Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Używany Citroen C3 II. Wady, zalety, opinie. Czy warto kupić ten model?

Citroen C3 drugiej generacji to popularny miejski hatchback, który cieszy się uznaniem wśród kierowców ceniących komfort, styl i ekonomiczne rozwiązania. Jeśli rozważasz zakup używanego egzemplarza tego modelu, to trafiłeś we właściwe miejsce. W tym artykule przedstawimy kompleksowe informacje na temat francuskiego kompaktu, które pomogą Ci podjąć decyzję o ewentualnym zakupie.

citroen c3 ii
Fot. Citroen

Wyposażenie i wersje

Ten kompaktowy hatchback Citroena dostępny był w kilku wersjach wyposażenia, różniących się poziomem opcji i wykończenia wnętrza. Podstawowy wariant Live oferował m.in. elektrycznie regulowane szyby przednie, centralny zamek czy radio z CD/MP3. W kolejnym poziomie Feel dodatkowo znajdziemy klimatyzację manualną, komputer pokładowy i tempomat. To wersja optymalna dla większości kierowców, zapewniająca dobry komfort i użyteczne funkcje.

Bogato wyposażone odmiany Exclusive i Seduction mogą pochwalić się dodatkowo m.in. klimatyzacją automatyczną dwustrefową, czujnikami parkowania, elektrycznymi szybami tylnymi, skórzaną tapicerką, czy też 16-calowymi alufelgami. Są to wersje stworzone z myślą o bardziej wymagających klientach, oczekujących wysokiego poziomu komfortu i bogatego wyposażenia. Na szczycie oferty plasowała się wersja Selection wyróżniająca się m.in. nawigacją GPS i złotymi elementami wykończenia nadwozia.

Mnogość wersji wyposażenia sprawia, że każdy może znaleźć wariant C3 II generacji dopasowany do swoich potrzeb i preferencji. Warto dokładnie zapoznać się ze specyfikacją konkretnego egzemplarza, aby upewnić się, że posiada on pożądane elementy. Niektóre funkcje, jak np. klimatyzacja automatyczna czy czujniki parkowania, znacząco podnoszą komfort użytkowania samochodu na co dzień. Ich obecność może być decydująca przy wyborze konkretnego egzemplarza na rynku wtórnym.

Silniki i skrzynie biegów

Citroen C3 II generacji oferowany był z szeroką gamą jednostek napędowych, obejmującą zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne. Podstawowe wersje benzynowe to 1.1 o mocy 60 KM oraz 1.4 rozwijający 73 lub 90 KM. Pierwszy z nich to trzycylindrowa konstrukcja, która sprawdza się głównie w mieście. Zapewnia wystarczającą dynamikę do sprawnego poruszania się w korkach i ciasnych uliczkach, ale na trasie brakuje mu nieco mocy. Lepszym wyborem są czterocylindrowe jednostki 1.4, które oferują żwawsze osiągi i lepiej radzą sobie z wyprzedzaniem. Osoby szukające jeszcze lepszych osiągów mogą zdecydować się na 1.6 VTi o mocy 120 KM. To nowoczesna konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem paliwa, która zapewnia dobre przyspieszenie i elastyczność.

Wśród jednostek wysokoprężnych najwięcej egzemplarzy wyposażono w silnik 1.4 HDi o mocy 68 KM. To udana konstrukcja, która łączy przyzwoite osiągi z rozsądnym zużyciem paliwa. W mieście jest w pełni wystarczający, a na trasie pozwala na dość komfortową jazdę. Alternatywą jest większy i dynamiczniejszy wariant 1.6 HDi dostępny w wersjach o mocy 90 lub 110 KM. Obie charakteryzują się dobrymi osiągami i wysokim momentem obrotowym dostępnym od niskich obrotów. Przydaje się to szczególnie podczas wyprzedzania i pokonywania wzniesień. Wszystkie diesle w tym francuskim hatchbacku charakteryzują się dobrą kulturą pracy i niskim zużyciem paliwa. Ich wadą może być wyższa podatność na awarie wynikające z zastosowania skomplikowanych systemów wtryskowych common rail.

Standardowo druga generacja C3 wyposażona była w 5-biegową manualną skrzynię biegów. Jest ona precyzyjna w działaniu i ma krótkie skoki lewarka. W przypadku mocniejszych silników benzynowych i wysokoprężnych można spotkać również egzemplarze z przekładnią automatyczną. Jest to klasyczny „automat” o 4 przełożeniach, który sprawdza się głównie w mieście. Na trasie zdarza mu się mieć problemy z doborem odpowiedniego biegu podczas wyprzedzania. Bez względu na wybraną konfigurację, ten kompaktowy Francuz oferuje komfortową i bezproblemową jazdę w mieście i trasie. Układ przeniesienia napędu jest trwały i pozbawiony typowych bolączek.

Używany Citroen C3 II. Spalanie i koszty eksploatacji

Jednym z najważniejszych kryteriów przy wyborze używanego samochodu jest ekonomia eksploatacji. Pod tym względem druga generacja C3 wypada całkiem nieźle. W zależności od wersji silnikowej, średnie spalanie w cyklu mieszanym waha się od 4,5 do 7,5 l/100km. Najmniejszym apetytem na paliwo charakteryzują się jednostki wysokoprężne, szczególnie 1.4 HDi o mocy 68 KM. W mieście zużywa ona średnio około 5 litrów oleju napędowego na 100 km, co jest bardzo dobrym wynikiem w tej klasie. Wersje benzynowe są nieco mniej oszczędne, ale nadal oferują rozsądne zużycie paliwa. Dla przykładu, podstawowy silnik 1.1 o mocy 60 KM spala średnio około 6 l/100 km w cyklu mieszanym.

Koszty serwisowania tego francuskiego hatchbacka są zbliżone do konkurencyjnych modeli. Ceny części zamiennych kształtują się na przeciętnym poziomie, a dostępność zarówno oryginalnych, jak i zamienników jest dobra. Warto pamiętać o regularnych przeglądach i wymianach eksploatacyjnych, co pozwoli uniknąć poważniejszych awarii i kosztownych napraw. Średni koszt przeglądu okresowego to około 500-1000 zł w zależności od wersji silnikowej i zakresu czynności. Wymiana rozrządu w silnikach benzynowych powinna być przeprowadzana co 120 tys. km lub 10 lat, a w dieslach co 240 tys. km lub 10 lat. Jej koszt to średnio 800-1500 zł w zależności od wybranej jednostki napędowej.

Podsumowując, opisywany model Citroena to ekonomiczny samochód, który nie zrujnuje domowego budżetu. Rozsądne spalanie i umiarkowane koszty serwisowania to zdecydowane atuty tego auta. Przy regularnej eksploatacji i dbałości o stan techniczny, ten kompaktowy hatchback powinien służyć nowemu właścicielowi przez długie lata bez nadmiernego obciążania portfela.

Opinie użytkowników. Wady oraz zalety modelu

Druga generacja C3 zbiera generalnie pozytywne opinie wśród użytkowników. Doceniają oni przede wszystkim komfortowe zawieszenie, które dobrze radzi sobie z nierównościami na drodze. Samochód sprawnie pokonuje miejskie wyboje, dziury i progi zwalniające, zapewniając wysoki komfort resorowania. Kolejnym atutem jest przestronne i funkcjonalne wnętrze, oferujące sporo miejsca zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Fotele są wygodne i zapewniają odpowiednie podparcie na dłuższych trasach. Bagażnik o pojemności 300 litrów jest wystarczający na codzienne potrzeby, a po złożeniu tylnej kanapy jego objętość rośnie do imponujących 1300 litrów.

Wśród wad francuskiego hatchbacka najczęściej wymieniana jest jakość wykończenia niektórych elementów wnętrza. Plastiki użyte do produkcji deski rozdzielczej i konsoli środkowej są twarde i podatne na zarysowania. Trzeszczenie i skrzypienie plastikowych elementów kabiny potrafi dać się we znaki podczas jazdy po gorszej nawierzchni. Zdarzają się również problemy z elektroniką, szczególnie w egzemplarzach z początku produkcji. Usterki dotyczą m.in. czujników parkowania, sterownika silnika czy elektrycznych szyb. Warto zwrócić na to uwagę podczas oględzin przed zakupem i sprawdzić działanie wszystkich systemów elektrycznych.

Podsumowując, Citroen C3 II generacji to udany model miejskiego hatchbacka, który oferuje wysoki komfort jazdy i funkcjonalne wnętrze. Samochód sprawdzi się zarówno w codziennej eksploatacji po mieście, jak i na dłuższych trasach. Minusem może być jakość wykończenia niektórych elementów kabiny oraz potencjalne problemy z elektroniką. Mimo to, ten kompaktowy Francuz to solidny wybór w swojej klasie, który zadowoli większość kierowców poszukujących ekonomicznego i komfortowego auta do miasta.

C3 2. generacji. Awaryjność i typowe usterki

Ten model Citroena, jak każdy samochód, nie jest całkowicie pozbawiony wad. Warto wiedzieć, z jakimi usterkami możemy się zetknąć decydując się na to auto. Zdaniem mechaników, do najczęstszych problemów należą awarie układu elektrycznego, szczególnie w egzemplarzach z początku produkcji. Usterki dotyczą m.in. czujników parkowania, sterownika silnika czy elektrycznych szyb. Objawami są najczęściej błędy na wyświetlaczu komputera pokładowego, losowe zapalanie się kontrolek lub nieprawidłowe działanie poszczególnych podzespołów. W większości przypadków naprawy nie są skomplikowane, ale warto zlecić diagnostykę w warsztacie specjalizującym się w elektryce samochodowej.

W jednostkach wysokoprężnych odnotowywano problemy z dwumasowym kołem zamachowym i turbosprężarką. Pierwsze z nich odpowiada za tłumienie drgań pochodzących z silnika. Jego nadmierne zużycie objawia się charakterystycznym szarpaniem podczas ruszania i wibracjami na postoju. Naprawa polega na wymianie koła dwumasowego na nowe, co wiąże się z dość wysokim kosztem rzędu 2-3 tys. zł. Turbosprężarka z kolei odpowiada za doładowanie silnika. Jej usterka objawia się spadkiem mocy, dymienie z układu wydechowego lub charakterystycznym świstem. Przyczyną problemów jest najczęściej zanieczyszczenie oleju smarującego lub niedrożność przewodów olejowych. Regeneracja turbosprężarki to wydatek rzędu 1000-1500 zł, a wymiana na nową to koszt 2-4 tys. zł.

Sporadycznie zdarzają się także usterki układu hamulcowego, związane z zacinającymi się zaciskami i przyspieszoną korozją tarcz hamulcowych. Objawia się to piskiem podczas hamowania i spadkiem skuteczności układu. Warto regularnie kontrolować stan techniczny hamulców i w razie potrzeby wymieniać klocki i tarcze na nowe. W ten sposób unikniemy poważniejszych problemów i zapewnimy sobie bezpieczną jazdę. Regularne serwisowanie i dbałość o jakość użytych części znacząco minimalizuje ryzyko poważniejszych awarii.

Osiągi i wrażenia z jazdy

Osiągi drugiej generacji C3 zależą oczywiście od wybranej wersji silnikowej. Podstawowe jednostki benzynowe 1.1 60 KM oraz 1.4 73 KM zapewniają wystarczającą dynamikę do codziennej, spokojnej jazdy po mieście. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje im około 14-15 sekund. Dla niektórych kierowców może to być zbyt mało, szczególnie przy częstych trasach po drogach szybkiego ruchu. Lepszym wyborem są mocniejsze jednostki 1.4 90 KM oraz topowy wariant 1.6 VTi 120 KM. Pierwsza z nich rozpędza się do 100 km/h w około 11 sekund, a druga w 9 sekund. Oba silniki zapewniają dobre przyspieszenie i elastyczność, ułatwiając manewry wyprzedzania i sprawne poruszanie się po autostradzie.

Wysokoprężne jednostki 1.4 HDi oraz 1.6 HDi oferują przyzwoite osiągi przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Najsłabsza wersja 1.4 HDi 70 KM rozpędza się do 100 km/h w około 15 sekund, a mocniejsze warianty 1.6 HDi potrzebują na to około 11-13 sekund w zależności od mocy. W codziennej eksploatacji zapewniają dobrą elastyczność i charakteryzują się wysokim momentem obrotowym dostępnym od niskich obrotów. Pozwala to na dynamiczną jazdę nawet przy wysokim obciążeniu. Diesle w tym francuskim kompakcie sprawdzą się zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach.

Niezależnie od wybranej specyfikacji, druga odsłona C3 oferuje komfortowe i bezpieczne prowadzenie. Zawieszenie dobrze radzi sobie z nierównościami, zapewniając wysoki komfort resorowania. Układ kierowniczy jest precyzyjny i zapewnia dobrą informację zwrotną. Samochód pewnie trzyma się drogi i przewidywalnie reaguje na polecenia kierowcy. W wersji podstawowej ten model nie jest może demonem prędkości, ale za to sprawdzi się jako niezawodny kompan codziennych, miejskich wojaży. Mocniejsze odmiany benzynowe i wysokoprężne zapewnią lepsze osiągi, ułatwiające sprawne poruszanie się również poza miastem.

Citroen C3 II – opinie. Czy warto kupić ten model?

Citroen C3 drugiej generacji to ciekawa propozycja w segmencie miejskich hatchbacków. Wśród jego atutów należy wymienić komfortowe zawieszenie, obszerne i funkcjonalne wnętrze, ekonomiczne silniki oraz bogate opcje wyposażenia. Dzięki temu samochód sprawdzi się zarówno jako codzienny środek transportu po mieście, jak i wygodny kompan dłuższych podróży.

Minusami tego francuskiego auta mogą być jakość wykończenia niektórych elementów kabiny i potencjalne problemy z elektroniką. Twarde plastiki i podatność na zarysowania sprawiają, że po latach eksploatacji wnętrze może prezentować się mniej atrakcyjnie. Usterki układu elektrycznego, szczególnie w egzemplarzach z początku produkcji, potrafią dać się we znaki i generować dodatkowe koszty. Warto mieć to na uwadze podczas oględzin używanego egzemplarza.

Rozważając zakup używanego Citroena C3 II generacji należy zwrócić szczególną uwagę na kilka kluczowych aspektów. Przede wszystkim istotny jest ogólny stan techniczny pojazdu, jego przebieg i regularność serwisowania. Warto dokładnie zapoznać się z historią serwisową i zweryfikować, czy wszystkie czynności obsługowe były wykonywane terminowo i zgodnie z zaleceniami producenta. Kolejną istotną kwestią jest wybór wersji wyposażeniowej. Obecność poszukiwanych elementów, takich jak klimatyzacja, czujniki parkowania czy nawigacja, znacząco podnosi komfort użytkowania samochodu na co dzień. Warto poświęcić czas na znalezienie egzemplarza wyposażonego zgodnie z naszymi preferencjami.

4.5/5 (liczba głosów: 2)
Reklama