Connect with us

Czego szukasz?

Motorsport

Kobiety vs. mężczyźni – jak zmieniają się trendy w rozrywkach opartych na emocjach

Hazard, Formuła 1, motocross – to rozrywki, które powstały z myślą o mężczyznach. Zmiana statusu kobiet, zrównanie ról społecznych, wpłynęły jednak na zmianę utrwalonych trendów. Współczesne statystyki pokazują jednoznacznie, że kobiety coraz częściej pociągają sposoby spędzania wolnego czasu oparte na silnych emocjach.

tatiana calderon

Typowo męskie zabawki 

Jeszcze kilkanaście lat temu dziewczynki bawiące się samochodami, kobiety na ścigaczach czy kibicujące Formule 1 stanowiły statystyczną mniejszość. Dzisiejsze dane jednak wskazują na to, że płeć nie odgrywa już roli przy wyborze ekstremalnych sportów, obstawianiu bukmacherskich zakładów sportowych czy w wizytach na platformach do gier online typu 888starz, Total Casino i in. Ponad 55% badanej populacji kobiet przyznaje się do tego, że przynajmniej raz w ostatnich sześciu miesiącach wzięły udział w wydarzeniach czy grach opartych na ekstremalnych emocjach. Co wpłynęło na takie zmiany w społecznych potrzebach?

Wpływ kultury na zmianę zainteresowań kobiet 

Na zainteresowanie kobiet męskimi rozrywkami wpłynęło wiele czynników. Jednym z ważniejszych jest kultura, a przede wszystkim kinematografia. Wśród fanów takich filmów o Formule 1, jak Wyścig (Rush) czy Senna znalazło się tyle samo kobiet, co mężczyzn, choć producenci w grupie odbiorców o szybkich samochodach odbiorców nie spodziewali się raczej przedstawicielek płci pięknej. To samo dotyczy filmów, gdzie spora część akcji rozgrywa się w kasynie (Ocean’s Eleven, Kac Vegas, Twenty One, Big Time) i choć głównymi bohaterami tych produkcji w większości są mężczyźni, na salach kinowych zasiadało więcej kobiet. 

Przełamywanie stereotypów

Marlena Dietrich, Katharine Hepburn, Greta Garbo, ale i Hillary Clinton czy Angela Merkel to tylko kilka przykładów słynnych kobiet, które pokochały  garnitury. Wybór męskiego outfitu to nie jedynie kwestia wygody, ale manifestacja buntu i feminizmu. Formuła 1 również miała swoje pionierki, które przyczyniły się do tego, że coraz kobiety zwróciły swoją uwagę ku męskim rozrywkom. Ważnym kryterium jest tu sukces, który znacząco wpłynął na zmianę społecznego myślenia. 

desire wilson

Dobrymi przykładami są tu: włoszka Maria Teresa de Filippis, która w 1926 roku, jako pierwsza kobieta na świecie, zasiadła za kierownicą bolidu; Lella Lombardi, która w II połowie lat 70. XX wieku startowała aż w 12 wyścigach i zdobyła punkty jako jedyna kobieta w Mistrzostwach Świata Formuły 1; czy też pochodząca z RPA Desiree Wilson, która odniosła druzgocące zwycięstwo w mistrzostwach Aurora F1 Series. 

Tak samo hazard ma swoje wielkie nazwiska przynależące do płci pięknej, jak Alice Huckert (znana pod pseudonimem Poker Alice) czy Carlotta J. Thompkins (znana jako Lottie Deno). To m.in. fascynacja ich dokonaniami sprawiła, że współczesny świat pełen jest wybitnych pokerzystek, jak Liv Boeree, Annie Duke czy Vanessa Selbst. 

Emocje nie mają płci 

Niezależnie od zmian trendów społecznych, najważniejszym kryterium w wyborze ulubionych sportów, form kibicowania czy po prostu rozrywek, są emocje. A te nie mają płci. Badania pokazują, że adrenalinę i ekstremalne doznania tak samo kochają mężczyźni, jak i kobiety. Zwłaszcza Formuła 1 z biegiem lat zyskała status sportu, któremu kibicują całe rodziny, nawet dzieci. Statystki pokazują, że tym, co przyciąga kobiety do wyścigów samochodowych są przede wszystkim emocjonujące momenty, ale również taktyka i strategia jazdy. Co więcej, są one doskonale świadome tego, czym się interesują, eksplorując świat sportu i towarzyszących im technologii. W efekcie również coraz więcej pań stawia na aktywny udział w motorsporcie nie tylko jako kierowczynie, ale również członkinie zespołów zajmujących się techniką. Pod względem zmian społecznych można to uznać za dowód na postępującą emancypację oraz równouprawnienie płci. Warto też dodać, że aktualnie najbardziej popularną zawodniczką Formuły 1 jest Tatiana Calderón, która startuje w testowej grupie Alfa Romeo Racing ORLEN2. Jest to niezbity dowód na to, że w swoim dążeniu na męskie podium kobiety nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa.

Reklama