Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Używana Kia cee’d I generacji. Wady, zalety, opinie. Czy nadal warto kupić?

W 2006 roku europejski rynek kompaktów doczekał się nowego gracza. Kia cee’d pierwszej generacji, zaprojektowana w niemieckim centrum designu i produkowana w nowoczesnej fabryce na Słowacji, miała udowodnić, że koreańska marka potrafi stworzyć auto na miarę europejskich oczekiwań. Model, którego nazwa powstała z połączenia skrótu CE (Community Europe) oraz ED (European Design), szybko zyskał uznanie klientów.

używana kia ceed i
Fot. Kia

Charakterystyczna stylistyka z chromowaną atrapą chłodnicy i wyrazistymi reflektorami była dziełem Petera Schreyera, który przeszedł do Kii z Audi. Projektant nadał cee’dowi dynamiczny wygląd, który nawet dziś, po latach, nie sprawia wrażenia przestarzałego. Auto dostępne było w trzech wersjach nadwoziowych: pięciodrzwiowy hatchback, kombi (SW) oraz trzydrzwiowe pro_cee’d.

Gama silnikowa obejmowała jednostki benzynowe o pojemnościach 1.4 i 1.6 litra oraz diesle 1.6 i 2.0 CRDI. Wszystkie silniki spełniały normę emisji spalin Euro 4, a później Euro 5. W połączeniu z bogatym wyposażeniem standardowym, obejmującym między innymi sześć poduszek powietrznych, klimatyzację czy system ESP, cee’d stanowił poważną konkurencję dla uznanych modeli w segmencie C.

Wersje nadwoziowe – która najlepsza dla rodziny?

Najbardziej uniwersalną propozycją jest pięciodrzwiowy hatchback, który łączy kompaktowe wymiary zewnętrzne z funkcjonalnym wnętrzem. Ta wersja nadwoziowa sprawdza się zarówno w mieście, jak i podczas rodzinnych wyjazdów. Stosunek przestrzeni do wymiarów zewnętrznych czyni ją rozsądnym wyborem dla młodych rodzin.

Wersja kombi, oznaczona jako SW (Sporty Wagon), oferuje zdecydowanie większą przestrzeń bagażową. Przy złożonej tylnej kanapie możemy liczyć nawet na 1664 litry pojemności. Co więcej, kombi zachowuje dobre właściwości jezdne charakterystyczne dla całej rodziny cee’d, nie tracąc przy tym na dynamice prowadzenia.

Sportowo stylizowany pro_cee’d z trzydrzwiowym nadwoziem to propozycja dla osób ceniących design ponad praktyczność. Utrudniony dostęp do tylnej kanapy i nieco mniejsza przestrzeń bagażowa rekompensowane są atrakcyjną linią nadwozia. Ta wersja najrzadziej występuje na rynku wtórnym, co może wpływać na jej wyższą wartość.

Silniki benzynowe – mocne i słabe strony pierwszego cee’da

Podstawowa jednostka benzynowa 1.4 o mocy 109 KM to konstrukcja, która sprawdza się głównie w mieście. Silnik charakteryzuje się umiarkowanym apetytem na paliwo – w cyklu mieszanym zużywa około 6,5-7 litrów benzyny na 100 kilometrów. Jego główną zaletą jest prostota konstrukcji i relatywnie niskie koszty eksploatacji.

Mocniejszy silnik 1.6 generujący 122 KM to dobry kompromis między osiągami a ekonomią. Jednostka ta lepiej radzi sobie z dynamiczną jazdą i trasowymi podróżami. Warto jednak pamiętać, że w obu silnikach benzynowych może występować problem z cewkami zapłonowymi, które należy wymienić co około 60-80 tysięcy kilometrów.

W przypadku wersji benzynowych warto zwrócić uwagę na stan rozrządu. Producent zaleca wymianę paska co 60 tysięcy kilometrów lub 4 lata, jednak mechanicy rekomendują skrócenie tego interwału do 45-50 tysięcy kilometrów. Zaniedbanie tej kwestii może skutkować poważną awarią silnika.

Jednostki wysokoprężne – wybór dla oszczędnych

Najpopularniejszy silnik wysokoprężny w cee’dzie pierwszej generacji to 1.6 CRDI. Dostępny w dwóch wariantach mocy – 90 i 115 KM – oferuje bardzo dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa. W trasie można zejść nawet do 4,5-5 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. To właśnie ta jednostka najczęściej wybierana była przez klientów.

Mocniejsza wersja 2.0 CRDI o mocy 140 KM zapewnia świetne osiągi, jednak jest bardziej wymagająca w eksploatacji. W tej jednostce częściej występują problemy z turbosprężarką oraz układem wtryskowym. Koszty napraw potrafią być wysokie, dlatego przed zakupem warto dokładnie sprawdzić historię serwisową pojazdu.

W silnikach wysokoprężnych należy zwrócić szczególną uwagę na stan filtra cząstek stałych DPF. W autach użytkowanych głównie w mieście filtr może się zapychać, co prowadzi do kosztownych napraw. Regularna jazda w trasie i umożliwienie procesu wypalania filtra to podstawa bezproblemowej eksploatacji.

Używana Kia cee’d I generacji. Typowe usterki i koszty eksploatacji

Pierwsza generacja Kii cee’d, mimo ogólnie dobrej opinii o trwałości, nie jest wolna od typowych problemów. Jednym z nich jest przedwczesne zużycie przednich amortyzatorów, które mogą wymagać wymiany już przy przebiegu 60-80 tysięcy kilometrów. Również łożyska kół przednich należą do elementów eksploatacyjnych, które stosunkowo szybko się zużywają.

W układzie elektrycznym najczęściej pojawiają się problemy z czujnikami, szczególnie czujnikiem położenia wału korbowego oraz przepływomierzem. Awarie klimatyzacji również nie należą do rzadkości – najczęściej wymiana sprężarki lub chłodnicy klimatyzacji staje się konieczna po 8-10 latach eksploatacji.

Koszty podstawowych części zamiennych i usług serwisowych są umiarkowane. Przegląd okresowy w niezależnym warsztacie to wydatek rzędu 300-500 złotych, wymiana rozrządu w silniku benzynowym to koszt około 600-800 złotych, a komplet przednich amortyzatorów wraz z montażem to wydatek rzędu 1000-1200 złotych.

Wyposażenie i komfort użytkowania

Kia cee’d pierwszej generacji oferowała bogate wyposażenie standardowe, co było jednym z jej głównych atutów. Nawet w podstawowej wersji XS znajdziemy klimatyzację manualną, elektryczne szyby przednie oraz wspomaganie kierownicy. Wersje TX i L dodatkowo oferowały klimatyzację automatyczną, system audio ze sterowaniem w kierownicy czy czujniki parkowania.

Materiały wykończeniowe wnętrza, choć nie dorównują jakością niemieckiej konkurencji, są trwałe i dobrze się starzeją. Plastiki nie skrzypią nadmiernie nawet w autach z dużym przebiegiem. Fotele zapewniają przyzwoity komfort, choć w dłuższych trasach mogą dawać się we znaki osobom o większej posturze.

Przestronność wnętrza to kolejny atut cee’da. Bagażnik o pojemności 340 litrów w wersji hatchback i aż 534 litry w kombi zapewnia wystarczającą przestrzeń dla rodziny. Tylna kanapa oferuje sporo miejsca na nogi i nad głową, co docenią szczególnie wysocy pasażerowie.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Przy zakupie używanego cee’da pierwszej generacji kluczowa jest weryfikacja historii serwisowej. Auto z udokumentowaną historią napraw i regularnie wymienianymi elementami eksploatacyjnymi będzie lepszym wyborem niż egzemplarz z niejasną przeszłością, nawet jeśli ten drugi będzie tańszy.

Obejrzenie samochodu w jasny dzień pozwoli ocenić stan lakieru i ewentualne ślady napraw powypadkowych. Warto zwrócić uwagę na równe odstępy między elementami nadwozia oraz jednolity kolor wszystkich elementów. Dobrym pomysłem jest również sprawdzenie numerów VIN i porównanie ich z dokumentacją.

Przed finalizacją zakupu niezbędna jest wizyta w warsztacie specjalizującym się w markach koreańskich. Diagnostyka komputerowa pozwoli wykryć ewentualne błędy w elektronice, a oględziny na podnośniku umożliwią ocenę stanu zawieszenia, układu wydechowego i potencjalnych wycieków. Inwestycja w profesjonalną diagnostykę może uchronić przed kosztownymi niespodziankami w przyszłości.

Używana Kia cee’d I. Modernizacje i różnice rocznikowe

W 2009 roku przeprowadzono facelifting modelu, który przyniósł kilka istotnych zmian. Zmodyfikowano przód pojazdu, wprowadzając nowy wzór atrapy chłodnicy i przeprojektowane zderzaki. Zmieniono również kształt tylnych lamp, co nadało autu bardziej nowoczesny wygląd.

Wraz z modernizacją wprowadzono szereg ulepszeń technicznych. Zmodyfikowano zawieszenie, poprawiając komfort jazdy i stabilność prowadzenia. Wyciszenie kabiny również uległo poprawie, co szczególnie docenią osoby często podróżujące w trasie.

W wersjach po liftingu pojawiły się także nowe elementy wyposażenia, takie jak system automatycznego parkowania czy ulepszone multimedia. Warto zwrócić uwagę, że auta po 2009 roku często charakteryzują się lepszą jakością wykonania i wyższą trwałością elementów wykończeniowych.

Rynek wtórny i perspektywy zakupu

Obecnie na rynku wtórnym można znaleźć egzemplarze w cenach od kilkunastu do około trzydziestu tysięcy złotych. Najdroższe są zadbane wersje z silnikiem 1.6 CRDI po faceliftingu, z udokumentowaną historią serwisową i bogatym wyposażeniem.

Warto pamiętać, że cee’d pierwszej generacji to auto, które często służyło jako samochód firmowy lub taksówka. Dlatego przy zakupie należy dokładnie weryfikować stan techniczny i rzeczywisty przebieg. Pomocne mogą być bazy danych historii serwisowych oraz rejestry przeglądów technicznych.

Prognozy wskazują, że wartość dobrze utrzymanych egzemplarzy pierwszej generacji cee’da może utrzymywać się na stabilnym poziomie. Wpływa na to dobra opinia o modelu, dostępność części zamiennych oraz rosnące zainteresowanie autami z tego okresu jako alternatywą dla nowszych, bardziej skomplikowanych konstrukcji.

Oceń nasz artykuł!
Reklama