Connect with us

Czego szukasz?

Klasyfikacja generalna IndyCar 2023. Sprawdź aktualną sytuację

Klasyfikacja IndyCar 2023

Klasyfikacja generalna IndyCar 2023 | Fot. NTT IndyCar Series & Penske Entertainment

Tutaj znajdziecie wszystkie informacje na temat aktualnej punktacji w IndyCar oraz jej historii. W tym miejscu zobaczycie także, jak prezentuje się klasyfikacja generalna IndyCar 2023.

Klasyfikacja generalna IndyCar 2023

W liczącej ponad 100 lat historii wyścigów IndyCar wielokrotnie zmieniano system punktacji. Obecnie klasyfikacja kierowców IndyCar 2021 opiera się na zasadach, które wprowadzono w 2013 roku. Jednakże system punktacji jest bardzo zbliżony do tego, jaki w 1998 obowiązywał w mistrzostwach IRL. Zgodnie z nim, wszyscy uczestnicy wyścigu zdobywają punkty. Przyznawane są one w następujący sposób:

1. miejsce – 50 punktów
2. miejsce – 40 punktów
3. miejsce – 35 punktów
4. miejsce – 32 punkty
5. miejsce – 30 punktów
6. miejsce – 28 punktów
7. miejsce – 26 punktów
8. miejsce – 24 punkty
9. miejsce – 22 punkty
10. miejsce – 20 punktów
11. miejsce – 19 punktów
12. miejsce – 18 punktów
13. miejsce – 17 punktów
14. miejsce – 16 punktów
15. miejsce – 15 punktów
16. miejsce – 14 punktów
17. miejsce – 13 punktów
18. miejsce – 12 punktów
19. miejsce – 11 punktów
20. miejsce – 10 punktów
21. miejsce – 9 punktów
22. miejsce – 8 punktów
23. miejsce – 7 punktów
24. miejsce – 6 punktów
25. miejsce – 5 punktów
26. miejsce – 5 punktów
27. miejsce – 5 punktów
28. miejsce – 5 punktów
29. miejsce – 5 punktów
30. miejsce – 5 punktów
31. miejsce – 5 punktów
32. miejsce – 5 punktów
33. miejsce – 5 punktów

Dodatkowo zdobywca pole position otrzymuje 1 punkt. Premiowane jest także przejechanie przynajmniej jednego okrążenia na prowadzeniu (1 punkt) oraz największej liczby okrążeń na prowadzeniu (2 punkty).

Nieco inaczej sytuacja wygląda podczas wyścigu w Indianapolis. Każdy uczestnik sesji Fast Nine, podczas której dziewięciu najszybszych kierowców walczy o pole position, otrzymuje punkty według klucza 9-8-7-6-5-4-3-2-1. Od tego roku jednak nie będzie podwójnej ilości punktów za nią.

Podstawowe reguły

W przeciwieństwie do chociażby Formuły 1 wystarczy, aby kierowca wystartował w wyścigu, by otrzymał przysługujące mu za zajęte miejsce punkty. W przypadku, gdy kierowca był zgłoszony do zawodów i brał udział w treningach, lecz z jakiegoś powodu nie może wziąć udziału w wyścigu, otrzymuje połowę przysługujących mu za ostatnie miejsce punktów. Dzięki temu Dan Wheldon w 2005 roku zapewnił sobie mistrzowski tytuł już podczas treningu przed przedostatnią rundą sezonu na Watkins Glen. Dzięki punktom za sam udział w wyścigu otrzymanym przez Wheldona, jego rywale stracili matematyczne szanse na tytuł.

W przypadku remisu punktowego organizatorzy mistrzostw biorą pod uwagę liczbę zwycięstw. Natomiast, gdy zawodnicy mają taką samą liczbę pierwszych miejsc, wówczas uwzględniane są drugie, a następnie trzecie, czwarte i kolejne lokaty aż do rozstrzygnięcia, który z zawodników znajduje się wyżej w klasyfikacji.

Jak dawniej wyglądał system punktacji w IndyCar?

Mistrzostwa bolidów jednomiejscowych w Stanach Zjednoczonych mają wyjątkowo długą i zawiłą historię. Pierwszy sezon AAA Championship Car, protoplasty obecnej serii IndyCar odbył się w 1905 roku. Od tego czasu kilkukrotnie zmieniał się organ nadzorujący zmagania, a sam system punktacji modyfikowany był niezliczoną ilość razy. 

Początkowo punkty otrzymywała jedynie pierwsza dziesiątka. Co ciekawe, ilość możliwych do zdobycia punktów zależała natomiast od dystansu wyścigu. Zwycięzca 500-milowego wyścigu powiększał swój dorobek o 1000 punktów. Triumf w krótkich, 40-milowych zawodach wart był „jedynie” 80 „oczek”. 

W 1937 roku rozszerzono strefę punktową do 12. lokaty, a od 1978 roku każdy uczestnik wyścigu może liczyć na powiększenie swojego dorobku. Jednakże, w latach 1983-2003 w mistrzostwach CART liczba premiowanych miejsc ponownie zmalała do 12. W 2004 wydłużono ją jednak do 20 pozycji, a od 2008 roku, kiedy to seria Champ Car została de facto wchłonięta przez IndyCar, każdy zawodnik otrzymuje punkty.

Ciekawą kwestią są również bonusowe punkty. Po raz pierwszy wprowadzono jest w CART w 1983 roku. Pomysł ten okazał się strzałem w dziesiątkę i od tego czasu zarówno w mistrzostwach CART, jak i powstałej później, konkurencyjnej serii IRL stosowano dodatkowe punkty. W różnych sezonach zawodnicy mogli je otrzymać za różne osiągnięcia, takie jak pierwsze miejsce w pierwszym segmencie czasówki, pole position, najszybsze okrążenie w wyścigu, prowadzenie w wyścigu, przejechanie najwięcej okrążeń na prowadzeniu, najwięcej zyskanych pozycji w wyścigu. Obecne zasady dotyczące bonusowych punktów obowiązują od 2013 roku.

Klasyfikacja generalna kierowców IndyCar 2023

Poniżej znajdować się będzie aktualna klasyfikacja kierowców IndyCar 2023.

PozycjaKierowcaKrajZespółPunkty
1.Alex PalouChip Ganassi Racing618
2.Scott DixonChip Ganassi Racing527
3.Josef NewgardenTeam Penske470
4.Pato O'WardArrow McLaren SP461
5.Scott McLaughlinTeam Penske448
6.Marcus EricssonChip Ganassi Racing423
7.Will PowerTeam Penske393
8.Christian LundgaardRahal Letterman Lanigan Racing362
9.Alexander RossiArrow McLaren SP349
10.Colton HertaAndretti Autosport w/ Curb-Agajanian348
11.Kyle KirkwoodAndretti Autosport347
12.Felix RosenqvistArrow McLaren SP311
13.Romain GrosjeanAndretti Autosport276
14.Graham RahalRahal Letterman Lanigan Racing271
15.Rinus VeekayEd Carpenter Racing265
16.David MalukasDale Coyne Racing with HMD Motorsports255
17.Callum IlottJuncos Hollinger Racing236
18.Santino FerrucciDreyer & Reinbold Racing201
19.Helio CastronevesMeyer Shank Racing200
20.Marcus ArmstrongChip Ganassi Racing190
21.Devln DeFrancescoAndretti Steinbrenner Autosport169
22.Augustin ConapinoJuncos Hollinger Racing164
23.Jack HarveyRahal Letterman Lanigan Racing146
24.Conor DalyEd Carpenter Racing134
25.Sting Ray RobbDale Coyne Racing129
26.Benjamin PedersenDale Coyne Racing115
27.Ryan Hunter-ReayEd Carpenter Racing111
28.Simon PagenaudMeyer Shank Racing88
29.Takuma SatoChip Ganassi Racing70
30.Ed CarpenterEd Carpenter Racing40
31.Tony KanaanArrow McLaren18
32.Marco AndrettiAndretti Herta W/Marco & Crub-Agajanian13
33.Tom BlomqvistMeyer Shank Racing5
34.RC EnersonAbel Motorsports5
35.Katherine LegeRahal Letterman Lanigan Racing5

5/5 (liczba głosów: 2)
Reklama