Klasyfikacja generalna IndyCar 2022 | Fot. IndyCar
Tutaj znajdziecie wszystkie informacje na temat aktualnej punktacji w IndyCar oraz jej historii. W tym miejscu zobaczycie także, jak prezentuje się klasyfikacja generalna IndyCar 2022.
Klasyfikacja generalna IndyCar 2022
W liczącej ponad 100 lat historii wyścigów IndyCar wielokrotnie zmieniano system punktacji. Obecnie klasyfikacja kierowców IndyCar 2021 opiera się na zasadach, które wprowadzono w 2013 roku. Jednakże system punktacji jest bardzo zbliżony do tego, jaki w 1998 obowiązywał w mistrzostwach IRL. Zgodnie z nim, wszyscy uczestnicy wyścigu zdobywają punkty. Przyznawane są one w następujący sposób:
1. miejsce – 50 punktów
2. miejsce – 40 punktów
3. miejsce – 35 punktów
4. miejsce – 32 punkty
5. miejsce – 30 punktów
6. miejsce – 28 punktów
7. miejsce – 26 punktów
8. miejsce – 24 punkty
9. miejsce – 22 punkty
10. miejsce – 20 punktów
11. miejsce – 19 punktów
12. miejsce – 18 punktów
13. miejsce – 17 punktów
14. miejsce – 16 punktów
15. miejsce – 15 punktów
16. miejsce – 14 punktów
17. miejsce – 13 punktów
18. miejsce – 12 punktów
19. miejsce – 11 punktów
20. miejsce – 10 punktów
21. miejsce – 9 punktów
22. miejsce – 8 punktów
23. miejsce – 7 punktów
24. miejsce – 6 punktów
25. miejsce – 5 punktów
26. miejsce – 5 punktów
27. miejsce – 5 punktów
28. miejsce – 5 punktów
29. miejsce – 5 punktów
30. miejsce – 5 punktów
31. miejsce – 5 punktów
32. miejsce – 5 punktów
33. miejsce – 5 punktów
Dodatkowo zdobywca pole position otrzymuje 1 punkt. Premiowane jest także przejechanie przynajmniej jednego okrążenia na prowadzeniu (1 punkt) oraz największej liczby okrążeń na prowadzeniu (2 punkty).
Nieco inaczej sytuacja wygląda podczas wyścigu w Indianapolis. Każdy uczestnik sesji Fast Nine, podczas której dziewięciu najszybszych kierowców walczy o pole position, otrzymuje punkty według klucza 9-8-7-6-5-4-3-2-1. Sam udział w tych zawodach jest niezwykle cenny, gdyż zawodnicy otrzymują za ten wyścig podwójną liczbę punktów (zwycięzca może zatem liczyć na 100 punktów).
Podstawowe reguły
W przeciwieństwie do chociażby Formuły 1 wystarczy, aby kierowca wystartował w wyścigu, by otrzymał przysługujące mu za zajęte miejsce punkty. W przypadku, gdy kierowca był zgłoszony do zawodów i brał udział w treningach, lecz z jakiegoś powodu nie może wziąć udziału w wyścigu, otrzymuje połowę przysługujących mu za ostatnie miejsce punktów. Dzięki temu Dan Wheldon w 2005 roku zapewnił sobie mistrzowski tytuł już podczas treningu przed przedostatnią rundą sezonu na Watkins Glen. Dzięki punktom za sam udział w wyścigu otrzymanym przez Wheldona, jego rywale stracili matematyczne szanse na tytuł.
W przypadku remisu punktowego organizatorzy mistrzostw biorą pod uwagę liczbę zwycięstw. Natomiast, gdy zawodnicy mają taką samą liczbę pierwszych miejsc, wówczas uwzględniane są drugie, a następnie trzecie, czwarte i kolejne lokaty aż do rozstrzygnięcia, który z zawodników znajduje się wyżej w klasyfikacji.
Jak dawniej wyglądał system punktacji w IndyCar?
Mistrzostwa bolidów jednomiejscowych w Stanach Zjednoczonych mają wyjątkowo długą i zawiłą historię. Pierwszy sezon AAA Championship Car, protoplasty obecnej serii IndyCar odbył się w 1905 roku. Od tego czasu kilkukrotnie zmieniał się organ nadzorujący zmagania, a sam system punktacji modyfikowany był niezliczoną ilość razy.
Fot. History in Indy / Twitter
Początkowo punkty otrzymywała jedynie pierwsza dziesiątka. Co ciekawe, ilość możliwych do zdobycia punktów zależała natomiast od dystansu wyścigu. Zwycięzca 500-milowego wyścigu powiększał swój dorobek o 1000 punktów. Triumf w krótkich, 40-milowych zawodach wart był „jedynie” 80 „oczek”.
W 1937 roku rozszerzono strefę punktową do 12. lokaty, a od 1978 roku każdy uczestnik wyścigu może liczyć na powiększenie swojego dorobku. Jednakże, w latach 1983-2003 w mistrzostwach CART liczba premiowanych miejsc ponownie zmalała do 12. W 2004 wydłużono ją jednak do 20 pozycji, a od 2008 roku, kiedy to seria Champ Car została de facto wchłonięta przez IndyCar, każdy zawodnik otrzymuje punkty.
Ciekawą kwestią są również bonusowe punkty. Po raz pierwszy wprowadzono jest w CART w 1983 roku. Pomysł ten okazał się strzałem w dziesiątkę i od tego czasu zarówno w mistrzostwach CART, jak i powstałej później, konkurencyjnej serii IRL stosowano dodatkowe punkty. W różnych sezonach zawodnicy mogli je otrzymać za różne osiągnięcia, takie jak pierwsze miejsce w pierwszym segmencie czasówki, pole position, najszybsze okrążenie w wyścigu, prowadzenie w wyścigu, przejechanie najwięcej okrążeń na prowadzeniu, najwięcej zyskanych pozycji w wyścigu. Obecne zasady dotyczące bonusowych punktów obowiązuję od 2013 roku.
Klasyfikacja kierowców IndyCar 2022
Poniżej znajdować się będzie aktualna klasyfikacja kierowców IndyCar 2022.
Pozycja | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | 375 | |
2. | Josef Newgarden | Team Penske | 360 | |
3. | Will Power | Team Penske | 353 | |
4. | Alex Palou | Chip Ganassi Racing | 342 | |
5. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | 337 | |
6. | Pato O'Ward | Arrow McLaren SPv | 316 | |
7. | Scott McLaughlin | Team Penske | 282 | |
8. | Colton Herta | Andretti Autosport w/ Curb-Agajanian | 260 | |
9. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | 253 | |
10. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | 250 | |
11. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | 249 | |
12. | Rinus Veekay | Ed Carpenter Racing | 243 | |
13. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | 232 | |
14. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | 223 | |
15. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | 209 | |
16. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan Racing | 203 | |
17. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | 187 | |
18. | David Malukas | Dale Coyne Racing with HMD Motorsports | 179 | |
19. | Takuma Sato | Dale Coyne Racing with RWR | 163 | |
20. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan Racing | 138 | |
21. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | 131 | |
22. | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | 128 | |
23. | Devln DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | 124 | |
24. | Kyle Kirkwood | A.J. Foyt Enterprises | 121 | |
25. | Dalton Kellett | A.J. Foyt Enterprises | 86 | |
26. | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | 78 | |
27. | Santino Ferrucci | Dreyer & Reinbold Racing | 71 | |
28. | Tatiana Calderon | A.J. Foyt Enterprises | 58 | |
29. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | 54 | |
30. | JR Hildebrand | A.J. Foyt Enterprises | 53 | |
31. | Juan Pablo Montoya | Arrow McLaren SP | 44 | |
32. | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | 14 |
Klasyfikacja dostawców silników IndyCar 2022
W mistrzostwach IndyCar poza klasyfikacją dla kierowców, prowadzona jest także odrębna tabela dla dostawców silników. Nie jest ona co prawda zbyt długa, mamy w niej jedynie Hondę i Chevroleta, walka o końcowy triumf jest jednak bardzo wyrównana. Punktacja w klasyfikacji dostawców silników jest identyczna, jak w przypadku kierowców. Jednakże punkty zdobywają jedynie dwa najwyżej sklasyfikowane samochody wyposażone w silnik danego producenta.
Także i tutaj mamy bonusowe punkty. Za zwycięstwo dostawca dostaje dodatkowe 5 punktów, za pole position 1. Wyjątkiem jest wyścig w Indianapolis, gdzie pole position warte jest dwa punkty. Najlepszy wynik podczas pierwszego dnia kwalifikacji premiowany jest jednym punktem. Dostawca jednostek napędowych może także otrzymać bonus w Indy 500 w postaci podwojenia zdobytych w tym wyścigu punktów. Jest jednak jeden warunek – jednostka napędowa musi pokonać 2 000 mil (3 200 km) po owalu w Indianapolis. O dziwo nie jest prowadzona klasyfikacja zespołowa.
Pozycja | Marka | Punkty |
---|---|---|
1. | Chevrolet | 187 |
2. | Honda | 137 |