Kolejny Polak szturmuje LMP3
„Najniższa” kategoria prototypów w drabince ACO to oczywiście dobry punkt początkowy dla zawodników zaczynających swoją przygodę z Endurance. I nie inaczej jest z Polakami. Choćby w ostatnich latach tymi maszynami ścigał się w ELMS Mateusz Kaprzyk. Zaś Jacek Zielonka czy Szymon Ładniak też zaliczyli pojedyncze starty, choćby w Le Mans Cup. Pierwszy z wymienionych wraz z Team Virage w 2024 roku sięgnął po wicemistrzostwo Europy w Ultimate Cup Series. Teraz przyszła kolej na następny polski talent, który zapowiada się obiecująco. Mianowicie Maksymilian Angelard, który w 2024 roku z powodzeniem rywalizował w GT4 European Cup, od nowego roku przesiądzie się do LMP3. Siedemnastolatek jesienią mijającego roku testował prototyp produkcji Duqueine, a po świętach potwierdził swoje plany na 2025 rok, które wyglądają interesująco. Otóż w 2025 roku Polak pojedzie w pełnym cyklu Prototype Cup Germany z Mucke Motorsport. Tym samym Angelard będzie kolejnym – po Robinie Rogalskim – który w tym czempionacie może powalczyć o niezłe wyniki.
Co wiemy i nie wiemy o tej serii i planach Polaka?
Więcej na temat wspomnianych mistrzostw powiedzieliśmy w materiale zamieszczonym powyżej. Jednakże w gwoli przypomnienia powiemy, że Prototype Cup to niemieckie mistrzostwa prototypów dla młodych kierowców lub dżentelmenów. Korzysta się tu głównie z maszyn w specyfikacji LMP3. Zaś w trakcie weekendu odbywają się dwa wyścigi po pięćdziesiąt pięć minut. Naturalnie, jak sama nazwa wskazuje, głównie rywalizacja rozgrywa się na terenie Niemiec. Choć zdarzają się też wypady na Spa, które otworzy sezon 2025 czy Red Bull Ring. Pełny kalendarz dostępny jest na końcu tego artykułu.
Belgijska runda będzie towarzyszyć zawodom 24h Series organizowanym przez Creventic. Zaś inne cztery rundy odbędą się w towarzystwie DTM należącym do ADAC. Wynika to z tego, że obydwaj ci organizatorzy sprawują pieczę komercyjną i sportową nad niemieckim pucharem. Skoro jest to seria z rodziny endurance to oczywiście w każdym z wyścigów mamy też zmiany kierowców. Dopuszczalne są załogi jednoosobowe, ale w znacznej większości zespoły decydują się na dwuosobowe składy. I tu możemy przejść do ekipy, w barwach której pojedzie Angelard.
Nazwa dobrze znana w Niemczech
Mucke Motorsport to zespół z ogromnymi tradycjami. Od 1998 roku rywalizuje w różnych seriach juniorskich i GT na terenie Niemiec i okolic. Ekipa zaczynała od niemieckiej Formuły BMW czy rodzimej odmiany F3. W tej pierwszej mistrzostwo w 2004 roku wywalczył dla nich niejaki Sebastian Vettel. Zaś niedługo potem zespół pojawił się w DTM z Mercedesem wystawiając Susie Stoddart czy Maro Engela.
W DTM startowali też dla nich Pascal Wehrlein czy David Coulthard. Jeśli chodzi o serie juniorskie to ekipa ma też za sobą dwuletni epizod w GP3, gdy ta seria dopiero się rodziła, ale Niemcy nie odegrali tam istotniejszej roli. Lepiej poradzili sobie w European F3, gdzie przed dekadą wygrywali wyścigi z Wehrleinem czy Rosenqvistem. W niemieckiej czy włoskiej F4 często byli, lub są zespołem pozwalającym na walkę o trzecie miejsce w klasyfikacji zespołowej, lub indywidualnej. Do tego mają na koncie współprace jeszcze z takimi talentami, jak Shwartzman, Christensen, Picariello czy Floersch.
Przechodząc do Prototype Cup Germany to należy wspomnieć, że sama seria zadebiutowała w 2022 roku, ale Mucke dołączyło do mistrzostw rok później. Mijający sezon 2024 był dla nich umiarkowanie dobry. Na osiem regularnych załóg, ich duet kierowców zajął trzecie miejsce z niewielką stratą do zwycięzców całego cyklu. W 2025 roku ekipa dokona ekspansji programu do dwóch samochodów, więc plany są ambitne. Aktualnie nadchodzące mistrzostwa potwierdzeni zostali jeszcze Riccardo Leone Cirelli i Mattis Pluschkell. Jednakże nie wiemy nie znamy jeszcze nazwiska czwartego kierowcy oraz ich rozmieszczenia w dwóch prototypach Duqueine. Wiemy natomiast, że rozpoznanie ich samochodów spośród rywali ułatwi kibicom sponsor tytularny zespołu, a więc firma BWT, która narzuca w Mucke różowe barwy samochodów.
LMP3 stare czy nowe?
Wspominając o prototypach LMP3 należy wyjaśnić jedną rzecz. Od 2025 roku do użytku wejdzie trzecia generacja samochodów tej klasy. To będzie miało miejsce w seriach ELMS czy LMC oraz Pilot Challenge organizowanych przez IMSA. Wyjątkiem będzie tu Prototype Cup Germany, które zmiany samochodów dokona w 2026 roku. Jest to wynikiem chęci ograniczenia kosztów, jakie musiałyby ponieść zespoły w związku z zakupem samochodów nowej generacji. Dodatkowo sami producenci podwozi LMP3 również mogliby mieć problem z zaopatrzeniem dodatkowych klientów w swoje podwozia.
Dobra szansa przed Polakiem
Jak wspomnieliśmy wcześniej, Angelard będzie kolejnym zawodnikiem pochodzącym z kraju nad Wisłą, który będzie ścigał się na pełen etat w samochodach LMP3. Oczywiście należy pamiętać, że poziom niemieckiej serii różni się od tego, co prezentują zawodnicy LMP3 w LMC czy ELMS. Jednakże biorąc pod uwagę wiek Maksymiliana to taki program zdaje się być bezpiecznym wyborem pod kątem czasu na adaptację zawodnika do serii, jak i wymagania finansowe. Tutaj doskonałą przeciwwagą był Szymon Ładniak, który wystartował w pojedynczych rundach LMC. Niestety z racji na ograniczone możliwości finansowe po utracie części wsparcia od swoich sponsorów, musiał on przystąpić do rywalizacji z niewielkim przebiegiem w testach.
– Zawsze marzyłem o tym, aby rywalizować w prototypach. To marzenie zostało teraz zrealizowane dzięki Mucke Motorsport. Jestem bardzo podekscytowany moim pierwszym sezonem w Prototype Cup Germany. Testy przebiegły pomyślnie. Wysiadłem z samochodu z szerokim uśmiechem na twarzy! – podkreślił Polak.
– Prototypy to moja specjalność, co stało się dla mnie jasne po pierwszych okrążeniach. Zespół jest wysoce profesjonalny w sposobie działania, co będzie bardzo korzystne dla mojego debiutanckiego roku i pomoże mi dopasować się do moich nowych kolegów z zespołu – dodał 17-latek.
Kalendarz serii Prototype Cup Germany na sezon 2025
Lp. | Tor | Data | Seria towarzysząca |
---|---|---|---|
1. | Spa Francorschamps | 18 - 20 kwietnia | 24h Series |
2. | Hockenheim | 9 - 11 maja | ADAC Historic |
3. | Lausitzring | 23 - 25 maja | DTM |
4. | Norisring | 4 - 6 lipca | DTM |
5. | Nurburgring sprint | 9 - 10 sierpnia | DTM |
6. | Red Bull Ring | 12 - 14 września | DTM |