Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

5 marek, które wróciły po latach

Producenci aut coraz częściej dostrzegają potencjał oldschoolowych samochodów, a nawet samych nazw. Nieraz okazuje się, że marka, którą dawno zlikwidowano, powraca w wielkim stylu.

Poprzednia1 z 2

Często wracamy myślami do dawnych czasów i z sentymentem wspominamy kultowe marki samochody, które w wielu przypadkach zniknęły z rynku, mimo, że na stałe zapisały się w kartach historii motoryzacji.

Wielu producentów dostrzegło potencjał drzemiący w naszym sentymencie i postanowiło reaktywować należące do nich, a nieistniejące już marki. Bywa też tak, że z danej linii modelowej tworzy się osobną markę.

Nawiązywanie do bogatej historii

Przykładem jest tutaj Citroen, który w 2009 r. wprowadził ekskluzywną linię modelową DS, nawiązującą do najbardziej kultowego modelu tej marki, czyli właśnie DS z 1955 r. W 2014 r. DS. przekształcono w osobną markę samochodów. Początkowo oferowała ona wyłącznie modele Citroena z linii DS. Pierwszą własną konstrukcją francuskiej marki Premium był – zaprezentowany w 2017 r. – SUV klasy średniej, DS7 Crossback.

Fot. DS / DS 7 Crossback

„Ofiarami” wskrzeszania padają często pojedyncze modele. W tym roku do gamy Toyoty powróci słynna Supra (po 16 latach przerwy). Auto powstało we współpracy z BMW, które udostępniło Japończykom 3-litrowy silnik R6. Jeśli już jesteśmy przy BMW, to warto wspomnieć o nowej serii 8, powracającej we wielkim stylu po 20 latach. Auto należy do jednych z najpiękniejszych modeli BMW. O obu modelach pisałem przy okazji artykułu o nazewnictwie aut.

Największą sensację stanowią jednak powracające po latach marki samochodów. Wybraliśmy 5, naszym zdaniem najciekawszych marek, które powróciły bądź powrócą w najbliższym czasie na rynek.

Borgward

Niemiecka marka istniała w latach 1929-1962. Zasłynęła z oferowanej w latach 1954-62 Isabelli. Auto uchodziło wówczas za  najnowocześniejszy niemiecki samochód. W wielu elementach pojazdu użyto stopów aluminium, w tym także w skrzyni biegów i głowicach cylindrów. Standardowo samochód miał niespotykany w tamtych czasach wskaźnik temperatury płynu chłodzącego.

Fot. netcarshow.com / Borgward BX7

W 2015 r. firmę reaktywowano, głównie dzięki wsparciu chińskiego koncernu Foton. Zaprezentowany w 2015 r. SUV klasy średniej, model  BX7 stanowił powrót marki po latach i zapowiedź jej ofensywy. Auto korzysta z 2-litrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego o mocy 224 KM. Marka początkowo oferowana była wyłącznie na rynku chińskim, potem trafiła na inne rynki, w tym do Niemiec.

Alpine

Francuska marka istniała w latach 1955-1995. Przez wiele lat funkcjonowała jako submarka Renault. Zasłynęła m.in. z modelu A110 z lat 60., który to odnosił liczne sukcesy w rajdach. W 1973 r. A110 wygrało Rajdowe Mistrzostwa Świata w klasyfikacji konstruktorów, w tym także w słynnym rajdzie Monte Carlo.

Fot. Adrian Drozdek / Alpine A110 1968

W 2017 r. marka powróciła w wielkim stylu, prezentując nowe wcielenie A110. Samochód otrzymał lekką konstrukcję (waży 1100 kg) i centralnie umieszczony, turbodoładowany silnik o pojemności 1.8 l i mocy 252 KM. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,6 s.

Bugatti

Kolejna w naszym zestawieniu francuska marka funkcjonowała w latach 1910-1956. Od początku uchodziła za ekskluzywną. Oferowała samochody sportowe i wyścigowe. Co ciekawe, markę reaktywowano aż 2 razy. Pierwszy raz miało to miejsce w 1991 r. Powstało wtedy hipersportowe EB 110, które uchodziło wtedy za najszybszy seryjny samochód świata (do czasu ukazania się Mclarena F1). Auto korzystało z 12-cylindrowego silnika o pojemności 3,5 l, z aż czterema turbosprężarkami. W mocniejszej odmianie SS o mocy 611 KM auto osiągało 100 km/h w czasie 3,3 s i rozwijało 350 km/h.

Fot. netcarshow.com / Bugatti Veyron

Kolejną, tym razem udaną próbę reaktywacji, podjął w 2005 r. nowy właściciel Bugatti, koncern Volkswagen. Zaprezentowany w tymże roku hipersportowy Veyron. Uchodziło za jeden z najszybszych, najmocniejszych i najdroższych samochodów na świecie. Korzystało z 16-cylindrowego silnika o pojemności 8 l z 4 turbosprężarkami, wytwarzającego 1001 KM. Zapewniało to autu sprint do 100 km/h w zaledwie 2,5 s i prędkość maksymalną na poziomie 408 km/h. W 2016 r. zadebiutował następca Veyona, model Chiron. Moc 16-cylindrowego W12 wzmocniono do 1500 km, a prędkość maksymalna wynosi 420 km/h.

Maybach

Wracamy do niemieckiej motoryzacji. Ekskluzywna marka funkcjonowała w latach 1909-2012. Zasłynęła z pierwszego na świecie samochodu z silnikiem V12. Był nim zaprezentowany w 1929 r. Zeppelin. W latach powojennych prawa do marki przejął Daimler. Jednak dopiero w 1997 r. zaprezentowano prototypy nowych modeli – 57 i 62. Seryjne wersje pokazano w 2002 r. i wytwarzano do 2012 r. Były one luksusowymi limuzynami, pozycjonowanymi na równi z Rolls-Roycem Phantomem. Wyposażono je w silnik V12 biturbo o pojemności 5.5 l.

Fot. Daimler / Mercedes-Maybach

Po zaledwie dwóch latach od likwidacji, Maybach powrócił do życia. Od tamtego roku (2014) marka ta funkcjonuje jako ekskluzywna linia modelowa w gamie Mercedesa, w tym w ofercie klasy S.

Poprzednia1 z 2

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama