Kalendarz F1 2023 | Fot. Red Bull Content Pool
Kalendarz F1 2023 to bardzo ekscytujący temat dla wszystkich fanów motorsportu w naszym kraju. Gdzie w nowym sezonie pojadą najszybsi kierowcy świata? Formuła 1 opublikowała już oficjalny terminarz kolejnego sezonu, włącznie z wyścigami sprinterskimi.
Kalendarz F1 2023 już w październiku
Zatwierdzony przez FIA terminarz na sezon 2023 opublikowano pod koniec września w trakcie 3-tygodniowej przerwy w ściganiu. Rywalizacja rozpocznie się już na początku marca i potrwa do końca listopada. Sezon rozpocznie się więc wcześniej niż w ostatnich latach i podobnie zakończy. Zaplanowano rekordową liczbę 24 wyścigów, choć szef F1, Stefano Domenicali, twierdzi, że na teraz to optymalna, ale i maksymalna liczba. Na chwilę obecną wiadomo już, że odbędą się jednak maksymalnie 23, a najprawdopodobniej 22 rywalizacje, bowiem z kalendarza wypadła rywalizacja w Chinach i Emilii-Romanii (więcej o tej sytuacji przeczytacie poniżej).
Sezon rozpocznie się w Bahrajnie, a zakończy już niemal tradycyjnie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Przedostatnią runda będzie jednak zupełnie nowy wyścig o GP Las Vegas, który będzie już trzecią rywalizacją w Stanach Zjednoczonych. Istotny jest także fakt, że Formuła 1 uniknie kolizji z 24h Le Mans, które odbędzie się 11 czerwca. W 2023 roku zaplanowano także dwa tzw. triple-headery, a więc trzy wyścigi rozgrywane tydzień po tygodniu. To GP Emilii Romanii – GP Monaco – GP Hiszpanii na przełomie maja i czerwca oraz GP USA – GP Meksyku – GP Brazylii na przełomie października i listopada. Wiadomo już, że jeden z nich nie dojdzie do skutku przez odwołanie GP Emilii-Romanii, o którym piszemy niżej.
Większych zaskoczeń nie ma, choć doszło do drobnych korekt w stosunku do oczekiwań. I tak np. wyścig o GP Belgii odbędzie się pod koniec lipca, choć rywalizacja na Spa-Francorchamps kojarzy się z końcówką sierpnia. Miejsce w kalendarzu utrzymała Hiszpania, choć według wielu znaków na niebie i ziemi wyleci z terminarza w sezonie 2024. Władze toru Kyalami w Republice Południowej Afryki mają być wówczas w pełni gotowe i zdeterminowane na zorganizowanie wyścigu w Afryce.
L.p. | Runda | Miejsce | Data | |
---|---|---|---|---|
1. | GP Bahrajnu | Sakhir | 5 marca | |
2. | GP Arabii Saudyjskiej | Jeddah | 19 marca | |
3. | GP Australii | Albert Park | 2 kwietnia | |
4. | GP Azerbejdżanu | Baku | 30 kwietnia | |
5. | GP Miami | Miami | 7 maja | |
6. | GP Monako | Monaco | 28 maja | |
7. | GP Hiszpanii | Barcelona-Catalunya | 4 czerwca | |
8. | GP Kanady | Montreal | 18 czerwca | |
9. | GP Austrii | Red Bull Ring | 2 lipca | |
10. | GP Wielkiej Brytanii | Silverstone | 9 lipca | |
11. | GP Węgier | Hungaroring | 23 lipca | |
12. | GP Belgii | Spa-Francorchamps | 30 lipca | |
13. | GP Holandii | Zandvoort | 27 sierpnia | |
14. | GP Włoch | Monza | 3 września | |
15. | GP Singapuru | Marina Bay | 17 września | |
16. | GP Japonii | Suzuka | 24 września | |
17. | GP Kataru | Losail | 8 października | |
18. | GP Stanów Zjednoczonych | Circuit of The Americas | 22 października | |
19. | GP Meksyku | Autodromo Hermanos Rodriguez | 29 października | |
20. | GP Brazylii | Interlagos | 5 listopada | |
21. | GP Las Vegas | Las Vegas | 18 listopada | |
22. | GP Abu Zabi | Yas Marina | 26 listopada |
Aktualizacje po ogłoszeniu oficjalnego kalendarza
W sezonach 2020-2022 zmiany w kalendarzach nie tylko F1, ale także wielu serii wyścigowych, zachodziły bardzo dynamicznie. Najpierw były one związane z pandemią koronawirusa, a następnie doszła do tego rosyjska agresja na Ukrainę. W związku z tym w tym sezonie wszystkie aktualizacje będziemy zbierać właśnie tutaj – w jednym miejscu.
Aktualizacja #1 – Chiny po raz kolejny wypadły z kalendarza F1 przez pandemię koronawirusa. Wyścig odwołano przez sytuację panującą w kraju pod koniec 2022 roku, ale następnie poluzowano covidowe obostrzenia i pojawiła się szansa, że rywalizacja w Szanghaju jednak się odbędzie. Już w 2023 roku Formuła 1 ostatecznie ogłosiła jednak, że wyścig nie dojdzie do skutku, a jego miejsca nie zajmie żaden inny tor. Sytuacja ta oznacza aż cztery tygodnie przerwy już w początkowej fazie sezonu.
Aktualizacja #2 – kilka dni przed planowanym wydarzeniem odwołano wyścig o GP Emilii-Romanii. Sytuacja ma związek z klęską żywiołową w tamtym regionie Włoch, w związku z którą rozegranie wyścigu okazało się niemożliwe. Na chwilę obecną nie potwierdzono całkowitego anulowania wyścigu w tym sezonie, ale taki scenariusz jest bardzo prawdopodobny.
Więcej sprintów w nowym sezonie
Kilka dni po zapoznaniu się kibiców z nowym kalendarzem otrzymaliśmy także informacje o ilości sprintów kwalifikacyjnych. Przypomnijmy, że to krótkie, 100-kilometrowe wyścigi rozgrywane w soboty zamiast kwalifikacji. Te są wówczas z kolei rozgrywane w piątek niejako zamiast jednego z treningów. Format został wprowadzony w 2021 roku i od tamtej pory regularnie spotyka się z krytyką. Pomimo tego Formuła 1 się go trzyma, w czym niebagatelną rolę odgrywa ogromne wsparcie sponsora crypto.com, opiewające na 100 milionów dolarów.
W sezonie 2022 zaplanowano trzy sprinty kwalifikacyjne, ale w 2023 roku odbędzie się ich aż sześć. Sześć sprintów kwalifikacyjnych F1 w 2023 roku zostało potwierdzone, podobnie jak miejsca ich rozgrywania. Przypomnijmy, że w 2021 roku odbyły się one na Silverstone, Monzy i Interlagos, a w 2022 roku zaplanowano je na Imoli, Red Bull Ringu oraz Interlagos. Tym razem, w 2023 roku, odbędą się one podczas weekendów wyścigowych w Azerbejdżanie, Austrii, Belgii, Katarze, USA (CoTA) i Brazylii. Specyficzny format po raz pierwszy będą gościć więc cztery kolejne tory.
L.p. | Runda | Miejsce | Data | |
---|---|---|---|---|
5. | GP Azerbejdżanu | Baku | 30 kwietnia | |
11. | GP Austrii | Red Bull Ring | 2 lipca | |
14. | GP Belgii | Spa-Francorchamps | 30 lipca | |
19. | GP Kataru | Losail | 8 października | |
20. | GP Stanów Zjednoczonych | Circuit of The Americas | 22 października | |
22. | GP Brazylii | Interlagos | 5 listopada |