Connect with us

Czego szukasz?

Tor F1 w Hiszpanii – Circuit de Barcelona-Catalunya. Wszystko, co powinniście wiedzieć – historia, cechy szczególne, charakterystyka, najciekawsze miejsca

Circuit de Barcelona-Catalunya Tor F1 w Hiszpanii

Tor F1 pod Barceloną | Fot. Red Bull Content Pool

Circuit de Barcelona-Catalunya to stałe miejsce wielu imprez motorsportowych, w tym Formuły 1. Tor w Hiszpanii to ikona. Przez lata istnienia przeszedł kilka modyfikacji i był świadkiem wielu zdarzeń. W artykule przedstawiamy podstawowe informacje o obiekcie w Katalonii. 

Tor F1 w Hiszpanii

Circuit de Barcelona-Catalunya (lub Circuit de Catalunya), to tor umiejscowiony w miejscowości Montmeló pod Barceloną w Katalonii. Tor spełnia najwyższe normy FIA, przez co organizuje między innymi Grand Prix Formuły 1, a także wiele innych imprez. Mowa tu, chociażby o zawodach MotoGP, czy licznych seriach juniorskich. Tor składa się z 16 zakrętów i kilku prostych, które łącznie liczą ponad 4,6 km. 

Wyścigi Formuły 1 w Hiszpanii goszczą od początku powstania toru. Jest to jeden z nielicznych obiektów, na których Grand Prix F1 jest organizowane bez przerwy od otwarcia nitki. Jednak konfiguracje toru zmieniały się często na przestrzeni lat. 

ZOBACZ TAKŻE
Tor F1 w Baku - Baku City Circuit - wszystko, co powinniście wiedzieć. Historia, cechy szczególne, charakterystyka, najciekawsze miejsca

Historia Circuit de Barcelona-Catalunya

Tor w Katalonii został oddany do użytku w 1991 roku. Jego budowa rozpoczęła się w 1989 roku. Inwestycja zbiegła się w czasie z wieloma innymi, które powstawały w regionie na potrzeby organizacji Igrzysk Olimpijskich w Barcelonie. Z tej okazji na terenie toru wyznaczono linię startu do wyścigu kolarskiego podczas wyżej wymienionej imprezy. 

Obiekt znajduje się w kalendarzu Formuły 1 bez przerwy od 1991 roku. Pierwszym zwycięzcą Grand Prix w tym miejscu był Nigel Mansell. Kierowca Williamsa zwyciężał pod Barceloną w 1991 i 1992 roku. Natomiast najwięcej zwycięstw na tym obiekcie zdobył Brytyjczyk, Lewis Hamilton. Na Circuit de Barcelona-Catalunya dwukrotnie triumfował reprezentant gospodarzy, Fernando Alonso. 

W 2007 roku do konfiguracji nitki Formuły 1 na tym obiekcie dodano szykanę przed prostą startową. Miała poprawić bezpieczeństwo oraz zapewnić więcej możliwości w rywalizacji. Ostatecznie sekcja zakrętów 14-15 nie spełniła swojej roli. Dlatego przed Grand Prix Hiszpanii 2023 postanowiono zrezygnować z tej konfiguracji.

Cechy szczególne toru w Hiszpanii

Tor pod Barceloną od dawna jest lokalizacją, w której odbywają się testy Formuły 1. Ponadto na obiekcie rywalizuje dużo innych serii. Popularność Circuit de Barcelona-Catalunya to również przekleństwo tego miejsca. Z powodu na wysoki poziom znajomości układu toru, kibice mało kiedy mają do czynienia ze zwrotami akcji. Problem pogłębiała kręta nitka, zwieńczona szykaną z zakrętów 14-15. Jednak ta konfiguracja będzie zmieniona od 2023 roku i co za tym idzie, ma uatrakcyjnić ściganie.  

Tor F1 w Hiszpanii słynie także z silnych podmuchów wiatru. Zmieniające kierunek prądy powietrza znacznie utrudniają rywalizację na tym obiekcie. Nitka położona jest na wyżynie, przez co hałas podczas zawodów roznosi się po okolicznych miejscowościach. Jeśli chodzi o aspekt wizualny, to obiekt w Montmeló wyróżnia słynna, tradycyjna tablica wyników przy prostej startowej. Charakterystycznym obrazkiem jest także zadaszona trybuna główna.

ZOBACZ TAKŻE
Tor F1 w Monako - Circuit de Monaco. Wszystko, co powinniście wiedzieć – historia, cechy szczególne, charakterystyka, najciekawsze miejsca

Charakterystyka toru Circuit de Barcelona-Catalunya

Dane techniczne Circuit de Barcelona-Catalunya:

  • Długość toru: 4,655 km;
  • Dystans wyścigu: 307,104 km;
  • Ilość stref DRS w 2023 roku: 2;
  • Liczba zakrętów: 16 (9 prawych i 7 lewych);
  • Rekord okrążenia: 1:18,149 (Max Verstappen, 2021);
  • Liczba miejsc dla publiczności: 140 700 
Circuit de Barcelona-Catalunya Tor F1 w Hiszpanii

Grafika: F1

Mimo że tor w Hiszpanii nie kojarzy się w obecnych czasach z akcją, jest na nim kilka ciekawych miejsc.

  • Zakręt nr 1: Długa prosta startowa pozwala na dużo akcji na dojeździe do pierwszego zakrętu. Miejsce te było świadkiem wielu rywalizacji, między innymi Mansella z Senną podczas pierwszego GP F1 na tym obiekcie.
  • Zakręt nr 3: Długi, szybki zakręt to dobra lokalizacja na wyprzedzanie. 
  • Zakręt nr 4: Miejsce wielu kraks, ale też odważnych manewrów wyprzedzania. W pułapce żwirowej za tym zakrętem lądowało wielu kierowców.
  • Zakręt nr 14: W czasach kiedy nie jeżdżono przez szykanę, na tym zakręcie zawsze dużo się działo. To było popularne miejsce do ataków.

Gdzie najlepiej kupić bilety? Najlepsze miejsca do oglądania wyścigu

Najlepszym wyborem do podziwiania zmagań na Circuit de Barcelona-Catalunya są trybuny F i E. Widok z nich powinien obejmować zarówno prostą startową, jak i pierwsze dwa zakręty. Z innych warty uwagi miejsc można wymienić trybunę A. Znajduje się nieopodal parkingu oraz i pozwala na obserwację wydarzeń z zakrętów od 2 do 3.

Oczywiście świetną opcją do oglądania zmagań jest także zadaszona trybuna główna. Daje widok na garaże zespołów, a także pola startowe. Jednak trzeba się liczyć z tym, że nie należy do najtańszych opcji na torze F1 w Hiszpanii.

5/5 (liczba głosów: 2)
Reklama