Pomimo coraz bardziej wyśrubowanych norm emisji spalin i postępującego downsizingu wolnossące jednostki miały swoją ugruntowaną pozycję w gamie Porsche 911. Jeszcze za czasów poprzedniej generacji (991) wolnossące odmiany stanowiły bazę oferty 911-tki (Carrera i Carrera S). Były również bardziej hardcorowe warianty z silnikiem wolnossącym, takie jak GT3 oraz GT3 RS. Wiele wskazuje jednak, że wolnossąca jednostka w kultowym niemieckim supersamochodzie przejdzie do historii.
Porsche 911 (992) tylko z turbodoładowaniem
W gamie obecnej generacji Porsche 911 nie zagości już żaden wariant z wolnossącym silnikiem. Tę smutną informację potwierdził szef oddziału aut sportowych Porsche GT, dr Frank Steffen Walliser. Jego wypowiedź znajdziemy w magazynie Evo. Jako powód podał problemy ze znalezieniem odpowiedniej ilości miejsca we wnęce na silnik na 4-litrową sześciocylindrową jednostkę typu bokser, którą znamy m.in. z Caymana GTS i GT4.
Zaznaczył, że 4-litrowego silnika z GTS nie da się obrócić o 180 stopni tak, aby zmieścił się w 911. Dodał również, że w modelach Carrera nie uświadczymy już wolnossących jednostek.
Koniec pewnej historii
Opracowanie specjalnie pod ten model nowej konstrukcji byłoby dla producenta zbyt kosztowne. Na otarcie łez dodamy, że obecne Porsche 911 będzie oferowane z manualną skrzynią biegów, choć ona również nie ma przed sobą świetlanej przyszłości. Wraz z rezygnacją z wolnossących jednostek kończy się pewna epoka w historii tego kultowego modelu niemieckiej marki.
Porsche 911 GT3 RS (991) – współczesny klasyk
Jako ciekawostkę przypomnimy pokrótce najciekawszą wersję poprzedniej generacji bez doładowania a mianowicie ostatnim wariancie GT3 RS. Samochód zadebiutował na początku 2018 roku i otrzymał pięknie brzmiącą, wysokoobrotową jednostkę B6 o pojemności 4 litrów. Pomimo braku doładowania samochód rozwijał aż 520 KM. Silnik kręcił się aż do 9000 obr./min. Osiągi również były więcej niż przyzwoite – 100 km/h w 3,2 s i prędkość maksymalna na poziomie 312 km/h nie pozostawiały złudzeń, z jakim autem mieliśmy do czynienia. GT3 RS otrzymało także charakterystyczny zielony kolor nadwozia i wraz z opcjonalnym pakietem Weissach ważyło tylko 1430 kg.