Czym właściwie jest Panthera Team Asia?
W ubiegłym roku przedstawiona została koncepcja nowego zespołu Formuły 1. Projekt wspierają biznesmeni z Azji, których tożsamość nie została jednak jak dotąd ujawniona. Wiemy jedynie, że za kilka lat Panthera Team Asia chce przenieść swoją siedzibę do regionu inwestorów. Obecnie baza zespołu znajduje się nieopodal toru Silverstone.
Zespół pozyskał już pierwszych pracowników i wciąż prowadzi rekrutację. Współzałożycielem ekipy jest były dyrektor zarządzający firmy SMP Racing, Benjamin Durand, a kierownikiem działu aerodynamiki miał zostać Tom Milne, pracujący niegdyś w zespołach F1 – Renault, Hondzie, Toyocie i Caterhamie.
Szefostwo Panthery prowadziło już rozmowy z kilkoma producentami silników, którzy mieliby dostarczać azjatyckiemu zespołowi swoje jednostki. Za kulisami mówiło się też o dyskusjach zespołu z firmami, które mogłyby zostać jego sponsorami.
Debiut zespołu w F1 został odroczony, ale wciąż pozostaje prawdopodobny
Pierwotne plany kierownictwa zespołu zakładały dołączenie do stawki Formuły 1 w roku 2021. Zespołowi zależało bowiem na wejściu do sportu wraz z nowymi przepisami. Budowanie samochodu na jeden sezon nie miałoby przecież sensu. Zmiany w regulaminach zostały jednak odroczone o rok, zatem plany inwestorów ekipy uległy zmianie. Benjamin Durand przyznaje, że celem Panthery jest debiut w sezonie 2022.
Plany zarządców zespołu mogą zostać spełnione, zwłaszcza w obliczu panującej sytuacji. Światowy kryzys spowodowany pandemią koronawirusa dotyka także F1. Straty, jakie ponoszą włodarze tego sportu, mogą sprawić, że nowy zespół w stawce będzie wręcz potrzebny.
– Ostatnio mieliśmy wiele zawirowań, ale wciąż żyjemy. Projekt nie jest jeszcze gotowy. Celujemy [w debiut – przyp. red] w 2022 rok – powiedział Durand serwisowi autosport.com. – Mamy grupę pracowników, którzy zajmują się projektem samochodu, w szczególności działają nad komponentami aerodynamicznymi. Równolegle współpracujemy z inwestorami – dodał.
Wejście nowego zespołu do F1 jest w wielkim stopniu uzależnione od decyzji władz sportu. Liberty Media, posiadacz praw komercyjnych, potwierdziło, że nie będzie rozpatrywać zgłoszeń nowych ekip w 2021 roku. Najwcześniej zrobi to przed sezonem 2022.
Niższy limit budżetowy i samochody klienckie szansą dla nowego zespołu?
Zmniejszony limit budżetowy do pułapu 145 milionów dolarów amerykańskich na sezon daje nadzieję na debiut Panthery w 2022 roku. Ostatnio kilku bywalców padoku zaproponowało stworzenie czegoś na wzór samochodów klienckich. Prywatne i mniej zamożne zespoły miałyby kupować bolidy innych ekip z minionego sezonu. Do tematu odniósł się również współzałożyciel Panthery.
– Przed kolejnymi rozmowami będziemy obserwować, co się stanie z Formułą 1. Ludzie zaczęli mówić o możliwości kupna gotowego samochodu od innego zespołu. Poczekamy i zobaczymy, co się wydarzy – stwierdził Durand.