Czego szukasz?

Załóż konto w Betfan!

Klasyfikacja generalna IndyCar 2022. Sprawdź aktualną sytuację

klasyfikacja indycar 2022

Klasyfikacja generalna IndyCar 2022 | Fot. IndyCar

Tutaj znajdziecie wszystkie informacje na temat aktualnej punktacji w IndyCar oraz jej historii. W tym miejscu zobaczycie także, jak prezentuje się klasyfikacja generalna IndyCar 2022.

Klasyfikacja generalna IndyCar 2022

W liczącej ponad 100 lat historii wyścigów IndyCar wielokrotnie zmieniano system punktacji. Obecnie klasyfikacja kierowców IndyCar 2021 opiera się na zasadach, które wprowadzono w 2013 roku. Jednakże system punktacji jest bardzo zbliżony do tego, jaki w 1998 obowiązywał w mistrzostwach IRL. Zgodnie z nim, wszyscy uczestnicy wyścigu zdobywają punkty. Przyznawane są one w następujący sposób:

1. miejsce – 50 punktów
2. miejsce – 40 punktów
3. miejsce – 35 punktów
4. miejsce – 32 punkty
5. miejsce – 30 punktów
6. miejsce – 28 punktów
7. miejsce – 26 punktów
8. miejsce – 24 punkty
9. miejsce – 22 punkty
10. miejsce – 20 punktów
11. miejsce – 19 punktów
12. miejsce – 18 punktów
13. miejsce – 17 punktów
14. miejsce – 16 punktów
15. miejsce – 15 punktów
16. miejsce – 14 punktów
17. miejsce – 13 punktów
18. miejsce – 12 punktów
19. miejsce – 11 punktów
20. miejsce – 10 punktów
21. miejsce – 9 punktów
22. miejsce – 8 punktów
23. miejsce – 7 punktów
24. miejsce – 6 punktów
25. miejsce – 5 punktów
26. miejsce – 5 punktów
27. miejsce – 5 punktów
28. miejsce – 5 punktów
29. miejsce – 5 punktów
30. miejsce – 5 punktów
31. miejsce – 5 punktów
32. miejsce – 5 punktów
33. miejsce – 5 punktów

Dodatkowo zdobywca pole position otrzymuje 1 punkt. Premiowane jest także przejechanie przynajmniej jednego okrążenia na prowadzeniu (1 punkt) oraz największej liczby okrążeń na prowadzeniu (2 punkty).

Nieco inaczej sytuacja wygląda podczas wyścigu w Indianapolis. Każdy uczestnik sesji Fast Nine, podczas której dziewięciu najszybszych kierowców walczy o pole position, otrzymuje punkty według klucza 9-8-7-6-5-4-3-2-1. Sam udział w tych zawodach jest niezwykle cenny, gdyż zawodnicy otrzymują za ten wyścig podwójną liczbę punktów (zwycięzca może zatem liczyć na 100 punktów).

ZOBACZ TAKŻE
IndyCar: Poznaj bliżej świat amerykańskiej formuły

Podstawowe reguły

W przeciwieństwie do chociażby Formuły 1 wystarczy, aby kierowca wystartował w wyścigu, by otrzymał przysługujące mu za zajęte miejsce punkty. W przypadku, gdy kierowca był zgłoszony do zawodów i brał udział w treningach, lecz z jakiegoś powodu nie może wziąć udziału w wyścigu, otrzymuje połowę przysługujących mu za ostatnie miejsce punktów. Dzięki temu Dan Wheldon w 2005 roku zapewnił sobie mistrzowski tytuł już podczas treningu przed przedostatnią rundą sezonu na Watkins Glen. Dzięki punktom za sam udział w wyścigu otrzymanym przez Wheldona, jego rywale stracili matematyczne szanse na tytuł.

W przypadku remisu punktowego organizatorzy mistrzostw biorą pod uwagę liczbę zwycięstw. Natomiast, gdy zawodnicy mają taką samą liczbę pierwszych miejsc, wówczas uwzględniane są drugie, a następnie trzecie, czwarte i kolejne lokaty aż do rozstrzygnięcia, który z zawodników znajduje się wyżej w klasyfikacji.

Jak dawniej wyglądał system punktacji w IndyCar?

Mistrzostwa bolidów jednomiejscowych w Stanach Zjednoczonych mają wyjątkowo długą i zawiłą historię. Pierwszy sezon AAA Championship Car, protoplasty obecnej serii IndyCar odbył się w 1905 roku. Od tego czasu kilkukrotnie zmieniał się organ nadzorujący zmagania, a sam system punktacji modyfikowany był niezliczoną ilość razy. 

IndyCar - Indianapolis 500 - History in Indy

Fot. History in Indy / Twitter

Początkowo punkty otrzymywała jedynie pierwsza dziesiątka. Co ciekawe, ilość możliwych do zdobycia punktów zależała natomiast od dystansu wyścigu. Zwycięzca 500-milowego wyścigu powiększał swój dorobek o 1000 punktów. Triumf w krótkich, 40-milowych zawodach wart był „jedynie” 80 „oczek”. 

W 1937 roku rozszerzono strefę punktową do 12. lokaty, a od 1978 roku każdy uczestnik wyścigu może liczyć na powiększenie swojego dorobku. Jednakże, w latach 1983-2003 w mistrzostwach CART liczba premiowanych miejsc ponownie zmalała do 12. W 2004 wydłużono ją jednak do 20 pozycji, a od 2008 roku, kiedy to seria Champ Car została de facto wchłonięta przez IndyCar, każdy zawodnik otrzymuje punkty.

Ciekawą kwestią są również bonusowe punkty. Po raz pierwszy wprowadzono jest w CART w 1983 roku. Pomysł ten okazał się strzałem w dziesiątkę i od tego czasu zarówno w mistrzostwach CART, jak i powstałej później, konkurencyjnej serii IRL stosowano dodatkowe punkty. W różnych sezonach zawodnicy mogli je otrzymać za różne osiągnięcia, takie jak pierwsze miejsce w pierwszym segmencie czasówki, pole position, najszybsze okrążenie w wyścigu, prowadzenie w wyścigu, przejechanie najwięcej okrążeń na prowadzeniu, najwięcej zyskanych pozycji w wyścigu. Obecne zasady dotyczące bonusowych punktów obowiązuję od 2013 roku.

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz IndyCar 2022. Gdzie i kiedy odbędą się wyścigi?

Klasyfikacja kierowców IndyCar 2022

Poniżej znajdować się będzie aktualna klasyfikacja kierowców IndyCar 2022.

PozycjaKierowcaKrajZespółPunkty
1.Will PowerTeam Penske560
2.Josef NewgardenTeam Penske544
3.Scott DixonChip Ganassi Racing521
4.Scott McLaughlinTeam Penske510
5.Alex PalouChip Ganassi Racing510
6.Marcus EricssonChip Ganassi Racing506
7.Pato O'WardArrow McLaren SPv480
8.Felix RosenqvistArrow McLaren SP391
9.Alexander RossiAndretti Autosport381
10.Colton HertaAndretti Autosport w/ Curb-Agajanian381
11.Graham RahalRahal Letterman Lanigan Racing345
12.Rinus VeekayEd Carpenter Racing331
13.Romain GrosjeanAndretti Autosport328
14.Christian LundgaardRahal Letterman Lanigan Racing323
15.Simon PagenaudMeyer Shank Racing314
16.David MalukasDale Coyne Racing with HMD Motorsports305
17.Conor DalyEd Carpenter Racing267
18.Helio CastronevesMeyer Shank Racing263
19.Takuma SatoDale Coyne Racing with RWR258
20.Callum IlottJuncos Hollinger Racing219
21.Jimmie JohnsonChip Ganassi Racing214
22.Jack HarveyRahal Letterman Lanigan Racing209
23.Devln DeFrancescoAndretti Steinbrenner Autosport206
24.Kyle KirkwoodA.J. Foyt Enterprises183
25.Dalton KellettA.J. Foyt Enterprises133
26.Tony KanaanChip Ganassi Racing78
27.Ed CarpenterEd Carpenter Racing75
28.Santino FerrucciDreyer & Reinbold Racing71
29.Tatiana CalderonA.J. Foyt Enterprises58
30.JR HildebrandA.J. Foyt Enterprises53
31.Juan Pablo MontoyaArrow McLaren SP44
32.Simona de SilvestroParetta Racing34
33.Marco AndrettiAndretti Steinbrenner Autosport17
34.Sage KaramDreyer & Reinbold Racing14
35.Stefan WilsonAndretti Steinbrenner Autosport10

Klasyfikacja dostawców silników IndyCar 2022

W mistrzostwach IndyCar poza klasyfikacją dla kierowców, prowadzona jest także odrębna tabela dla dostawców silników. Nie jest ona co prawda zbyt długa, mamy w niej jedynie Hondę i Chevroleta, walka o końcowy triumf jest jednak bardzo wyrównana. Punktacja w klasyfikacji dostawców silników jest identyczna, jak w przypadku kierowców. Jednakże punkty zdobywają jedynie dwa najwyżej sklasyfikowane samochody wyposażone w silnik danego producenta.

Także i tutaj mamy bonusowe punkty. Za zwycięstwo dostawca dostaje dodatkowe 5 punktów, za pole position 1. Wyjątkiem jest wyścig w Indianapolis, gdzie pole position warte jest dwa punkty. Najlepszy wynik podczas pierwszego dnia kwalifikacji premiowany jest jednym punktem. Dostawca jednostek napędowych może także otrzymać bonus w Indy 500 w postaci podwojenia zdobytych w tym wyścigu punktów. Jest jednak jeden warunek – jednostka napędowa musi pokonać 2 000 mil (3 200 km) po owalu w Indianapolis. O dziwo nie jest prowadzona klasyfikacja zespołowa.

PozycjaMarkaPunkty
1.Chevrolet187
2.Honda137
Oceń nasz artykuł!
Reklama