8 ciekawostek o Chevrolecie Corvette - motohigh.pl
Nasze social media

Samochody

8 ciekawostek o Chevrolecie Corvette

Nowy Chevrolet Corvette C8 Stingray jest na tyle wyjątkowy, że postanowiliśmy przybliżyć wam 8 najciekawszych informacji z bogatej, ponad 65-letniej historii słynnego muscle cara.

Opublikowano

w dniu

Chevrolet Corvette C7 Stingray
Fot. Adrian Drozdek / Chevrolet Corvette C3 Stingray
Poprzednia1 z 2

Początki Chevroleta Corvette sięgają 1953 roku, kiedy to zaprezentowano pierwszą generację cenionego dziś muscle cara. Od tego czasu Corvetta doczekała się aż ośmiu generacji, z czego najnowsza – C8 Stingray – zadebiutowała niecały miesiąc temu. Jest ona na tyle przełomowa, że postanowiliśmy przybliżyć 8 ciekawostek na temat “Vette” – po jednej na każdą generację.

Corvette C1 – nadwozie z włókien szklanych

Samochód był wówczas pierwszym seryjnie produkowanym pojazdem na świecie z nadwoziem wykonanym w całości z włókien szklanych. Materiał ten był lekki i odporny na korozję. Początkowo auto występowało ze starym silnikiem R6 o pojemności 3,9 l i mocy 150 KM. Oferowano wersje cabrio i hardtop – ze sztywnym składanym dachem.  W 1956 r. pojawiły się jednostki V8 o mocy 265, a następnie 283 KM. Corvette C1 była produkowana przez 9 lat – do 1962 r.

Fot. netcarshow.com

Corvette C2 Sting Ray – całkowicie nowy projekt

II generacja Corvetty stanowiła prawdziwą rewolucję – samochód otrzymał przełomową stylistykę, nowoczesne technologie, a osiągi umożliwiały jej rywalizację z autami sportowymi światowej klasy. Pojazd otrzymał przydomek “Sting Ray” (płaszczka) z charakterystyczną tylną szybą z dzielącym ją słupkiem.

Do gamy dołączyła wersja coupe z agresywnie stylizowanym nadwoziem z charakterystycznym “grzbietem”. Pojawiły się chowane reflektory oraz mocniejsze jednostki V8 – początkowo o mocy 365 KM, a później także ok. 425-435 KM. Przekonstruowano ramę i zastosowano niezależne zawieszenie. Corvette C2 Sting Ray jest uznawana za jedno z najpiękniejszych aut w historii motoryzacji i jest najbardziej ceniona ze wszystkich generacji.

Fot. netcarshow.com

Corvette C3 Stingray – najdłużej produkowana

Trzecia generacja wizualnie stanowiła rozwinięcie poprzedniczki. Była najdłużej produkowaną Corvettą w historii – przez 14 lat (1968-1982) powstało ponad 500 tys. egzemplarzy. Jej agresywna stylistyka z długim przodem i mocno cofniętą kabiną sprawia, że bywa ona określana jako “rekin”. W C3 Stingray po raz pierwszy zastosowano tworzywa sztuczne SMC zamiast włókien szklanych. Niestety III generacja padła ofiarą kryzysu paliwowego, wskutek czego ograniczono moc i osiągi V8-ki.

Corvette C4 – zapowiedź ery cyfryzacji

IV generacja Corvetty oddawała trendy lat 80. XX w. – kanciaste, ale opływowe nadwozie (Cx  0,34) i początki cyfryzacji. Wśród nowinek technologicznych warto wymienić m.in. cyfrowe zegary czy elektroniczne systemy kontroli mocy. W wersji coupe pojawiła się ponadto charakterystyczna tylna pokrywa w stylu hatchbacka, poprawiająca funkcjonalność bagażnika. Podobne kształty tylnej części nadwozia przetrwały aż do 2013 r., kiedy to zakończono produkcję Corvette C6. Najmocniejsza wersja ZR1 rozwijała 385, a później 405 KM i przypomniała o sportowej naturze “Vette”.

Fot. netcarshow.com

Poprzednia1 z 2

Reklama

Facebook

Reklama
Reklama