Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody

10 najsłynniejszych supercarów

Rozpoczynamy Nowy Rok z rozmachem. Tym razem stworzyliśmy listę 10 najbardziej znanych super. Auta te zawsze budzą wiele emocji i powodują szybsze bicie serca.

Opublikowano

w dniu

Fot. netcarshow.com / Bugatti Chiron
Poprzednia1 z 2

Samochody stworzone, by dawać emocje. Solidna dawka adrenaliny, ogromna moc i niesamowite osiągi – tak w skrócie zdefiniować można supercary. Są to najszybsze z najszybszych, najdroższe i najbardziej ekscytujące z aut. Jednym słowem wszystko NAJ. Wiele z nich na stałe zapisało się w karty historii motoryzacji. Oto kilka z nich.

McLaren F1

Naszą listę otwiera jeden z najbardziej kultowych hipercarów w historii motoryzacji. Jako pierwszy pojazd seryjny przekroczył barierę 385 km/h (osiągnął 386,5 km/h). Dopiero 7 lat później rekord ten został pobity przez Koenigsegga CCR. McLaren F1 zadebiutował w 1992 r. w Monaco. Wytwarzano go w latach 1993-1998. Auto korzystało z wolnossącego,  6,1-litrowego silnika V12 od BMW o mocy 627 KM i momencie obrotowym 650 Nm. Jednostkę umieszczono centralnie, a moc przenoszona była na tylną oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Samochód wyróżniał się charakterystycznym układem foteli w kabinie (centralnie umieszczony fotel kierowcy i umieszczone za nim po bokach dwa fotele dla pasażerów.

Fot. netcarshow.com / McLaren F1

Model F1 wykonany był z włókien węglowych i kevlaru, dzięki czemu auto ważyło zaledwie 1140 kg. Nie zastosowano żadnych systemów bezpieczeństwa ani nawet wspomagania układu kierowniczego. W kabinie pojawiły się tylko prosty system audio Kenwood’a oraz klimatyzacja. Miało to swoje przełożenie na osiągi. Samochód rozwijał pierwsze 100 km/h w zaledwie 3.3 sekundy, 200 km/h osiągał w czasie 9,4 s. Nieoficjalnie rozpędzono go nawet do 391 km/h. Powstało 100 egzemplarzy kultowego Mclarena.

Ferrari Enzo

Jeden z najsłynniejszych modeli Ferrari XXI wieku. Zaprezentowane w 2002 r. auto wyróżnia się już samą nazwą, nawiązującą do imienia założyciela marki – Enzo Ferrariego. Nadwozie pojazdu zaprojektowała Pininfarina i nawiązuje ono do bolidów F1. Samochód produkowano w latach 2002-2004. Enzo korzystało z 6-litrowego, wolnossącego silnika V12 o mocy 660 KM i momencie obrotowym 657 Nm. Centralnie umieszczona jednostka przekazywała moc na tylną oś za pomocą 6-biegowej skrzyni sekwencyjnej. Auto przyspieszało od 0 do 100 km/h w czasie 3,3 s a  do 200 km/h w 9,5 s. Rozwijało 355 km/h. Ważyło przy tym 1365 kg. Powstało 400 egzemplarzy Ferrari Enzo.

Fot. netcarshow.com / Ferrari Enzo

Porsche Carrera GT

Supersamochód rodem z Zuffenhausen zaprezentowano już w 2000 r., a do produkcji trafił w 2004 r. Do 2007 r. wyprodukowano 1270 egzemplarzy Carrery GT. Pod maską topowego Porsche pracowała 10-cylindrowa jednostka rodem z bolidów startujących w Le Mans. Wolnossący Silnik miał 5,7 l pojemności i wytwarzał 612 KM oraz 590 Nm. Napęd był przenoszony na tylną oś za pośrednictwem 6-biegowej przekładni manualnej. Samochód oparto na karbonowym gonokoku. Z tego materiału wykonano zresztą całe nadwozie. Carrera GT waży 1380 kg. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,6 s, od 0 do 200 km/h w 9,9 s i rozpędza się do 330 km/h.

Fot. netcarshow.com / Porsche Carrera GT

Bugatti Veyron

Produkowany aż przez 10 lat Veyron (w latach 2005-2015) w momencie premiery w 2005 r.  uchodził za najszybszy seryjny samochód świata, bijąc tym samym Koenigsegga CCR.  Producent podawał prędkość maksymalną Veyrona na poziomie 407 km/h.  Ekipie Top Gear udało się jednak rozwinąć 408 km/h. Ważące blisko 1,9 t auto rozpędzało się od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,5 s. Napęd przenoszony był na obie osie za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej. Tak znakomite osiągi to zasługa poczwórnie doładowanej, 16-cylindrowej jednostki w układzie W (2xV8) o pojemności 8 l, rozwijającej aż 1001 KM i 1250 Nm. Od 0 do 200 km/h auto rozpędzało się w 7,3 s, a do 300 km/h w 16,7 s.

Fot. netcarshow.com / Bugatti Veyron Super Sport

Powstało wiele wersji specjalnych Veyrona, w tym odmiana roadster (Grand Sport) z 2009 r. oraz Veyron Super Sport z 2010 r. Miał on zwiększone moc do 1200 KM i moment obrotowy do 1500 KM. W kabinie wykorzystano włókna węglowe, dzięki czemu obniżono masę auta o 300 kg. Samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,2 s i rozpędzało się do 431 km/h.  Prędkość tą wpisano do księgi rekordów Guinessa. Powstało 30 egzemplarzy Veyrona Super Sport. Veyron był następcą Bugatti EB110. Sukcesorem Veyrona zostało w 2016 r. Bugatti Chiron, rozwijające 1500 KM i rozpędzające się w 2,5 s do 100 km/h.

Koenigsegg Agera RS

Szwedzki hipercar zadebiutował w 2016 r. Auto korzystało z podwójnie doładowanej, 5-litrowej jednostki V8, wytwarzającej aż 1176 KM i 1280 Nm. Dzięki szerokiemu zastosowaniu karbonu Agera RS waży 1395 kg. Producent nie podał czasu przyspieszenia od 0 do 100 km/h, ale z testów wynika, że trwa on poniżej 3 sekund. Agerą RS pobito rekord świata, należący do Bugatti (434 km/h), osiągając 447 km/h. Maksymalnie Koenigseggiem rozwinięto nawet 457 km/h. Powstało 25 egzemplarzy Agery RS.

Fot. netcarshow.com / Koenigsegg Agera RS

Poprzednia1 z 2

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama