Projektanci postawili na charakterystyczną dla Opla stylistykę z wyraźnie zaznaczoną linią przednich reflektorów i masywnym grillem. Bryła nadwozia, mimo sporych rozmiarów, zachowała dynamiczny charakter, co wyróżniało Zafirę na tle bardziej pudełkowatych konkurentów. Samochód mierzący 4,47 metra długości oferował przestronne wnętrze, które mogło pomieścić siedmiu pasażerów.
W momencie debiutu Zafira B była jednym z najbardziej zaawansowanych vanów w swojej klasie. System składanych foteli Flex7, adaptacyjne reflektory AFL czy panoramiczny dach to tylko niektóre z rozwiązań, które przyciągały klientów do salonów. Produkcja modelu trwała do 2014 roku, co zaowocowało dużą dostępnością używanych egzemplarzy na rynku wtórnym.
Silniki i osiągi – który wariant wybrać
Gama jednostek napędowych Zafiry B była bardzo szeroka. W wersjach benzynowych znajdziemy silniki od podstawowego 1.6 o mocy 115 KM, przez popularną jednostkę 1.8 140 KM, aż po topową odmianę 2.0 Turbo generującą 200 KM. Każdy z tych silników charakteryzuje się inną specyfiką pracy i osiągami, ale łączy je zadowalająca kultura pracy.
Najbardziej popularne na rynku wtórnym są diesle, szczególnie jednostka 1.9 CDTI dostępna w wariantach 120 i 150 KM. Ten silnik, mimo pewnych wad, zapewnia dobry kompromis między osiągami a ekonomią. Późniejsze roczniki otrzymały również nowoczesniejszy diesel 2.0 CDTI o mocy 130 lub 165 KM, który charakteryzuje się jeszcze lepszą kulturą pracy.
W codziennym użytkowaniu najrozsądniejszym wyborem wydaje się benzynowy silnik 1.8 lub diesel 1.9 CDTI. Pierwsza jednostka sprawdzi się przy niewielkich przebiegach i jeździe miejskiej, podczas gdy diesel będzie lepszym wyborem dla osób pokonujących dłuższe trasy. Warto zaznaczyć, że wersje benzynowe są zazwyczaj tańsze w zakupie i prostsze w serwisowaniu.
Komfort i praktyczność użytkowania
Zafira B to przede wszystkim samochód rodzinny, dlatego konstruktorzy położyli szczególny nacisk na komfort podróżowania. Zawieszenie zostało zestrojone tak, aby skutecznie tłumić nierówności, choć nie kosztem prowadzenia. Fotele oferują dobre podparcie, a pozycja za kierownicą jest typowo vanowa – wysoka i zapewniająca dobrą widoczność.
System Flex7 to prawdziwy majstersztyk inżynierii. Pozwala na błyskawiczną transformację wnętrza z siedmioosobowego vana w dwuosobowy samochód dostawczy. Trzeci rząd siedzeń chowa się w podłodze, nie zabierając cennej przestrzeni bagażowej. W standardowej konfiguracji pięcioosobowej bagażnik mieści 645 litrów, co jest wartością więcej niż przyzwoitą.
Wykończenie wnętrza stoi na dobrym poziomie, choć nie ustrzegło się pewnych kompromisów. Plastiki są twarde, ale dobrze spasowane i odporne na zużycie. Ergonomia kokpitu nie budzi zastrzeżeń – wszystkie przełączniki są w zasięgu ręki, a obsługa pokładowych systemów jest intuicyjna. Nawet w długich trasach Zafira II potrafi zapewnić wysoki komfort podróżowania.
Najczęstsze usterki i koszty eksploatacji
Każdy potencjalny nabywca używanej Zafiry 2. generacji powinien zwrócić szczególną uwagę na kilka newralgicznych punktów. W silnikach benzynowych problematyczne bywają cewki zapłonowe i przepustnice. Diesle natomiast cierpią na awarie koła dwumasowego i turbosprężarki, szczególnie w wersjach 1.9 CDTI. Regularny serwis i odpowiednia eksploatacja pozwalają jednak znacząco zmniejszyć ryzyko poważnych awarii.
Koszty bieżącej eksploatacji można uznać za umiarkowane. Części zamienne są szeroko dostępne, a ich ceny nie odbiegają od średniej rynkowej. Warto jednak pamiętać o wyższych kosztach opon i klocków hamulcowych, co wynika z większej masy pojazdu. Zużycie paliwa waha się od 7-8 l/100km w przypadku diesli do 9-10 l/100km dla wersji benzynowych w cyklu mieszanym.
Okresowe przeglądy najlepiej wykonywać co 15 tysięcy kilometrów lub raz w roku. Wymiana rozrządu w silnikach benzynowych zalecana jest co 60 tysięcy kilometrów, w dieslu co 120 tysięcy. Koszty pojedynczego przeglądu w niezależnym warsztacie wahają się od 500 do 1000 złotych, w zależności od zakresu prac.
Wyposażenie i bezpieczeństwo
Opel oferował Zafirę B w kilku wersjach wyposażenia, od podstawowej Essentia po najbogatszą Cosmo. Już w standardzie znajdziemy klimatyzację manualną, elektryczne szyby przednie i system ABS. Wersje bogatsze mogą pochwalić się dwustrefową klimatyzacją automatyczną, czujnikami parkowania czy systemem nawigacji.
Na szczególną uwagę zasługują systemy bezpieczeństwa. Zafira B otrzymała pięć gwiazdek w testach Euro NCAP, oferując wysoki poziom ochrony zarówno dorosłych, jak i dzieci. W standardzie znajdziemy sześć poduszek powietrznych, systemy ESP i ABS, a w droższych wersjach również adaptacyjne reflektory AFL i czujnik deszczu.
Topowe wersje Cosmo oferowały dodatkowo skórzaną tapicerkę, podgrzewane fotele, panoramiczny dach i system audio premium. Warto jednak zaznaczyć, że nawet podstawowe wersje zapewniają zadowalający poziom wyposażenia dla przeciętnej rodziny. Przy zakupie używanego egzemplarza warto zwrócić uwagę na sprawność wszystkich elektrycznych dodatków.
Różnice między rocznikami
Model przeszedł face-lifting w 2008 roku, wprowadzający subtelne zmiany w wyglądzie zewnętrznym oraz poprawki w kabinie. Zmieniono wzór atrapy chłodnicy, wprowadzono nowe kolory nadwozia oraz zmodernizowano deskę rozdzielczą. W wersjach po liftingu poprawiono również jakość materiałów wykończeniowych oraz wygłuszenie kabiny.
Późniejsze roczniki (od 2010) otrzymały nowocześniejsze jednostki napędowe, w tym wspomniany wcześniej silnik 2.0 CDTI. Te egzemplarze charakteryzują się lepszą kulturą pracy i niższym zużyciem paliwa. Wprowadzono również dodatkowe systemy bezpieczeństwa oraz rozbudowano listę wyposażenia opcjonalnego o bardziej zaawansowane systemy multimedialne.
W ostatnich latach produkcji (2012-2014) Zafira B była oferowana w specjalnych wersjach wyposażenia, często zawierających dodatkowe elementy w standardzie. Warto jednak pamiętać, że więcej elektroniki oznacza również większe ryzyko potencjalnych awarii. Dlatego niektórzy użytkownicy celowo poszukują prostszych, wcześniejszych wersji.
Porównanie z konkurencją
Na tle ówczesnych rywali Zafira B wyróżniała się przede wszystkim systemem Flex7, który był bardziej praktyczny niż rozwiązania stosowane w konkurencyjnych modelach. Volkswagen Touran oferował lepszą jakość wykończenia, ale był droższy w zakupie i serwisowaniu. Ford S-Max zapewniał lepsze właściwości jezdne, jednak kosztem komfortu podróżowania.
Renault Grand Scenic, główny rywal Zafiry, proponował ciekawszy design i bogatsze wyposażenie standardowe, ale ustępował pod względem niezawodności. Citroen Grand C4 Picasso kusił niższą ceną i nowocześniejszą stylistyką, jednak jakość wykonania i trwałość pozostawiały wiele do życzenia.
W kategorii siedmioosobowych vanów kompaktowych Zafira B plasowała się w środku stawki pod względem ceny zakupu i kosztów eksploatacji. Przewagą Opla była duża dostępność części zamiennych oraz szeroka sieć serwisowa, co przekładało się na niższe koszty napraw w porównaniu do francuskich czy japońskich konkurentów.
Używany Opel Zafira B – opinie. Czy warto kupić?
Opel Zafira B to udana konstrukcja, która nawet po latach potrafi zaskoczyć funkcjonalnością i przemyślanymi rozwiązaniami. Użytkownicy szczególnie chwalą przestronność wnętrza, system Flex7 oraz komfort jazdy. Doceniają również przyzwoite osiągi, szczególnie w wersjach z silnikiem 1.9 CDTI, oraz relatywnie niskie koszty eksploatacji w stosunku do oferowanych możliwości.
Krytyce poddawane są najczęściej awaryjność niektórych podzespołów, szczególnie w zaniedbanych egzemplarzach, oraz jakość materiałów wykończeniowych. Niektórzy użytkownicy narzekają również na wysokie zużycie paliwa w wersjach benzynowych oraz spory promień skrętu, który może utrudniać manewrowanie w ciasnych przestrzeniach miejskich.
Na rynku wtórnym Zafira II generacji pozostaje rozsądnym wyborem dla osób poszukujących przestronnego, funkcjonalnego auta rodzinnego. Kluczem do zadowolenia z użytkowania jest wybór zadbanego egzemplarza z udokumentowaną historią serwisową oraz regularna obsługa techniczna. Przy spełnieniu tych warunków Zafira B może służyć przez wiele lat jako niezawodny samochód rodzinny.