Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody

Nissan Ariya może być hitem. Ciekawy wygląd, dużo mocy i do 500 km zasięgu

Po sukcesie sprzedażowym Nissana Leafa, japońska marka wprowadza na rynek drugi samochód elektryczny. To crossover Nissan Ariya, który opiera się na zeszłorocznym koncepcie.

Opublikowano

w dniu

Nissan Ariya
Fot. Nissan

Nissan Ariya na szczęście niewiele się zmienił w stosunku do konceptu

Nissan w październiku 2019 r. przedstawił na salonie samochodowym w Tokio koncept nowego elektrycznego crossovera pod nazwą Ariya. Jak się właśnie okazało, wersja produkcyjna nie różni się przesadnie od koncepcji inżynierów Nissana.

Nissan Ariya ma 4595 mm długości, 1850 mm szerokości i 1660 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2775 milimetrów. Pod względem wielkości to odpowiednik Volkswagena ID.4, który wkrótce również powinien pojawić się na rynku. W zależności od wyposażenia i specyfikacji samochód może ważyć od 1,8 do 2,3 tony. 

Przednią część samochodu charakteryzuje przeprojektowane logo marki, które właśnie zaprezentował Nissan. Na rynkach, które to umożliwiają, symbol japońskiego producenta samochodów będzie podświetlony przez 20 diod LED. Cienkie reflektory w technologii LED mają formę czterech 20‑milimetrowych miniprojektorów. Towarzyszą im sekwencyjne kierunkowskazy układające się w zaprojektowany na nowo motyw litery V.

Z boku dostrzec można lekko spadzisty dach w stylu coupe, a z tyłu niewielki spojler dachowy. Tył modelu Ariya prezentuje się ciekawie za sprawą mocno zakrzywionego słupka C, który płynnie przechodzi w klapę bagażnika. Ariya będzie dostępna z 19- albo 20-calowymi kołami, a także zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu.

ZOBACZ TAKŻE
Nissan GT-R50 by Italdesign oficjalnie zaprezentowany na torze

Minimalistyczne wnętrze to potwierdzenie panującego dzisiaj trendu.  Znajdziemy tu tylko minimum fizycznych przycisków, które zastępują dotykowe powierzchnie nie tylko na ekranach, ale także w różny sposób w całym wnętrzu. Cyfrowa tablica rozdzielcza ma 12,3 cala, podobnie jak ekran pośrodku. Japończycy twierdzą, że są to ekrany o największej liczbie kolorów w klasie. Bagażnik ma natomiast od 415 (4WD) do 468 litrów (2WD).

Nissan Ariya w Europie będzie dostępny w pięciu wersjach

Klient będzie mieć do wyboru pięć wariantów napędu. Podstawą jest Ariya 63 kWh z napędem na jedną oś. Ma moc 160 kW (218 KM), moment obrotowy 300 Nm, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,5 sekundy. Maksymalna prędkość jest natomiast ograniczona do 160 km/h. Z napędem na jedną oś dostępna jest także wersja 87 kWh, która dysponuje mocą 178 kW (242 KM). Z mniejszym akumulatorem Nissan obiecuje zasięg na poziomie 360 km na jednym ładowaniu (wg WLTP), a z większym już 500 km.

Dostępne będą jednak również pojazdy z napędem na wszystkie koła (e-4ORCE) z dwoma silnikami elektrycznymi. Przy mniejszym akumulatorze 63 kWh samochód ma 205 kW (279 km) mocy i 560 Nm, a przy większym 87 kWh jest to 225 kWh (306 KM) i 600 Nm. Obie wersje mogą jechać nawet 200 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspieszają w mniej niż 6 sekund. Zasięg wynosi natomiast odpowiednio 340 i 460 km.

Jeśli komuś nie wystarczają te osiągi, powstała także specjalna wersja Performance. Ma ona akumulator o pojemności 87 kWh, 290 kW (394 KM) mocy i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dzięki tym parametrom przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,1 sekundy. Przy takich parametrach rzecz jasna spada zasięg, który według WLTP wynosi 400 kilometrów. Mimo tego ten wariant wydaje się być zdecydowanie najciekawszym. 

Nissan Ariya 63 kWh jest standardowo wyposażony w ładowarkę 7,4 kW do użytku domowego, a wersję z akumulatorem 87 kWh można ładować w domu trójfazową ładowarką o mocy 22 kW. W dłuższej trasie samochód można szybko doładować na publicznej stacji o mocy do 130 kW.

ZOBACZ TAKŻE
Nowy Nissan Rogue - wiadomo jaki będzie następny X-Trail

Nowe technologie uzupełniono tymi doskonale znanymi

Ariya otrzyma trzy standardowe tryby jazdy – Standard, Sport i Eco, podczas gdy warianty e-4ORCE będą mieć również tryb Snow. Nissan twierdzi, że akumulator montowany na podłodze jest rozmieszczony w taki sposób, aby zapewnić idealny rozkład masy 50/50.

Nissan Ariya

Oprócz nowych technologii, Nissan Ariya otrzymał także rozwiązanie doskonale znane z modelu Leaf. To oczywiście e-Pedal, który umożliwia ruszanie z miejsca, przyspieszanie i zmniejszanie prędkości za pomocą wyłącznie jednego pedału, przyspieszenia. Zwolnienie pedału powoduje przełączenie silnika elektrycznego w tryb hamowania. Na nawierzchni o słabej przyczepności hamowanie odbywa się jednocześnie silnikiem i hamulcami działającymi na wszystkie cztery koła, aby bezpiecznie wytracić prędkość.

Samochód w Europie spodziewany jest na początku przyszłego roku. Do tego czasu z pewnością poznamy także polskie ceny.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama