Punktacja F1 w sezonie 2024 nie uległa zmianom względem poprzedniego sezonu. Nadal jest skomplikowana w niektórych przypadkach. Po „wyścigu” o GP Belgii w 2021 roku władze F1 opracowały bowiem zasady, dzięki którym mamy łącznie aż pięć systemów punktacji.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Klasyfikacja generalna F1 2024
Punktacja F1 2024. Podstawowe zasady znane od lat
Bazowa punktacja F1 od wielu lat pozostaje taka sama. Funkcjonuje ona bez zmian od sezonu 2010 i opiera się na nagradzaniu dziesięciu najlepszych kierowców w danym wyścigu. Robi to w następujący sposób:
1. miejsce – 25 punktów
2. miejsce – 18 pkt.
3. miejsce – 15 pkt.
4. miejsce – 12 pkt.
5. miejsce – 10 pkt.
6. miejsce – 8 pkt.
7. miejsce – 6 pkt.
8. miejsce – 4 pkt.
9. miejsce – 2 pkt.
10. miejsce – 1 pkt.
Do uwzględnienia kierowcy w klasyfikacji wyścigu potrzebne jest przejechanie 90% dystansu zawodów. To też uprawnia go do zdobyczy punktowej. Oznacza to ni mniej ni więcej, a to że kierowca nie musi przekroczyć linii mety, aby zostać uwzględniony w rezultatach wyścigu i zdobyć punkty. Możemy wyobrazić sobie sytuację, w której w rywalizacji pozostało 10 kierowców, a ostatni z nich z powodu awarii zatrzymał się kilkaset metrów przed metą.
Dodatkowo od sezonu 2019 premiowane jest najszybsze okrążenie w wyścigu. Kierowca, który uzyskał „fastest lap” otrzymuje dodatkowy punkt. Jest jednak jeden warunek – musi znajdować się w punktowanej strefie, czyli TOP 10. Nowy przepis sprawił więc, że zawodnik może w trakcie standardowego weekendu wyścigowego wzbogacić się aż o 26 „oczek”. Jeśli najszybsze okrążenie wyścigu należy do kierowcy, który ukończył wyścig poza punktowaną strefą, punkt nie jest przyznawany nikomu.
Nowa punktacja sprintów F1 od sezonu 2022
Tzw. sprinty kwalifikacyjne pojawiły się w F1 w sezonie 2021. To dodatkowy, krótki wyścig rozgrywany w sobotę, którego zasady opisaliśmy dokładnie w osobnym newsie, do którego link znajdziecie poniżej. W sezonie 2023 rozegrane zostanie aż sześć takich sprintów, więc ich punktacja jest tak naprawdę dość istotna.
Kierowca, który wygrałby wszystkie te wydarzenia, wzbogaciłby się aż o 48 punktów, co jest niebagatelną sumą. Przypomnijmy, że w sezonie 2021 punkty zdobywała jedynie pierwsza trójka, a w sezonie 2022 odbyły się tylko trzy sprinty. Nowy sezon jest więc pierwszym, w którym sprinty mogą odegrać znaczącą rolę. Punktacja sprintów F1 wygląda następująco:
1. miejsce – 8 punktów
2. miejsce – 7 pkt.
3. miejsce – 6 pkt.
4. miejsce – 5 pkt.
5. miejsce – 4 pkt.
6. miejsce – 3 pkt.
7. miejsce – 2 pkt.
8. miejsce – 1 pkt.
Niepełny wyścig zmienia wszystko
Gdy wyścig przerwano z powodu np. warunków pogodowych czy w przypadku zagrożenia w postaci narażenia zdrowia i życia uczestników, obowiązują zupełnie inne zasady i aż trzy osobne systemy punktacji. Wprowadzono je w 2022 roku w odpowiedzi na sytuację podczas „wyścigu” o GP Belgii w 2021 roku. Przy zastosowaniu poniższych zasad jest jednak jeden, ale bardzo ważny warunek – dotyczą one tylko niewznowionych wyścigów. Jeśli wyścig został wznowiony, a kierowcy dojechali do mety, to obowiązują pełne punkty.
Jak wygląda punktacja niepełnych wyścigów w F1? W przypadku kiedy lider wyścigu nie ukończył dwóch okrążeń [liczą się okrążenia bezpośredniego ścigania, nie za samochodem bezpieczeństwa czy podczas wirtualnej neutralizacji – przyp. red.], nie zostają przyznane żadne punkty. Od dwóch okrążeń do 25% dystansu wyścigu punktuje natomiast tylko pierwsza piątka, dostając kolejno 6-4-3-2-1 punkty.
Jeśli lider wyścigu przejedzie od 25 do 50% dystansu, punkty otrzyma już dziewięciu najszybszych kierowców. W tym przypadku można mówić o połowie normalnych przyznawanych punktów. Punktacja zaczyna się bowiem od 13, a kończy na 1 punkcie (13-10-8-6-5-4-3-2-1). Kiedy kierowcy pokonają natomiast od 50 do 75% dystansu wyścigu, obowiązuje kolejny już wariant punktacji. „Oczka” zdobywa wtedy pierwsza dziesiątka, ale w systemie 19-14-12-9-8-6-5-3-2-1.
Co w przypadku równej liczby punktów?
Zasada wyłaniania mistrza świata jest jasna – zwycięża zdobywca największej liczby punktów. W takiej samej liczby punktów uwzględnia się liczbę poszczególnych miejsc – zaczynając oczywiście od najwyższych. Zazwyczaj więc największe znaczenie może mieć suma wygranych, ale w przypadku gdy jest ich taka sama, liczy się ilość drugich miejsc, następnie trzecich itd.
Jak dawniej wyglądał system punktacji w F1?
W sezonach 1950-1959 tylko najlepszych pięciu zawodników zdobywało punkty (8-6-4-3-2). Od 1960 do 2002 już sześciu, ale po drodze zmieniało się dużo. W 1960 roku obowiązywał 8-6-4-3-2-1, ale rok później weszła punktacja 9-6-4-3-2-1. Obowiązywała ona do 1990 roku. W trakcie zmieniano jedynie zaliczanie poszczególnych rund do klasyfikacji generalnej, przez co niektóre u jednych kierowców liczyły się, a inne nie.
Od sezonu 1991 do 2002 mieliśmy już układ 10-6-4-3-2-1. Dopiero przed 2003 rokiem podjęto decyzję o premiowaniu kolejnych dwóch lokach – siódmej i ósmej (10-8-6-5-4-3-2-1). Taka sytuacja trwała do końca 2009 roku, zanim wszedł nowy system, który jest aktualny do teraz. Co ciekawe, obowiązujące od 2019 roku premiowanie najszybszego okrążenia w wyścigu nie jest niczym nowym. Punkt taki był już przyznawany w latach 1950-1959.