 roku przez pierwsze trzy rundy sezonu 2002. Podobna sytuacja miała miejsce rok później. Wtedy liczba ta wzrosła do czterech.

Michael Schumacher wygrał 10 z 17 wyścigów za kierownicą F2002, a w pozostałych pięciu rundach zajął drugie miejsce za swoim kolegą z zespołu, Rubensem Barichello. Para kierowców Ferrari dołożyła do tych osiągnięć jedno zwycięstwo i kilka miejsc podium w następnym sezonie w zmodyfikowanej wersji bolidu z 2002 roku – F2002B.

ZOBACZ TAKŻE
F1 2024. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o nowym sezonie

Był to jeden z najbardziej dominujących samochodów w F1 z procentem zwycięstw wynoszącym 88,24%. Wystarczyło to, aby zapewnić Schumacherowi drugi tytuł mistrzowski z Ferrari i pomóc mu w drodze do kolejnej wygranej w klasyfikacji generalnej rok później.

Lotus 72. Pięć lat w użyciu

Lotus_72_Ford_Cosworth

The original uploader was Stahlkocher at German Wikipedia., CC BY-SA 3.0 / Wikimedia Commons

Lotus 72 to kolejny samochód, który zasługuje na uwagę. Po wprowadzeniu do rywalizacji tego bolidu podczas sezonu 1970, zespół trzymał się jego koncepcji do końca 1975 roku. W tym okresie samochód ten dał Lotusowi trzy mistrzostwa konstruktorów i dwa tytuły mistrza świata kierowców z Emersonem Fittipaldim w 1972 i Jochenem Rindtem w 1970 roku.

Wizualnie był to jeden z najbardziej zaskakujących samochodów swojej ery. Był także jednym z pierwszych bolidów wyposażonych w przednie i tylne skrzydła. Dzisiaj jest to oczywiste. Stosuje się to po to, aby uczynić samochód szybszym i bardziej zwinnym na zakrętach.

Red Bull RB16. Powrót do sprawdzonych rozwiązań

Red Bull także ma w swojej historii wykorzystywanie tego samego samochodu rok po roku. Zespół z siedzibą w Milton Keynes zatrzymał RB16 – bolid z 2020 roku – na kolejny sezon. Marginalnie zmieniła się nazwa, na RB16B. Nowa odsłona bolidu miała marginalne ulepszenia tylnego zawieszenia i obudowy skrzyni biegów. Wprowadzona zmiana regulacji technicznych dotycząca sekcji podłogi również sprzyjała Red Bullowi.

Max Verstappen zaczął stawiać prawdziwe wyzwanie Mercedesowi i Lewisowi Hamiltonowi w walce o mistrzostwo kierowców w 2021 roku. Mimo zaciętej walki i wielu kontrowersji, to właśnie ten samochód pozwolił Holendrowi na zdobycie swojego pierwszego tytułu mistrzowskiego. W sumie RB16 i RB16B wygrały 13 z 39 wyścigów, w których wystartowały.

ZOBACZ TAKŻE
Szefowie zespołów F1 2024. Najbardziej kluczowe osoby w padoku

Historia Formuły 1 pokazuje, że zespoły mogą wykorzystywać ten sam samochód rok po roku i nadal być konkurencyjne. Czy Red Bull zdecyduje się na ten krok, jeśli RB20 nie przyniesie oczekiwanych wyników? Czas pokaże.

Reklama