Początki Chevroleta Corvette sięgają 1953 roku, kiedy to zaprezentowano pierwszą generację cenionego dziś muscle cara. Od tego czasu Corvetta doczekała się aż ośmiu generacji, z czego najnowsza – C8 Stingray – zadebiutowała niecały miesiąc temu. Jest ona na tyle przełomowa, że postanowiliśmy przybliżyć 8 ciekawostek na temat „Vette” – po jednej na każdą generację.
Corvette C1 – nadwozie z włókien szklanych
Samochód był wówczas pierwszym seryjnie produkowanym pojazdem na świecie z nadwoziem wykonanym w całości z włókien szklanych. Materiał ten był lekki i odporny na korozję. Początkowo auto występowało ze starym silnikiem R6 o pojemności 3,9 l i mocy 150 KM. Oferowano wersje cabrio i hardtop – ze sztywnym składanym dachem. W 1956 r. pojawiły się jednostki V8 o mocy 265, a następnie 283 KM. Corvette C1 była produkowana przez 9 lat – do 1962 r.
Corvette C2 Sting Ray – całkowicie nowy projekt
II generacja Corvetty stanowiła prawdziwą rewolucję – samochód otrzymał przełomową stylistykę, nowoczesne technologie, a osiągi umożliwiały jej rywalizację z autami sportowymi światowej klasy. Pojazd otrzymał przydomek „Sting Ray” (płaszczka) z charakterystyczną tylną szybą z dzielącym ją słupkiem.
Do gamy dołączyła wersja coupe z agresywnie stylizowanym nadwoziem z charakterystycznym „grzbietem”. Pojawiły się chowane reflektory oraz mocniejsze jednostki V8 – początkowo o mocy 365 KM, a później także ok. 425-435 KM. Przekonstruowano ramę i zastosowano niezależne zawieszenie. Corvette C2 Sting Ray jest uznawana za jedno z najpiękniejszych aut w historii motoryzacji i jest najbardziej ceniona ze wszystkich generacji.
Corvette C3 Stingray – najdłużej produkowana
Trzecia generacja wizualnie stanowiła rozwinięcie poprzedniczki. Była najdłużej produkowaną Corvettą w historii – przez 14 lat (1968-1982) powstało ponad 500 tys. egzemplarzy. Jej agresywna stylistyka z długim przodem i mocno cofniętą kabiną sprawia, że bywa ona określana jako „rekin”. W C3 Stingray po raz pierwszy zastosowano tworzywa sztuczne SMC zamiast włókien szklanych. Niestety III generacja padła ofiarą kryzysu paliwowego, wskutek czego ograniczono moc i osiągi V8-ki.
Corvette C4 – zapowiedź ery cyfryzacji
IV generacja Corvetty oddawała trendy lat 80. XX w. – kanciaste, ale opływowe nadwozie (Cx 0,34) i początki cyfryzacji. Wśród nowinek technologicznych warto wymienić m.in. cyfrowe zegary czy elektroniczne systemy kontroli mocy. W wersji coupe pojawiła się ponadto charakterystyczna tylna pokrywa w stylu hatchbacka, poprawiająca funkcjonalność bagażnika. Podobne kształty tylnej części nadwozia przetrwały aż do 2013 r., kiedy to zakończono produkcję Corvette C6. Najmocniejsza wersja ZR1 rozwijała 385, a później 405 KM i przypomniała o sportowej naturze „Vette”.