W tym artykule znajdziecie kalendarz F1 2022, który będzie aktualizowany w przypadku wszelkich zmian. Promotor zaplanował aż 22 rundy, a rozegranie pełnego sezonu będzie można uznać za ogromny sukces. Gdzie mają odbyć się wyścigi?
Ogłoszony kalendarz F1 2022… nie został przyjęty z entuzjazmem. Wyścigów jest rekordowo dużo, a ponadto mają one odbyć się one przestrzeni zaledwie ośmiu miesięcy. Co więcej, poza obecnością większej ilości sprintów kwalifikacyjnych, w niektórych miejscach widać także błędy logistyczne. Zacznijmy od omówienia kalendarzu wyścigów.
Kalendarz F1 2022. Emocje od początku sezonu
Drugi rok z rzędu sezon rozpocznie się w Bahrajnie, a informacja ta z pewnością może cieszyć kibiców „królowej sportów motorowych”. Wyścigi na Torze Sakhir były bowiem w ostatnich latach całkiem ekscytujące. Następnie kierowcy F1 przeniosą się do Arabii Saudyjskiej, która w przeciwieństwie do sezonu 2021 znalazła się na początku, a nie na końcu terminarza. Pierwsze ogromne wyzwanie stoi przed Liberty Media przy trzecim wyścigu sezonu – Australia bowiem słynie z obostrzeń w walce z Covid-19, co uniemożliwiło organizację wyścigu na Albert Park zarówno w 2020, jak i 2021 roku.
Potem zespoły stawią się na Imoli we Włoszech, by następnie przenieść się na pierwszy w historii wyścig w Miami. Po wizycie w USA „królowa sportów motorowych” wróci do Europy, gdzie odbędą się wyścigi w Hiszpanii, Monako i Azerbejdżanie. Po wyścigu na torze ulicznym, który w ostatnich latach przyniósł ogrom emocji, nastąpi czas na powrót do Ameryki Północnej. Wyścigu o GP Kanady nie udało się zorganizować ani w 2020, ani w 2021 roku, więc teraz jest szansa na przełamanie złej passy. Ciężko zrozumieć, dlaczego wyścigu w Montrealu nie połączono logistycznie z Miami, tylko umiejscowiono w dwóch zupełnie różnych miejscach kalendarza, ale pewnie istniały ku temu ważne powody.
Co dalej?
Następne trzy miesiące mają należeć do Europy. Wyścigi zaplanowano bowiem w Wielkiej Brytanii, Austrii, Francji, Węgrzech, Belgii, Holandii, Włoszech i Rosji, gdzie miał odbyć się pożegnalny wyścig w Soczi (od 2023 roku GP Rosji miało bowiem przenieść się na tor Igora Drive nieopodal Sankt Petersburga, ostatecznie tak się nie stanie). Tradycyjnie po wyścigu na Hungaroringu miejsce będzie miała niemal miesięczna wakacyjna przerwa.
Sezon zakończą wyścigi w Azji i Amerykach. Kierowcy F1 mają bowiem zawitać do Singapuru, Japonii, ponownie USA, Meksyku, Brazylii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Najbardziej wyczekiwane są oczywiście rundy na torach Suzuka i Marina Bay, gdzie po raz ostatni kierowców F1 widziano w 2019 roku. Zakończenie sezonu 2022 na sztucznej wyspie Yas, która od 2009 roku gości GP Abu Zabi, zaplanowano na 20. listopada. Sezon ma się więc skończyć trzy tygodnie wcześniej niż w 2021 roku.
L.p. | Wyścig | Tor | Data | |
---|---|---|---|---|
1. | GP Bahrajnu | Bahrain International Circuit | 20.03 16:00 | |
2. | GP Arabii Saudyjskiej | Jeddah Street Circuit | 27.03 19:00 | |
3. | GP Australii | Albert Park | 10.04 07:00 | |
4. | GP Emilii Romanii | Imola | 24.04 15:00 | |
5. | GP Miami | Miami International Autodrome | 08.05 21:30 | |
6. | GP Hiszpanii | Circuit de Catalunya | 22.05 15:00 | |
7. | GP Monako | Monaco Circuit | 29.05 15:00 | |
8. | GP Azerbejdżanu | Baku City Circuit | 12.06 13:00 | |
9. | GP Kanady | Circuit Gilles Villeneuve | 19.06 20:00 | |
10. | GP Wielkiej Brytanii | Silverstone | 03.07 16:00 | |
11. | GP Austrii | Red Bull Ring | 10.07 15:00 | |
12. | GP Francji | Paul Ricard | 24.07 15:00 | |
13. | GP Węgier | Hungaroring | 31.07 15:00 | |
14. | GP Belgii | Spa-Francorchamps | 28.08 15:00 | |
15. | GP Holandii | Circuit Zandvoort | 04.09 15:00 | |
16. | GP Włoch | Autodromo Nazionale Monza | 12.09 15:00 | |
17. | GP Singapuru | Marina Bay | 02.10 14:00 | |
18. | GP Japonii | Suzuka International | 09.10 07:00 | |
19. | GP USA | Circuit Of The Americas | 23.10 21:00 | |
20. | GP Meksyku | Autodromo Hermanos Rodriguez | 30.10 21:00 | |
21. | GP Sao Paulo | Interlagos | 13.11 19:00 | |
22. | GP Abu Zabi | Yas Marina Circuit | 20.11 14:00 |
Aktualizacje w trakcie roku
W sezonach 2020 i 2021 zmiany w kalendarzach nie tylko F1, ale także wielu serii wyścigowych, zachodziły bardzo dynamicznie. W związku z tym w tym sezonie wszystkie aktualizacje będziemy zbierać właśnie tutaj – w jednym miejscu.
Aktualizacja #1 – usunięcie z kalendarza wyścigu o GP Rosji. Ma to oczywiście związek z barbarzyńską i niewytłumaczalną inwazją Rosji na Ukrainę. Promotor F1 póki co nie podał, jaki tor zorganizuje wydarzenie pod koniec września. Kiedy tak się stanie, oczywiście zaktualizujemy informację.
Aktualizacja #2 – 18 maja władze F1 i FIA potwierdziły, że nie będzie zastępstwa za GP Rosji. Oznacza to, że nie doczekamy się ponownej organizacji GP Turcji na Istanbul Park czy GP Portugalii na Algarve. Pomysł z powrotem GP Malezji oraz podwójną rundą w Singapurze też upadł. To wszystko sprawia, że nie będzie nowego rekordu pod względem liczby rund F1 w sezonie.
Sezon 2022 to także kolejne sprinty
Formuła 1 nie porzuca tematu sprintów, które pojawiły się w 2021 roku. Znienawidzony przez wielu fanów format pozostanie w sporcie być może na stałe. Całe przedsięwzięcie sprowadza się do próby wywarcia większych emocji na przestrzeni weekendu, poprzez organizację kwalifikacji w piątek i rozegranie sobotniego wyścigu na dystansie 1/3 niedzielnych zawodów. Po zaledwie trzech takich weekendach ciężko znaleźć wyraźną grupę wsparcia tego pomysłu. Z punktu widzenia F1 największą zaletą tego formatu jest jednak potężne zaangażowanie finansowe sponsora crypto.com, które przesłania wszystkie wady.
Kalendarz F1 2022 w związku z chęcią sponsora, a co za tym idzie także F1 i organizatorów wyścigów, obejmie trzy takie wydarzenia. Zaplanowano je bowiem na Imolę, Austrię, oraz drugi raz z rzędu Brazylię. O ile Austria czy Brazylia mają sens jako szybkie tory to Imola jest dziwnym wyborem. Wąski obiekt z tylko jedną strefą DRS wydaje się być absurdalną lokalizacją do rozegrania tam sprintu. A jednak właśnie taka decyzja została podjęta. Dlaczego znienawidzone sprinty zostają i to w tak nietrafionym miejscu? Być może dlatego, że „cash is the king”.
Zmienia się jednak kilka kwestii. Pole position trafi teraz do zwycięzcy kwalifikacji, a nie sprintu. Ponadto punkty trafią do aż ośmiu najlepszych kierowców [8 pkt dla zwycięzcy, 7 pkt za drugie miejsce {…} 1 pkt za ósme miejsce – przyp. red], więc w sezonie, w którym każde oczko może być na wagę złota jest o co walczyć. Pozycje w sprincie są o tyle ważne, że ponownie wyznaczą ustawienie na stawce w niedzielnych wyścigach. Poniżej znajdziecie pełne zestawienie sprintów kwalifikacyjnych w sezonie 2022.
Runda | Tor | Data | ||
---|---|---|---|---|
4. | Sprint kwalifikacyjny - GP Emilii Romanii | Imola | 23.04 | |
11. | Sprint kwalifikacyjny - GP Austrii | Red Bull Ring | 09.07 | |
22. | Sprint kwalifikacyjny - GP Brazylii | Interlagos | 12.11 |