Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Premiera: Renault Scenic E-Tech w Polsce. Poznajcie je bliżej

Za nami polska premiera nowego Renault Scenic E-Tech electric. Samochód w swoim najnowszym wcieleniu nadal kreuje trendy i wydaje się być świetnie przygotowany na nadchodzącą erę elektromobilności. Poznajcie go bliżej.

polska prezentacja renault scenic e-tech 2024
Fot. Adrian Drozdek

Francuzi od dziesięcioleci słyną z produkcji samochodów rodzinnych, czy to mowa o Espace, czy Scenicu czy innych tego typu samochodach. Z czasem jednak moda na minivany osłabła i samochody te popadły w niełaskę zarówno ze strony klientów jak i samych producentów. Renault zareagowało jednak na zachodzące zmiany i już z poprzedniego Scenica uczyniło crossovera. Nowe Renault Scenic również jest crossoverem, jednak lepiej dopasowanym do obecnych realiów – jest bowiem elektrykiem. Za nami polska premiera zdobywcy tytułu Car of The Year 2024. Poznajcie bliżej nowego Scenica. 

Scenic od samego początku stawiał na innowacje

W 1996 roku Renault Scenic zrewolucjonizowało rynek, stając się pierwszym kompaktowym vanem w historii europejskiej motoryzacji. Scenic, którego nazwa jest skrótem od hasła „Safety Concept Embodied in a New Innovative Car” i była tłumaczona wówczas jako „koncepcja bezpieczeństwa wyrażona w nowym, innowacyjnym samochodzie”, całkowicie zmienił wizję samochodu rodzinnego. Scenic był „samochodem-kapsułą” – jego projekt rozpoczęto od wnętrza, a dopiero później opracowano wygląd nadwozia, a priorytetem było zapewnienie równego komfortu wszystkim pasażerom w kabinie.

ZOBACZ TAKŻE
Renault Scenic II - jakie żarówki? Pełen wykaz dla każdej wersji
tył renault scenic e-tech

Fot. Adrian Drozdek

Renault Scenic E-Tech stawia na geometryczne, nowoczesne kształty

W 2024 roku na rynek trafiło jego V wcielenie, które zaprojektowano zgodnie z aktualnie panującymi trendami. Z zewnątrz zadbano o to, by auto wyglądało nowocześnie. Ostre geometryczne linie, wszechobecne wzory rombów i półrombów (m.in. w postaci LED-ów do jazdy dziennej) czy liczne krzywizny pokazują, jaką estetykę obrało obecnie Renault. Zarówno przód jak i tył z zachodzącymi na boki lampami o wzorze strzałek nawiązują do flagowego SUV-a Rafale. O aerodynamikę dbają m.in. specjalne felgi, zderzak i imitacja grilla z tworzącymi gradientowy wzór rombami oraz chowane w nadwoziu klamki. Jednocześnie pudełkowata sylwetka Scenica pozwoliła na wygospodarowanie sporej przestrzeni w kabinie.

renault scenic e-tech elektryk 2024

Fot. Adrian Drozdek

Przestrzeń w kabinie jak za starych dobrych lat

Renault Scenic E-Tech electric mierzy 4,47 długości, 1,86 m szerokości oraz 1,57 m wysokości, a jego rozstaw osi liczy 2,78 m. Bagażnik pomieści od 545 do 1670 litrów. Producent chwali się, że pasażerowie drugiego rzędu mają aż 278 mm miejsca na kolana. 

Zresztą przestrzeń w kabinie to mocna strona Scenica E-Tech. O przodzie oczywiście nie musimy wspominać, bo tam jest mnóstwo miejsca w każdym kierunku, a fotele obszerne i wygodne, ponadto wykonano je z tapicerki pochodzącej z recyklingu, połączonej z ekoskórą po bokach. Z tyłu również miejsca nikomu nie zabraknie, ponadto mamy osobne nawiewy i płaską podłogę. 

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Renault Clio esprit Alpine E-TECH 145 KM - hybrydowy gokart
wnętrze scenica

Fot. Adrian Drozdek

Funkcjonalność to kolejna mocna strona Scenica E-Tech

Imponują też rozwiązania funkcjonalne takie jak inteligentny dach Solarbay, który można partiami rozjaśniać lub przyciemniać, w zależności od preferencji. Dobrym rozwiązaniem jest też wielofunkcyjny podłokietnik ingenius, którego łatwo się rozkłada i jest bardzo wygodny. Zawiera on specjalne uchwyty na telefony i tablety, cupholdery oraz schowek z 2 portami USB-C. Dzięki temu dzieciaki będą mogły np. oglądać bajki na tablecie w trakcie podróży bez obawy o baterię. 

intrygujący podłokietnik

Fot. Adrian Drozdek / Bardzo ciekawy rozbudowany podłokietnik z tyłu

Kokpit to wypisz wymaluj Megane E-Tech

Sam kokpit to praktycznie kopiuj-wklej Megane E-Tech. Jest przejrzysty, składa się z dwóch 12-calowych wyświetlaczy systemu Open RLink. Multmedia działają równie dobrze co w pozostałych modelach Renault, jednak odnieśliśmy wrażenie, że w przypadku Scenica nieco odświeżono ich grafiki. Mamy oczywiście dostęp do sklepu Play, map Google’a czy rozbudowanego asystenta Google, który reaguje na aż 70 poleceń w 7 różnych kategoriach. 

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Renault Captur II E-TECH 145 KM - przyjemna "hybrydka"

Renault Scenic E-Tech to takie trochę napompowane Megane E-Tech i potwierdza to jakość wykonania. Owszem, jest ona całkiem przyzwoita, lecz odbiega od tej np. w Australu – Scenicowi przydałoby się więcej miękkich tworzyw. Co ciekawe, przeszło 90% elementów zastosowanych w Scenicu nadaje się do recyklingu.

Renault Scenic E-Tech. Wyposażenie

Renault chwali się, że w Scenicu zastosowano ponad 30 systemów ADAS. Wśród nich znajdziemy m.in. kamery 360 stopni, hamulec antykolizyjny czy aktywnego asystenta kierowcy pozwalającego na autonomiczną jazdę poziomu 2. Czułość i sposób działania systemów możemy personalizować i zapisać poprzez przycisk My Safety Switch po lewej stronie kolumny kierowniczej.

tylna kanapa scenica

Fot. Adrian Drozdek

Aż 85% części z Europy. Jest też polski akcent

Producent podkreśla ponadto, że aż 85% komponentów pojazdu pochodzi z Europy, w tym 54% z Francji. Renault Scenic E-Tech electric, podobnie jak Megane E-Tech electric i przyszłe Renault 5 E-Tech electric, powstaje we Francji w fabryce ElectriCity w Douai, wchodzącej w skład Ampere, nowego podmiotu Grupy Renault specjalizującego się w technologii samochodów elektrycznych i oprogramowania. Montowany w nim silnik elektryczny jest również produkowany we Francji, w Megafactory w Cléon. Także Polska ma swój udział, bowiem akumulatory powstają w zakładach LG pod Wrocławiem. 

Dwie wersje do wyboru, ponad 600 km zasięgu

Renault Scenic E-Tech występuje w dwóch wersjach silnikowych. Słabsza oferuje 170 KM i 280 Nm, zaś mocniejsza 218 KM i 300 Nm, obie mają napęd na przód. Bazowa odmiana ma baterie o pojemności 60 kWh netto i oferuje 430 km zasięgu, zaś mocniejsza 87 kWh i zapewnia nawet 625 km zasięgu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w słabszej wersji zajmuje 8,6 s, a prędkość maksymalna to 150 km/h. W przypadku mocniejszego wariantu jest to 7,9 s i 170 km/h. Bazowa odmiana waży 1757, a long range 1852 kg. Baterie ładować mocą do 150 kW, składają się one z 12 ogniw, z których każde można wymieniać w razie potrzeby osobno. Fajnym gadżetem jest specjalny widżet pokazujący maksymalny zasięg fabryczny, aktualny zasięg oraz minimalny zasięg przy bieżących warunkach. 

Renault Scenic E-Tech. Ceny 

Cena podstawowej wersji Scenica E-Tech electric – techno 170 KM comfort range – wynosi 202 900 zł, techno 220 KM long range – 219 900 zł, a najwyższej wersji, iconic 220 KM long range – 233 900 zł. Zamówienia można już składać, a samochody pojawią się salonach w czerwcu. Wyposażenie już w standardzie jest bogate – pełną listę możecie zobaczyć tutaj: Renault Scenic E-Tech cennik.

Renault Scenic E-Tech electric. Podsumowanie

Podsumowując nowe Renault Scenic E-Tech wydaje się być świetnym samochodem rodzinnym, który oprócz nowoczesnego i ciekawego designu oferuje naprawdę przestronne i funkcjonalne wnętrze, szereg zaawansowanych technologii zapewniających wysoki poziom bezpieczeństwa oraz intuicyjną obsługę. Ponadto w wersji long range zasięg jest naprawdę dobry… przynajmniej na papierze. Sam producent określa go mianem auta elektrycznego na długie trasy… Być może trochę na wyrost, ale to zweryfikują pierwsze testy. Póki co Scenic E-Tech wydaje się być naprawdę ciekawą propozycją w segmencie kompaktowych crossoverów, zachował funkcjonalność poprzedników, lecz trochę szkoda braku silników spalinowych.

Oceń nasz artykuł!
Reklama