Nasze profile w mediach społecznościowych

Klasyfikacja kierowców IndyCar 2021. Sprawdź aktualną sytuację

Scott Dixon 6. tytuł IndyCar 2020 klasyfikacja generalna kierowców IndyCar 2021

Klasyfikacja generalna kierowców IndyCar 2021. Na zdjęciu 6-krotny mistrz serii Scott Dixon, który jest także wysoko w “generalce” w 2021 roku.

Tutaj znajdziecie wszystkie informacje na temat aktualnej punktacji w IndyCar oraz jej historii. W tym miejscu zobaczycie także, jak obecnie prezentuje się klasyfikacja kierowców IndyCar 2021.

Klasyfikacja kierowców IndyCar 2021

W liczącej ponad 100 lat historii wyścigów IndyCar wielokrotnie zmieniano system punktacji. Obecnie klasyfikacja kierowców IndyCar 2021 opiera się na zasadach, które wprowadzono w 2013 roku. Jednakże system punktacji jest bardzo zbliżony do tego, jaki w 1998 obowiązywał w mistrzostwach IRL. Zgodnie z nim, wszyscy uczestnicy wyścigu zdobywają punkty. Przyznawane są one w następujący sposób:

1. miejsce – 50 punktów
2. miejsce – 40 punktów
3. miejsce – 35 punktów
4. miejsce – 32 punkty
5. miejsce – 30 punktów
6. miejsce – 28 punktów
7. miejsce – 26 punktów
8. miejsce – 24 punkty
9. miejsce – 22 punkty
10. miejsce – 20 punktów
11. miejsce – 19 punktów
12. miejsce – 18 punktów
13. miejsce – 17 punktów
14. miejsce – 16 punktów
15. miejsce – 15 punktów
16. miejsce – 14 punktów
17. miejsce – 13 punktów
18. miejsce – 12 punktów
19. miejsce – 11 punktów
20. miejsce – 10 punktów
21. miejsce – 9 punktów
22. miejsce – 8 punktów
23. miejsce – 7 punktów
24. miejsce – 6 punktów
25. miejsce – 5 punktów
26. miejsce – 5 punktów
27. miejsce – 5 punktów
28. miejsce – 5 punktów
29. miejsce – 5 punktów
30. miejsce – 5 punktów
31. miejsce – 5 punktów
32. miejsce – 5 punktów
33. miejsce – 5 punktów

Dodatkowo zdobywca pole position otrzymuje 1 punkt. Premiowane jest także przejechanie przynajmniej jednego okrążenia na prowadzeniu (1 punkt) oraz największej liczby okrążeń na prowadzeniu (2 punkty).

Nieco inaczej sytuacja wygląda podczas wyścigu w Indianapolis. Każdy uczestnik sesji Fast Nine, podczas której dziewięciu najszybszych kierowców walczy o pole position, otrzymuje punkty według klucza 9-8-7-6-5-4-3-2-1. Sam udział w tych zawodach jest niezwykle cenny, gdyż zawodnicy otrzymują za ten wyścig podwójną liczbę punktów (zwycięzca może zatem liczyć na 100 punktów).

Podstawowe reguły

W przeciwieństwie do chociażby Formuły 1 wystarczy, aby kierowca wystartował w wyścigu, by otrzymał przysługujące mu za zajęte miejsce punkty. W przypadku, gdy kierowca był zgłoszony do zawodów i brał udział w treningach, lecz z jakiegoś powodu nie może wziąć udziału w wyścigu, otrzymuje połowę przysługujących mu za ostatnie miejsce punktów. Dzięki temu Dan Wheldon w 2005 roku zapewnił sobie mistrzowski tytuł już podczas treningu przed przedostatnią rundą sezonu na Watkins Glen. Dzięki punktom za sam udział w wyścigu otrzymanym przez Wheldona, jego rywale stracili matematyczne szanse na tytuł.

W przypadku remisu punktowego organizatorzy mistrzostw biorą pod uwagę liczbę zwycięstw. Natomiast, gdy zawodnicy mają taką samą liczbę pierwszych miejsc, wówczas uwzględniane są drugie, a następnie trzecie, czwarte i kolejne lokaty aż do rozstrzygnięcia, który z zawodników znajduje się wyżej w klasyfikacji.

Jak dawniej wyglądał system punktacji w IndyCar?

Mistrzostwa bolidów jednomiejscowych w Stanach Zjednoczonych mają wyjątkowo długą i zawiłą historię. Pierwszy sezon AAA Championship Car, protoplasty obecnej serii IndyCar odbył się w 1905 roku. Od tego czasu kilkukrotnie zmieniał się organ nadzorujący zmagania, a sam system punktacji modyfikowany był niezliczoną ilość razy. 

IndyCar - Indianapolis 500 - History in Indy

Fot. History in Indy / Twitter

Początkowo punkty otrzymywała jedynie pierwsza dziesiątka. Co ciekawe, ilość możliwych do zdobycia punktów zależała natomiast od dystansu wyścigu. Zwycięzca 500-milowego wyścigu powiększał swój dorobek o 1000 punktów. Triumf w krótkich, 40-milowych zawodach wart był “jedynie” 80 “oczek”. 

W 1937 roku rozszerzono strefę punktową do 12. lokaty, a od 1978 roku każdy uczestnik wyścigu może liczyć na powiększenie swojego dorobku. Jednakże, w latach 1983-2003 w mistrzostwach CART liczba premiowanych miejsc ponownie zmalała do 12. W 2004 wydłużono ją jednak do 20 pozycji, a od 2008 roku, kiedy to seria Champ Car została de facto wchłonięta przez IndyCar, każdy zawodnik otrzymuje punkty.

Ciekawą kwestią są również bonusowe punkty. Po raz pierwszy wprowadzono jest w CART w 1983 roku. Pomysł ten okazał się strzałem w dziesiątkę i od tego czasu zarówno w mistrzostwach CART, jak i powstałej później, konkurencyjnej serii IRL stosowano dodatkowe punkty. W różnych sezonach zawodnicy mogli je otrzymać za różne osiągnięcia, takie jak pierwsze miejsce w pierwszym segmencie czasówki, pole position, najszybsze okrążenie w wyścigu, prowadzenie w wyścigu, przejechanie najwięcej okrążeń na prowadzeniu, najwięcej zyskanych pozycji w wyścigu. Obecne zasady dotyczące bonusowych punktów obowiązuję od 2013 roku.

Klasyfikacja kierowców IndyCar 2021

Poniżej znajduje się aktualna klasyfikacja kierowców po wyścigu Honda Indy 200. Obecnie w tabeli przewodzi Alex Palou z Chip Ganassi Racing. Drugie miejsce zajmuje Pato O’Ward z ekipy McLarena, a trzeci jest kolega z zespołu Palou – Scott Dixon.

PozycjaKierowcaKrajZespółPunkty
1.Alex PalouChip Ganassi Racing384
2.Pato O'WardArrow McLaren SP345
3.Scott DixonChip Ganassi Racing328
4.Josef NewgardenTeam Penske315
5.Marcus EricssonChip Ganassi Racing280
6.Simon PagenaudTeam Penske271
7.Colton HertaAndretti Autosport260
8.Rinus VeekayEd Carpenter Racing257
9.Graham RahalRahal Letterman Lanigan Racing256
10.Takuma SatoRahal Letterman Lanigan Racing226
11.Will PowerTeam Penske209
12.Alexander RossiAndretti Autosport201
13.Scott McLaughlinTeam Penske198
14.Jack HarveyMeyer Shank Racing170
15.Sebastien BourdaisA.J. Foyt Enterprises155
16.Romain GrosjeanDale Coyne Racing 151
17.Ryan Hunter-ReayAndretti Autosport145
18.Conor DalyEd Carpenter Racing142
19.James HinchcliffeAndretti Steinbrenner Autosport131
20.Santino FerrucciRahal Letterman Lanigan Racing127
21.Ed JonesDale Coyne Racing 125
22.Helio CastronevesMeyer Shank Racing103
23.Ed CarpenterEd Carpenter Racing99
24.Dalton KellettA.J. Foyt Enterprises95
25.Felix RosenqvistArrow McLaren SP94
26.Tony KanaanChip Ganassi Racing79
27.Max ChiltonCarlin77
28.Jimmie JohnsonChip Ganassi Racing56
29.Juan Pablo MontoyaArrow McLaren SP53
30.Sage KaramDreyer & Reinbold Racing53
31.Pietro FittipaldiDale Coyne Racing 34
32.JR HildebrandA.J. Foyt Enterprises30
33.Oliver AskewArrow McLaren SP24
34.Marco AndrettiAndretti Herta-Haupert22
35.Cody WareDale Coyne Racing 11
36.Ryan NormanAndretti Autosport10
37.Stefan WilsonAndretti Autosport10
38.Simon de SilvestroParretta Autosport10
39.Charlie KimballA.J. Foyt Enterprises8
40.Kevin MagnussenArrow McLaren SP7

Klasyfikacja dostawców silników IndyCar 2021

W mistrzostwach IndyCar poza klasyfikacją dla kierowców, prowadzona jest także odrębna tabela dla dostawców silników. Nie jest ona co prawda zbyt długa, mamy w niej jedynie Hondę i Chevroleta, walka o końcowy triumf jest jednak bardzo wyrównana.

Punktacja w klasyfikacji dostawców silników jest identyczna, jak w przypadku kierowców. Jednakże punkty zdobywają jedynie dwa najwyżej sklasyfikowane samochody wyposażone w silnik danego producenta.

Także i tutaj mamy bonusowe punkty. Za zwycięstwo dostawca dostaje dodatkowe 5 punktów, za pole position 1. Wyjątkiem jest wyścig w Indianapolis, gdzie pole position warte jest dwa punkty. Najlepszy wynik podczas pierwszego dnia kwalifikacji premiowany jest jednym punktem. Dostawca jednostek napędowych może także otrzymać bonus w Indy 500 w postaci podwojenia zdobytych w tym wyścigu punktów. Jest jednak jeden warunek – jednostka napędowa musi pokonać 2 000 mil (3 200 km) po owalu w Indianapolis. O dziwo nie jest prowadzona klasyfikacja zespołowa.

PozycjaMarkaPunkty
1.Honda863
2.Chevrolet790
Reklama
Reklama



Reklama