Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Używany Nissan Juke I – wady, zalety, opinie. Czy warto kupić ten crossover?

Nissan Juke pierwszej generacji to kompaktowy crossover, który wyróżnia się odważnym, niekonwencjonalnym designem. Od momentu debiutu w 2010 roku, model ten zyskał wielu zwolenników, ceniących sobie jego unikalny styl i zwinność w miejskiej dżungli. Jeśli rozważasz zakup używanego Juke’a Mk1, ten artykuł dostarczy Ci niezbędnych informacji, które pomogą podjąć decyzję.

używany nissan juke i
Fot. Nissan

Czy warto zdecydować się na używanego Nissana Juke pierwszej generacji?

Zanim przejdziemy do szczegółów, warto zaznaczyć, że pierwsza generacja Nissana Juke była produkowana w latach 2010-2019. Przez ten czas przeszła kilka drobnych modyfikacji, jednak podstawowa koncepcja pozostała niezmieniona. To ważna informacja, ponieważ egzemplarze z różnych lat mogą różnić się dostępnymi wersjami wyposażenia, silnikami czy elementami stylistycznymi.

Niezależnie od roku produkcji, Juke pierwszej generacji oferuje przestronne wnętrze jak na swoje kompaktowe wymiary zewnętrzne. Czteroosobowa rodzina zmieści się w nim bez problemu, choć osoby powyżej 180 cm wzrostu mogą odczuwać pewien dyskomfort z tyłu podczas dłuższych podróży. Bagażnik o pojemności 354 litrów nie jest imponujący, ale wystarczający na codzienne potrzeby. Warto zauważyć, że po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń ładunkowa zwiększa się do 1189 litrów, co pozwala na przewiezienie większych przedmiotów.

Wersje wyposażenia i komfort podróżowania

Pierwszą generację Nissana Juke oferowano w kilku wersjach wyposażenia. Najbogatsze odmiany posiadały m.in. skórzaną tapicerkę, nawigację GPS, kamerę cofania, panoramiczny dach czy system kamer 360 stopni. Warto poszukać egzemplarza z bogatszym wyposażeniem, gdyż podnosi ono komfort użytkowania na co dzień.

Nawet podstawowe wersje oferowały jednak klimatyzację manualną, elektryczne szyby i lusterka czy radio CD/MP3. W późniejszych latach produkcji standardem stał się także system multimedialny z dotykowym ekranem i interfejsem Bluetooth.

Ciekawą opcją, dostępną w niektórych egzemplarzach, jest system Nissan Dynamic Control System. Pozwala on na wybór różnych trybów pracy układu kierowniczego, przepustnicy i klimatyzacji, dopasowując charakterystykę auta do aktualnych preferencji kierowcy. Tryb Normal zapewnia zrównoważone osiągi, Sport usztywnia układ kierowniczy i wyostrza reakcję na gaz, a Eco ogranicza zużycie paliwa.

Sam komfort jazdy jest mocną stroną Juke’a Mk1. Auto dobrze radzi sobie z nierównościami, a w zakrętach zachowuje się stabilnie i przewidywalnie. Układ kierowniczy jest precyzyjny i odpowiednio zestopniowany. Pozycja za kierownicą jest podwyższona jak na crossovera przystało, co zapewnia dobrą widoczność. Fotele są wygodne, choć bardziej płaskie na bokach przydałyby się w mocniejszych wersjach.

Na pochwałę zasługuje również bogate wyciszenie kabiny. Zarówno szum opływającego powietrza, jak i odgłosy pracującego silnika są dobrze tłumione. Nawet przy wyższych prędkościach we wnętrzu panuje przyjemna cisza, co docenimy podczas dłuższych tras. Jedynie w dieslach przy większych obrotach może być słyszalny charakterystyczny klekot jednostki napędowej.

Jednostki napędowe i zużycie paliwa – co wybrać?

Pierwsza generacja Nissana Juke była oferowana z różnymi jednostkami napędowymi. Podstawowy silnik benzynowy to 1.6 o mocy 94 KM, który zapewnia przyzwoite osiągi, ale może okazać się zbyt słaby przy pełnym obciążeniu. Lepszym wyborem będzie mocniejsza wersja tego silnika, generująca 117 KM. Oferuje ona większą elastyczność i lepsze przyspieszenie, co przydaje się zwłaszcza poza miastem.

Topowy wariant napędowy to turbodoładowany 1.6 DIG-T o mocy 190 KM. Gwarantuje on sportowe osiągi i dużą dawkę adrenaliny, ale wiąże się też z wyższym spalaniem i potencjalnie większymi kosztami eksploatacji. Warto mieć to na uwadze, szukając używanego egzemplarza z tym silnikiem. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym oscyluje w granicach 7-8 l/100km, ale w mieście i przy dynamicznej jeździe może przekroczyć 10 l/100km.

Juke Mk1 był dostępny także z wysokoprężnym silnikiem 1.5 dCi o mocy 110 KM. To dobra propozycja dla osób pokonujących dużo kilometrów, ceniących sobie niskie spalanie. Średnie zużycie paliwa na poziomie 5-6 l/100km w cyklu mieszanym to konkretny argument. Trzeba jednak pamiętać o wyższych kosztach serwisowania silników Diesla oraz ryzyku awarii turbosprężarki czy układu wtryskowego przy wyższych przebiegach.

Bez względu na wybór silnika, warto zwrócić uwagę na jego ogólny stan techniczny, regularność serwisowania i ewentualne wycieki. Przed zakupem wskazana jest kontrola kompresji, szczególnie w egzemplarzach z większym przebiegiem.
Warto też wspomnieć o dostępnych skrzyniach biegów. Większość egzemplarzy pierwszej generacji Juke’a wyposażona jest w manualne przekładnie o 5 lub 6 przełożeniach, ale zdarzają się też wersje z bezstopniową skrzynią CVT. Ta ostatnia zapewnia płynną zmianę przełożeń i dobre osiągi, ale charakteryzuje się specyficznym sposobem pracy (wysokie obroty silnika przy przyspieszaniu) i może być mniej trwała przy intensywnej eksploatacji. Skrzynie manualne są prostsze w budowie i tańsze w ewentualnej naprawie.

Mocne i słabe strony – na co zwrócić uwagę?

Szukając używanego Juke’a pierwszej generacji, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii. Przede wszystkim, ze względu na nietypową stylistykę, polakierowanie niektórych elementów nadwozia może być kosztowne po ewentualnych uszkodzeniach. Sprawdź dokładnie stan karoserii i obecność rys, wgnieceń czy uszkodzeń. Zwróć też uwagę na stan zderzaków, lamp i alufelg – ich wymiana lub naprawa potrafi sporo kosztować.

Kolejna rzecz to zawieszenie. W egzemplarzach z większym przebiegiem mogą pojawić się luzy w przednim zawieszeniu czy wycieki z amortyzatorów. Warto to skontrolować przed zakupem, podobnie jak stan układu hamulcowego, który bywa przeciążony, zwłaszcza w mocniejszych wersjach. Sprawdź grubość tarcz hamulcowych i stan klocków, a także ewentualne ślady korozji na tarczach.

Nissan Juke pierwszej generacji jest generalnie autem bezawaryjnym, ale zdarzają się drobne usterki elektroniki pokładowej. Sprawdź działanie klimatyzacji, systemu audio czy nawigacji, jeśli auto jest w nią wyposażone. Skontroluj też działanie przycisków na kierownicy i konsoli centralnej. W silnikach benzynowych 1.6 może występować problem z rozciągającym się łańcuchem rozrządu, objawiający się charakterystycznym stukaniem po uruchomieniu zimnego silnika. To poważna usterka, wymagająca kosztownej naprawy.

Wśród innych znanych problemów Juke’a Mk1 można wymienić wycieki z układu chłodzenia (szczególnie w okolicach chłodnicy i pompy wody), awarie alternatora czy usterki systemu start-stop. Część z nich dotyczy głównie egzemplarzy z początku produkcji i była eliminowana w kolejnych latach.

Pamiętaj też o sprawdzeniu stanu ogumienia i wieku opon. Zbyt stare opony, niezależnie od stopnia zużycia bieżnika, będą wymagały wymiany ze względów bezpieczeństwa. Warto również zwrócić uwagę na równomierne zużycie bieżnika – zbyt duże różnice mogą wskazywać na problemy z zawieszeniem lub geometrią.

Czy warto kupić Nissana Juke pierwszej generacji z napędem 4×4?

Nissan Juke Mk1 był dostępny także w wersji z napędem na cztery koła. Układ 4×4 zapewnia lepszą trakcję na śliskich nawierzchniach i sprawdza się podczas jazdy po lekkim bezdrożu. Warto jednak pamiętać, że Juke to crossover, a nie rasowy SUV – jego możliwości terenowe są ograniczone.

Napęd 4×4 był dostępny wyłącznie z silnikiem 1.6 DIG-T o mocy 190 KM i skrzynią CVT. Takie połączenie zapewnia dobre osiągi i pewność prowadzenia na każdej nawierzchni, ale wiąże się z wyższym spalaniem i potencjalnie większymi kosztami eksploatacji. Dodatkowo, układ 4×4 zwiększa masę auta i nieco ogranicza przestrzeń bagażową.

Decydując się na Juke’a pierwszej generacji z napędem 4×4, warto realistycznie ocenić swoje potrzeby. Jeśli mieszkasz w regionie o łagodnym klimacie i poruszasz się głównie po utwardzonych drogach, dodatkowy napęd może okazać się zbędnym wydatkiem. Jednak jeśli często jeździsz w górach, po śniegu lub piasku, a także cenisz sobie większy spokój podczas pokonywania zakrętów, wersja 4×4 może być dobrym wyborem.

ZOBACZ TAKŻE
Nissan Juke Hybrid vs Nissan Juke 1.0 DIG-T. Który lepszy?

Używany Nissan Juke I – opinie. Czy warto kupić?

Podsumowując, używany Nissan Juke pierwszej generacji to ciekawa propozycja dla osób szukających kompaktowego, a zarazem praktycznego i stylowego miejskiego crossovera. Jego unikalny design wciąż przykuwa uwagę i wyróżnia się na drodze, a przestronne jak na wymiary zewnętrzne wnętrze i dobre właściwości jezdne sprawiają, że auto sprawdzi się w codziennej eksploatacji.

Przed zakupem warto zwrócić uwagę na kilka potencjalnych słabych punktów, jak zawieszenie, elektronika czy łańcuch rozrządu w silnikach 1.6. Ogólnie jednak Juke Mk1 to bezawaryjne i niezbyt kosztowne w utrzymaniu auto, które powinno odwdzięczyć się bezproblemową służbą przez długie lata.

Jeśli szukasz niebanalnego, praktycznego i dobrze jeżdżącego crossovera, pierwsza generacja Nissana Juke z pewnością zasługuje na Twoją uwagę. Dużą zaletą będzie obszerne wyposażenie, szczególnie przydatne na co dzień. Przed podjęciem ostatecznej decyzji, dokładnie sprawdź interesujący egzemplarz i weź go na jazdę próbną – to pozwoli realnie ocenić jego stan i określić, czy to auto dla Ciebie.

Pamiętaj, że kupno używanego samochodu zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem, ale mając na uwadze wskazówki z tego artykułu i dokładnie weryfikując stan techniczny, zwiększasz swoje szanse na udany zakup. Nissan Juke pierwszej generacji to sprawdzony model, który może zapewnić wiele kilometrów bezawaryjnej jazdy i ucieszyć swoim niesztampowym charakterem.

Oceń nasz artykuł!
Reklama