W tym artykule znajdziecie wszystkie najszybsze okrążenia F1 2022 – zestawienie czasów w poszczególnych wyścigach oraz klasyfikację kierowców.
Najszybsze okrążenie to obecnie nie tylko prestiż, ale i dodatkowy punkt
Od 2007 roku firma kurierska DHL jest sponsorem nagrody za najszybsze okrążenie wyścigu przyznając „DHL Fastest Lap Award”. Na koniec sezonu specjalna nagroda trafia do kierowcy, który wykręcił najwięcej najszybszych okrążeń w trakcie sezonu.
Co więcej, do 2019 roku w F1 wprowadzono nagrodę za najszybsze okrążenie w wyścigu, którą jest oczywiście jeden punkt. Dodatkowe “oczko” za najszybsze okrążenie w wyścigu dotyczy tylko kierowców, którzy ukończą zmagania na punktowanej pozycji i będzie doliczane zarówno do klasyfikacji kierowców, jak i konstruktorów. Jeśli najszybsze okrążenie w wyścigu padnie łupem kierowcy, który zajął jedenaste albo niższe miejsce, dodatkowy punkt nie zostanie przyznany nikomu.
Najszybsze okrążenia F1 2022
Poniżej znajdziecie końcowe zestawienie najszybszych okrążeń F1 z sezonu 2022. Aktualizowaliśmy je po każdym wyścigu. Znalazło się w nim ośmiu kierowców, a sytuacja jest całkiem ciekawa.
Dwa razy w tym sezonie wykręcenie najszybszego okrążenia nie skutkowało zdobyciem punktu – w Singapurze, gdzie George Russell znalazł się poza pierwszą dziesiątką oraz w analogicznej sytuacji Guanyu Zhou w Japonii.
Wyścig | Kierowca | Zespół | Czas | ||
---|---|---|---|---|---|
GP Bahrajnu | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:34.570 | ||
GP Arabii Saudyjskiej | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:31.634 | ||
GP Australii | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:20.260 | ||
GP Emilii-Romanii | Max Verstappen | Red Bull Racing | 1:18.446 | ||
GP Miami | Max Verstappen | Red Bull Racing | 1:31.361 | ||
GP Hiszpanii | Sergio Perez | Red Bull Racing | 1:24.108 | ||
GP Monako | Lando Norris | McLaren | 1:14.693 | ||
GP Azerbejdżanu | Sergio Perez | Red Bull Racing | 1:46.046 | ||
GP Kanady | Carlos Sainz | Scuderia Ferrari | 1:15.749 | ||
GP Wielkiej Brytanii | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas Motorsport | 1:30.510 | ||
GP Austrii | Max Verstappen | Red Bull Racing | 1:07.275 | ||
GP Francji | Carlos Sainz | Scuderia Ferrari | 1:35.781 | ||
GP Węgier | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas Motorsport | 1:21.386 | ||
GP Belgii | Max Verstappen | Red Bull Racing | 1:49.354 | ||
GP Holandii | Max Verstappen | Red Bull Racing | 1:13.652 | ||
GP Włoch | Sergio Perez | Red Bull Racing | 1:24.030 | ||
GP Singapuru | George Russell | Mercedes-AMG Petronas Motorsport | 1:46.458 | ||
GP Japonii | Guanyu Zhou | Alfa Romeo F1 Team Orlen | 1:44.411 | ||
GP USA | George Russell | Mercedes-AMG Petronas Motorsport | 1:38.788 | ||
GP Meksyku | George Russell | Mercedes-AMG Petronas Motorsport | 1:20.153 | ||
GP Sao Paulo | George Russell | Mercedes-AMG Petronas Motorsport | 1:13.785 | ||
GP Abu Zabi | Lando Norris | McLaren | 1:28.391 |
Kto wygrał?
Stawce przez długi czas przewodził Charles Leclerc, który „wykręcił” trzy najszybsze okrążenia w trzech pierwszych wyścigach. Potem do walki włączyli się jednak inni, a po wyścigu o GP Belgii doszło do zmiany lidera. Został nim Max Verstappen, który ostatecznie wygrał tę klasyfikację – z pięcioma najszybszymi okrążeniami.
Miejsce | Kierowca | Zespół | Liczba najszybszych okrążeń | ||
---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull Racing | 5 | ||
2. | George Russell | Mercedes-AMG Petronas Motorsport | 4 | ||
3. | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 3 | ||
3. | Sergio Perez | Red Bull Racing | 3 | ||
5. | Carlos Sainz | Scuderia Ferrari | 2 | ||
5. | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas Motorsport | 2 | ||
5. | Lando Norris | McLaren | 2 | ||
8. | Gunayu Zhou | Alfa Romeo F1 Team Orlen | 1 |
Kto zdobywał nagrodę DHL w poprzednich latach?
Poniżej znajdziecie zestawienie ze zwycięzcami wszystkich edycji konkursu na DHL. Jak widać już na pierwszy rzut oka, często najwięcej okrążeń w trakcie sezonu wcale nie wykręcał mistrz świata. Jest to oczywiście zrozumiałe i wytłumaczalne, zwłaszcza w ostatnich latach, kiedy za „fastest lapa” dostaje się dodatkowy punkt. Często zdobywają go kierowcy, którzy nie prowadzą i mają tak dużą przewagę nad kolejnym kierowcą, że mogą pozwolić sobie na „darmowy” pit-stop, zmianę opon i powalczenie o najszybsze okrążenie w wyścigu.
Wydaje się, że wprowadzenie tego bonusu w 2019 roku było doskonałą decyzją – wielokrotnie w końcówce wyścigu generuje ona dodatkowe emocje, bowiem często chrapkę na dodatkowy punkt ma dwóch albo i trzech kierowców. A zwłaszcza w wyrównanej walce – czyli takiej, jaka ma miejsce w 2022 roku – te pojedyncze punkty mogą mieć duże znaczenie.
Sezon | Kierowca | Zespół | Liczba najszybszych okrążeń w sezonie | |
---|---|---|---|---|
2021 | Lewis Hamilton | Mercedes | 6 | |
2020 | Lewis Hamilton | Mercedes | 6 | |
2019 | Lewis Hamilton | Mercedes | 6 | |
2018 | Valtteri Bottas | Mercedes | 7 | |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | 7 | |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes | 6 | |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | 8 | |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | 7 | |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull | 7 | |
2012 | Sebastian Vettel | Red Bull | 6 | |
2011 | Mark Webber | Red Bull | 7 | |
2010 | Fernando Alonso | Ferrari | 5 | |
2009 | Sebastian Vettel | Red Bull | 3 | |
2008 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 10 | |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 6 |