Nasze profile w mediach społecznościowych

Klasyfikacja kierowców IndyCar 2021. Sprawdź aktualną sytuację

Scott Dixon 6. tytuł IndyCar 2020 klasyfikacja generalna kierowców IndyCar 2021

Klasyfikacja generalna kierowców IndyCar 2021. Na zdjęciu 6-krotny mistrz serii Scott Dixon, który jest także wysoko w „generalce” w 2021 roku.

Tutaj znajdziecie wszystkie informacje na temat aktualnej punktacji w IndyCar oraz jej historii. W tym miejscu zobaczycie także, jak prezentuje się klasyfikacja kierowców IndyCar 2021.

Klasyfikacja kierowców IndyCar 2021

W liczącej ponad 100 lat historii wyścigów IndyCar wielokrotnie zmieniano system punktacji. Obecnie klasyfikacja kierowców IndyCar 2021 opiera się na zasadach, które wprowadzono w 2013 roku. Jednakże system punktacji jest bardzo zbliżony do tego, jaki w 1998 obowiązywał w mistrzostwach IRL. Zgodnie z nim, wszyscy uczestnicy wyścigu zdobywają punkty. Przyznawane są one w następujący sposób:

1. miejsce – 50 punktów
2. miejsce – 40 punktów
3. miejsce – 35 punktów
4. miejsce – 32 punkty
5. miejsce – 30 punktów
6. miejsce – 28 punktów
7. miejsce – 26 punktów
8. miejsce – 24 punkty
9. miejsce – 22 punkty
10. miejsce – 20 punktów
11. miejsce – 19 punktów
12. miejsce – 18 punktów
13. miejsce – 17 punktów
14. miejsce – 16 punktów
15. miejsce – 15 punktów
16. miejsce – 14 punktów
17. miejsce – 13 punktów
18. miejsce – 12 punktów
19. miejsce – 11 punktów
20. miejsce – 10 punktów
21. miejsce – 9 punktów
22. miejsce – 8 punktów
23. miejsce – 7 punktów
24. miejsce – 6 punktów
25. miejsce – 5 punktów
26. miejsce – 5 punktów
27. miejsce – 5 punktów
28. miejsce – 5 punktów
29. miejsce – 5 punktów
30. miejsce – 5 punktów
31. miejsce – 5 punktów
32. miejsce – 5 punktów
33. miejsce – 5 punktów

Dodatkowo zdobywca pole position otrzymuje 1 punkt. Premiowane jest także przejechanie przynajmniej jednego okrążenia na prowadzeniu (1 punkt) oraz największej liczby okrążeń na prowadzeniu (2 punkty).

Nieco inaczej sytuacja wygląda podczas wyścigu w Indianapolis. Każdy uczestnik sesji Fast Nine, podczas której dziewięciu najszybszych kierowców walczy o pole position, otrzymuje punkty według klucza 9-8-7-6-5-4-3-2-1. Sam udział w tych zawodach jest niezwykle cenny, gdyż zawodnicy otrzymują za ten wyścig podwójną liczbę punktów (zwycięzca może zatem liczyć na 100 punktów).

Podstawowe reguły

W przeciwieństwie do chociażby Formuły 1 wystarczy, aby kierowca wystartował w wyścigu, by otrzymał przysługujące mu za zajęte miejsce punkty. W przypadku, gdy kierowca był zgłoszony do zawodów i brał udział w treningach, lecz z jakiegoś powodu nie może wziąć udziału w wyścigu, otrzymuje połowę przysługujących mu za ostatnie miejsce punktów. Dzięki temu Dan Wheldon w 2005 roku zapewnił sobie mistrzowski tytuł już podczas treningu przed przedostatnią rundą sezonu na Watkins Glen. Dzięki punktom za sam udział w wyścigu otrzymanym przez Wheldona, jego rywale stracili matematyczne szanse na tytuł.

W przypadku remisu punktowego organizatorzy mistrzostw biorą pod uwagę liczbę zwycięstw. Natomiast, gdy zawodnicy mają taką samą liczbę pierwszych miejsc, wówczas uwzględniane są drugie, a następnie trzecie, czwarte i kolejne lokaty aż do rozstrzygnięcia, który z zawodników znajduje się wyżej w klasyfikacji.

Jak dawniej wyglądał system punktacji w IndyCar?

Mistrzostwa bolidów jednomiejscowych w Stanach Zjednoczonych mają wyjątkowo długą i zawiłą historię. Pierwszy sezon AAA Championship Car, protoplasty obecnej serii IndyCar odbył się w 1905 roku. Od tego czasu kilkukrotnie zmieniał się organ nadzorujący zmagania, a sam system punktacji modyfikowany był niezliczoną ilość razy. 

IndyCar - Indianapolis 500 - History in Indy

Fot. History in Indy / Twitter

Początkowo punkty otrzymywała jedynie pierwsza dziesiątka. Co ciekawe, ilość możliwych do zdobycia punktów zależała natomiast od dystansu wyścigu. Zwycięzca 500-milowego wyścigu powiększał swój dorobek o 1000 punktów. Triumf w krótkich, 40-milowych zawodach wart był „jedynie” 80 „oczek”. 

W 1937 roku rozszerzono strefę punktową do 12. lokaty, a od 1978 roku każdy uczestnik wyścigu może liczyć na powiększenie swojego dorobku. Jednakże, w latach 1983-2003 w mistrzostwach CART liczba premiowanych miejsc ponownie zmalała do 12. W 2004 wydłużono ją jednak do 20 pozycji, a od 2008 roku, kiedy to seria Champ Car została de facto wchłonięta przez IndyCar, każdy zawodnik otrzymuje punkty.

Ciekawą kwestią są również bonusowe punkty. Po raz pierwszy wprowadzono jest w CART w 1983 roku. Pomysł ten okazał się strzałem w dziesiątkę i od tego czasu zarówno w mistrzostwach CART, jak i powstałej później, konkurencyjnej serii IRL stosowano dodatkowe punkty. W różnych sezonach zawodnicy mogli je otrzymać za różne osiągnięcia, takie jak pierwsze miejsce w pierwszym segmencie czasówki, pole position, najszybsze okrążenie w wyścigu, prowadzenie w wyścigu, przejechanie najwięcej okrążeń na prowadzeniu, najwięcej zyskanych pozycji w wyścigu. Obecne zasady dotyczące bonusowych punktów obowiązuję od 2013 roku.

Klasyfikacja kierowców IndyCar 2021

Poniżej znajduje się aktualna klasyfikacja kierowców po finałowym wyścigu Acuda Grand Prix of Long Beach. Mistrzem serii został Alex Palou z Chip Ganassi Racing. Drugie miejsce zajął Josef Newgarden z Penske, a trzecie Patricio O’Ward z Arrow McLaren Sp.

PozycjaKierowcaKrajZespółPunkty
1.Alex PalouChip Ganassi Racing549
2.Josef NewgardenTeam Penske511
3.Pato O'WardArrow McLaren SP482
4.Scott DixonChip Ganassi Racing481
5.Colton HertaAndretti Autosport455
6.Marcus EricssonChip Ganassi Racing435
7.Graham RahalRahal Letterman Lanigan Racing389
8.Simon PagenaudTeam Penske383
9.Will PowerTeam Penske357
10.Alexander RossiAndretti Autosport332
11.Takuma SatoRahal Letterman Lanigan Racing324
12.Jack HarveyMeyer Shank Racing308
13.Rinus VeekayEd Carpenter Racing308
14.Scott McLaughlinTeam Penske305
15.Romain GrosjeanDale Coyne Racing 272
16.Sebastien BourdaisA.J. Foyt Enterprises258
17.Ryan Hunter-ReayAndretti Autosport256
18.Conor DalyEd Carpenter Racing235
19.Ed JonesDale Coyne Racing 233
20.James HinchcliffeAndretti Steinbrenner Autosport220
21.Felix RosenqvistArrow McLaren SP205
22.Helio CastronevesMeyer Shank Racing158
23.Dalton KellettA.J. Foyt Enterprises148
24.Santino FerrucciRahal Letterman Lanigan Racing146
25.Max ChiltonCarlin134
26.Jimmie JohnsonChip Ganassi Racing108
27.Ed CarpenterEd Carpenter Racing107
28.Tony KanaanChip Ganassi Racing96
29.Oliver AskewArrow McLaren SP61
30.Juan Pablo MontoyaArrow McLaren SP53
31.Sage KaramDreyer & Reinbold Racing53
32.Pietro FittipaldiDale Coyne Racing 34
33.JR HildebrandA.J. Foyt Enterprises30
34.Cody WareDale Coyne Racing 26
35.Marco AndrettiAndretti Herta-Haupert22
36.Charlie KimballA.J. Foyt Enterprises20
37. Christian LundgaardRahal Letterman Lanigan Racing19
38.Callum IlottJuncos Hollinger Racing13
39.Ryan NormanAndretti Autosport10
40.Stefan WilsonAndretti Autosport10
41.Simon de SilvestroParretta Autosport10
42.Kevin MagnussenArrow McLaren SP7
43. R.C. EnersonTop Gun Racing5

Klasyfikacja dostawców silników IndyCar 2021

W mistrzostwach IndyCar poza klasyfikacją dla kierowców, prowadzona jest także odrębna tabela dla dostawców silników. Nie jest ona co prawda zbyt długa, mamy w niej jedynie Hondę i Chevroleta, walka o końcowy triumf jest jednak bardzo wyrównana.

Punktacja w klasyfikacji dostawców silników jest identyczna, jak w przypadku kierowców. Jednakże punkty zdobywają jedynie dwa najwyżej sklasyfikowane samochody wyposażone w silnik danego producenta.

Także i tutaj mamy bonusowe punkty. Za zwycięstwo dostawca dostaje dodatkowe 5 punktów, za pole position 1. Wyjątkiem jest wyścig w Indianapolis, gdzie pole position warte jest dwa punkty. Najlepszy wynik podczas pierwszego dnia kwalifikacji premiowany jest jednym punktem. Dostawca jednostek napędowych może także otrzymać bonus w Indy 500 w postaci podwojenia zdobytych w tym wyścigu punktów. Jest jednak jeden warunek – jednostka napędowa musi pokonać 2 000 mil (3 200 km) po owalu w Indianapolis. O dziwo nie jest prowadzona klasyfikacja zespołowa.

PozycjaMarkaPunkty
1.Honda1401
2.Chevrolet1238
5/5 (liczba głosów: 9)
Reklama
Reklama