Connect with us

Czego szukasz?

Motorsport

Skarb kibica: Rajd Dakar 2020 w Arabii Saudyjskiej

Rajd Dakar 2020 startuje już lada moment. Na starcie nie mogło zabraknąć Polaków – liczba naszych reprezentantów jest wręcz rekordowa! W najtrudniejszym rajdzie świata, który rozegrany zostanie po raz pierwszy na terenie Arabii Saudyjskiej, nie zabraknie wielu gwiazd. Jedną z nich niewątpliwie będzie Fernando Alonso. Specjalnie dla was przygotowaliśmy najważniejsze informacje „w pigułce”.

Dakar 2020 Carlos Sainz Shakedown
Fot. dakar.com / Carlos Sainz podczas shakedownu przed Rajdem Dakar 2020

Po 10 latach rozgrywania najbardziej niebezpiecznego rajdu świata w Ameryce Południowej organizacja ASO postanowiła zmienić lokalizację imprezy. Po wielu przeprowadzonych rozmowach dot. powrotu do Afryki, nie udało się sfinalizować tego przedsięwzięcia, tak więc karuzela Dakaru odwiedzi czwarty kontynent w swojej historii – czyli Azję. Ostatecznie zdecydowano się na pustynie w Arabii Saudyjskiej.

 

Oto najważniejsze informacje, które warto wiedzieć przed startem. Rywalizacja tak jak w poprzednim roku będzie odbywać się w pięciu kategoriach: motocykle, quady, samochody, pojazdy SSV (które otrzymały nowe regulacje techniczne) i ciężarówki. Rajd potrwa niecałe dwa tygodnie, rozpocznie się już dziś, 5 stycznia, a zakończy się 17 stycznia.

Trasa rajdu i dlaczego Arabia Saudyjska?

Ze względu na coraz mniejsze zainteresowanie krajów Ameryki Południowej organizacją rajdu (głównie ze względów finansowych) oraz pomniejszające się gospodarzy Dakar (w 2019 roku odpowiedzialne było tylko Peru) ASO postanowiło przenieść rywalizację najniebezpieczniejszego rajdu świata w inną lokalizację. Na początku były plany o powrocie do starego formatu, czyli legendarnego Paryż-Dakar, czy też chociażby powrotu do Afryki. Po długich negocjacjach wszystko zakończyło się fiaskiem z powodu kolidującego z Dakarem, organizowanego w Afryce innego rajdu – Africa Eco Race, przez co niektóre kraje nie chciały odejść od goszczenia tej imprezy na rzecz Dakaru.

Organizacja ASO była zmuszona poszukać innej alternatywy i właśnie nią jest pustynia Ar-Rub Al-Chali oraz półpustynie Wielki i Mały Nefud położone na Półwyspie Arabskim. Jest to dość nietypowy wybór na gospodarza Rajdu Dakar (uczestniczą przecież w wielu akcjach charytatywnych na świecie), ponieważ Arabia Saudyjska charakteryzuje się tym, że ich działania są mocno kontrowersyjne na scenie międzynarodowej, jak i też wewnątrz ich państwa.

Kontrakt na organizację słynnego rajdu pomiędzy Arabią Saudyjską a ASO jest podpisany na 5 lat z opcją przedłużenia umowy o kolejne 5 lat. Warto dodać też, że będą to najlepiej opłacane edycje Rajdu Dakar w historii (kontrakty z organizatorami, jak i umowy sponsorskie opiewają na kosmiczne sumy liczone w milionach dolarów, a wynagrodzenia dla uczestników rajdu nigdy nie były korzystniejsze niż teraz od momentu, kiedy rajd przenosi się na Półwysep Arabski).

Trasa rajdu

Pomimo że rajd ponownie będzie goszczony tylko przez jeden kraj, trasa rajdu jest dłuższa niż w poprzednim roku, kiedy gospodarzem było Peru. Łączna trasa rajdu wynosi 7500 km w porównaniu do 5000 km z poprzedniego roku, natomiast łączna długość odcinków specjalnych w tegorocznej wynosi 5000 km, a zeszłoroczna wynosiła 3000 km. Pod tym względem zmianę lokalizacji można uznać na plus.

Dakar 2020 Arabia Saudyjska trasa

Fot. dakar.com / Trasa Rajdu Dakar 2020

Oto lista etapów oraz ich długość podzielona na łączną ilość kilometrów do pokonania (łącznie) oraz długość odcinków specjalnych (OS) i podział na kategorie, kto ile ma do przejechania.

  • Etap 1: 5.01.2020 (niedziela) Jeddah – Al Wajh

Motocykle/Quady: łącznie 752 km, OS 319 km

Samochody/SSV/Ciężarówki: łącznie 752 km, OS 319 km

  • Etap 2: 6.01.2020 (poniedziałek) Al Wajh – Neom

Motocykle/Quady: łącznie 393 km, OS 367 km

Samochody/SSV/Ciężarówki: łącznie 393 km, OS 367 km

  • Etap 3: 7.01.2020 (wtorek) Neom – Neom

Motocykle/Quady: łącznie 504 km, OS 427 km

Samochody/SSV/Ciężarówki: łącznie 504 km, OS 427 km

  • Etap 4: 8.01.2020 (środa) Neom – Al` Ula

Motocykle/Quady: łącznie 672 km, OS 453 km

Samochody/SSV/Ciężarówki: łącznie 672 km, OS 453 km

  • Etap 5: 9.01.2020 (czwartek) Al` Ula – Ha’il

Motocykle/Quady: łącznie 564 km, OS 353 km

Samochody/SSV/Ciężarówki: łącznie 564 km, OS 353 km

  • Etap 6: 10.01.2020 (piątek) Ha’il – Riyadh

Motocykle/Quady: łącznie 830 km, OS 477 km

Samochody/SSV/Ciężarówki: łącznie 830 km, OS 477 km

  • Dzień przerwy: 11.01.2020 (sobota) – Riyadh
  • Etap 7: 12.01.2020 (niedziela) Riyadh – Wadi Al Dawasir

Motocykle/Quady: łącznie 741 km, OS 546 km

Samochody/SSV/Ciężarówki: łącznie 741 km, OS 546 km

  • Etap 8: 13.01.2020 (poniedziałek) Wadi Al Dawasir – Wadi Al Dawasir

Motocykle/Quady: łącznie 716 km, OS 477 km

Samochody/SSV/Ciężarówki: łącznie 716 km, OS 477 km

  • Etap 9: 14.01.2020 (wtorek) Wadi Al Dawasir – Haradh

Motocykle/Quady: łącznie 886 km, OS 410 km

Samochody/SSV/Ciężarówki: łącznie 886 km, OS 410 km

  • Etap 10: 15.01.2020 (środa) Haradh – Shubaytah

Motocykle/Quady: łącznie 608 km, OS 534 km

Samochody/SSV/Ciężarówki: łącznie 608 km, OS 534 km

  • Etap 11: 16.01.2020 (czwartek) Shubaytah – Haradh

Motocykle/Quady: łącznie 744 km, OS 379 km

Samochody/SSV/Ciężarówki: łącznie 744 km, OS 379 km

  • Etap 12: 17.01.2020 (piątek) Haradh – Qiddiya

Motocykle/Quady: łącznie 447 km, OS 374 km

Samochody/SSV/Ciężarówki: łącznie 447 km, OS 374 km.

Od 2 do 5 stycznia dozwolone były tak zwane „shakedowny”, które były odcinkami zapoznawczymi z Królestwem Arabii Saudyjskiej, dzięki nim zespoły mogły przygotować swoje maszyny na to, co mniej więcej może ich czekać na trasie oraz dokonać ostatnich poprawek przed startem w Jeddah.

Rajd Dakar 2020 zakończy się 17 stycznia w Qiddiyi – 40 km od Riyadhu, gdzie odbędzie się oficjalna ceremonia wręczenia nagród oraz zakończenia rywalizacji.

Kategorie i ich faworyci

Motocykle

Rok temu triumf w Peru odniósł Australijczyk, Toby Price (Red Bull KTM Factory/KTM 450), który w tym roku będzie bronić swojego zwycięstwa. Obok niego w szranki do boju staną inni motocykliści KTM-a, dokładniej jego koledzy z zespołu – czyli Matthias Walkner czy Sam Sunderland. Do grona faworytów także trzeba zaliczyć francuskich zawodników Monster Energy Yamaha Rally – Adriena Van Beverena i Xaviera De Soultrait. Nie należy też skreślać co roku konkurencyjnej ekipy Monster Energy Honda, w której barwach pojadą Joan Barreda Bort, Ricky Brabec i Kevin Benavides.

Dakar 2020 Toby Price prezentacja

Fot. dakar.com / Dakar 2020 – Toby Price, prezentacja

W ostatnich edycjach także w walce o triumf liczyli się także motocykliści Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing, przede wszystkim Chilijczyk Pablo Quintanilla, ale i też jego kolega z USA, Andrew Short. Na pewno warto o nich pamiętać. W gronie czarnych koni tegorocznej edycji rajdu wymienia się też polskiego motocyklistę Orlen Team Macieja Giemzę, który w tym roku pojedzie Husqvarną FR 450 RR.

Quady

Kategoria quadów wraca do żywych, można by tak stwierdzić po latach posuchy jakie panowały po odejściu czołowych zawodników. W tym roku wracają między innymi Chilijczyk – Ignacio Casale (Yamaha Raptor 700/Casale Racing), a także – co ważniejsze dla nas polskich kibiców – jedyny zwycięzca Rajdu Dakar z naszej ojczyzny – Rafał Sonik (Yamaha Raptor 700/Sonik Racing).

Zabraknie jednak czołowych zawodników z poprzedniego roku, chodzi tu quadowców, którzy znaleźli się w 2019 r. na podium Dakaru. Mowa tu o argentyńskim trio (Nicolas Cavigliasso, Jeremias Gonzalez Ferioli i Gustavo Gallego). W kategorii quadów będzie w tym roku aż 4 reprezentantów Polski.

Samochody
Dakar 2020 Nasser Al-Attiyah Toyota

Fot. dakar.com / Nasser Al-Attiyah (Toyota)

Kategoria, która jest zdecydowanie najpopularniejsza wśród kibiców. W tym roku do grona faworytów do zwycięstwa w rajdzie z pewnością będzie się zaliczać ekipa Toyota Gazoo Racing ze zeszłorocznym zwycięzcą Dakaru z Nasserem Al-Attiyah’ą. Zespół japońskiej marki jest wyjątkowo mocny w tej edycji, bo obok niego pojadą: zwycięzca z 2009 roku – reprezentant RPA Giniel De Villers, niezwykle doświadczony w dakarowym boju Bernhard Ten Brinke i największe nazwisko w tegorocznej edycji Dakaru – człowiek, który za sobą do rywalizacji Arabii Saudyjskiej przyciągnie oczy całego świata – dwukrotny mistrz świata F1, Fernando Alonso, którego pilotem nie będzie byle kto, bo pięciokrotny zwycięzca Dakaru w kategorii motocykli, Marc Coma.

Fot. Toyota / Fernando Alonso

Toyota nie będzie miała łatwo, ponieważ konkurencja jest silna. Ekipa Mini X-Raid tak jak w poprzednich latach już przygotowała dwa „zestawy” aut do walki z opozycją – Mini JCW Buggy i Mini JCW Rally z napędem 4×4. Za kierownicą „buggów” od brytyjskiego producenta pojadą dwukrotny zwycięzca Dakaru i dwukrotny Rajdowy Mistrz Świata – Carlos Sainz, oraz trzynastokrotny zwycięzca najtrudniejszego rajdu, Stephane Peterhansel. Zaliczany do grona faworytów rajdu Jakub Przygoński pojedzie natomiast Mini z napędem 4×4.

SSV/UTV

Kategoria, która z roku na rok ewoluuje i zyskuje na prestiżu. Jest najmłodszą kategorią w historii rywalizacji Rajdu Dakar, a od tego roku otrzymała nowe regulacje techniczne (zmniejszona waga pojazdu [poniżej 900 kg] oraz większa prędkość maksymalna 130 km/h). Wśród faworytów do wygrania rywalizacji SSV są przede wszystkim kierowcy, którzy zajęli podium w 2019 r. – Francisco Lopez Contardo (Can-Am Maverick), Gerard Farres Guell (Can-Am Maverick) i Reinaldo Varela (Can-Am Maverick X3).

W SSV zadebiutuje z kolei pięciokrotny zwycięzca Dakaru w kategorii motocykli – Cyril Despres, któremu nie do końca udanie wyszła przygoda w rywalizacji samochodów. Do kategorii SSV wracają Domżałowie i to w zdwojonej siłę, ponieważ polski zespół będą reprezentować ojciec i syn wraz inną parą father-and-son na fotelach pilotów. Maciej Domżała pojedzie w parze z Rafałem Martonem, a syn Macieja Aron pojedzie z synem Rafała – Maciejem Martonem.

Ciężarówki

Kategoria ciężka, tak jest popularnie nazywana rywalizacja ciężarówek. Faworytami w owej rywalizacji jak co roku jest ekipa Kamaza, a przede wszystkim zwycięzca Dakaru sprzed roku – Eduard Nikołajew, ale i też jego kolega z zespołu Dmitrij Sotnikov. Czoła Kamazom – tak samo jak rok rocznie – będą próbować stawić ekipy Iveco, Tatry i Maza. Czarnym koniem rywalizacji może się okazać Ales Loprais, który w tym roku wystartuje w barwach nowej czeskiej marki – Praga.

Po raz pierwszy od wielu lat również pojawi się polska załoga w ciężarówkach, a za kierownicą Tatry Jamal, którą pojadą będzie Robert Szustkowski.

Najwięcej Polaków w historii na starcie

Tak to nie jest żart, lecz prawda. W Rajdzie Dakar 2020 wystartuje najliczniejsze grono naszych rodaków do tej pory w historii polskich startów, a dokładniej 13 zawodników.

Oto lista polskich zawodników startujących w tegorocznej edycji Dakaru:

Motocykle:
  • #30 Adam Tomiczek (Orlen Team/Husqvarna FR 450 RR)
  • #35 Maciej Giemza (Orlen Team/Husqvarna FR 450 RR)
  • #71 Krzysztof Jarmuż (115moto/KTM Rally Replica)
Quady:
  • #251 Rafał Sonik (Sonik Team/Yamaha Raptor 700)
  • #257 Kamil Wiśniewski (Orlen Team/Yamaha Raptor 700)
  • #277 Arkadiusz Lindner (Lindner 91 Team/Can-Am Renegade 850)
  • #278 Paweł Otwinowski (Duust Rally Team/Yamaha Raptor)
Samochody:
  • #303 Jakub Przygoński/Timo Gottschalk [GER] (Orlen X-Raid Team/Mini JCW Rally)
SSV:
  • #419 Aron Domżała/Maciej Marton (Domżała Team/Can-Am Maverick X3)
  • #425 Maciej Domżała/Rafał Marton (Domżała Team/Can-Am Maverick X3)
Ciężarówki:
  • #505 Janus Van Kasteren [NED]/Dariusz Rodewald/Marcel Snijders [NED] (Petronas Team De Rooy Iveco/Iveco Powerstar)
  • #510 Robert Szustkowski/Jarosław Kazberuk/Filip Skrobanek [CZE] (Fesh Fesh R-sixteam/Tatra Jamal).

Gdzie oglądać?

Rajdzie Dakar będzie można śledzić, jak co roku, na antenie Eurosportu w godzinach wieczornych oraz w krótkich fleszach informacyjnych na antenie TVP1 tuż po „Wiadomościach”. Oprócz tego rywalizację można będzie śledzić poprzez oficjalny live timing dostępny w aplikacji mobilnej lub na oficjalnej stronie internetowej rajdu w zakładce „Rankings”.

Kto będzie śledzić tegoroczną rywalizację Rajdu Dakar od początku do końca? Dajcie znać w komentarzach.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama