Hungaroring. Co nas czeka? Zakręt po zakręcie
Tor Hungaroring nie sprzyja manewrom wyprzedzania, stąd ważne na nim jest pole startowe. Zakręt numer 1 to stosunkowo wolny prawy nawrót. Zaraz po nim mamy lekki łuk w tym samym kierunku, gdzie znajduje się w Formule 1 druga strefa DRS. Wolny lewy prowadzi poprzez krótką prostą do szybkiego prawego łuku. Często obserwujemy tu kierowców wyjeżdżających poza tor, w wyniku czego sędziowie rozdają kary. Kończąc pierwszy sektor od szybkiego zakrętu z numerem 4 zmienia się charakter toru.
Wolniejsze sekcje zakrętów wymagają większej uwagi. Można tu stracić sporo czasu, co w perspektywie wyścigu może oznaczać stratę pozycji w późniejszej fazie rywalizacji. Charakterystyka drugiego sektora jest bardzo specyficzna. Zakręty tam są coraz szybsze aż do wyjścia na krótką prostą pomiędzy jedenastką a dwunastką. Prawy 90 stopni w prawo prowadzi do ostatniej sekcji. Po przejechaniu przez lewy, a następnie nawrót w przeciwnym kierunku wychodzimy na prostą startową.
Wczesne lata zmagań w Budapeszcie
Sporty motorowe na Węgrzech to nie tylko Hungaroring. Mają one stosunkowo długą tradycję. Wyścigi organizowane na torze ulicznym w parku Nepliget w Budapeszcie były już w latach 30. XX wieku. W 1936 roku na torze odbyło się Grand Prix Budapesztu, a wygrał wtedy Tazio Nuvolari w Alfie Romeo.
Po II wojnie światowej wznowienie wyścigów było powolne, ale w końcu silniki ponownie odpaliły, tym razem na zaimprowizowanym torze na lotnisku Ferihegy w Budapeszcie. Formuła Junior była kontynuowana w Ferihegy przez trzy lata, zanim wyścig wrócił do Nepliget, kontynuując tam zmagania aż do lat 70.
Idealne miejsce na budowę toru
W latach 80. władze chciały promować turystykę i podnosić rangę kraju poprzez wyścigi samochodowe. Rozpoczęto rozmowy o organizacji wyścigów Formuły 1. Wtedy w walce o miejsce w kalendarzu liczyły się między innymi Tor Poznań oraz uliczny tor w Moskwie. Początkowo zaproponowano tor Nepliget z myślą o stworzeniu wyścigu ulicznego w stylu Monako.
Wkrótce jednak odrzucono to na rzecz nowoczesnego, specjalnie wybudowanego obiektu. Tu rozpoczyna się właściwa historia toru Hungaroring. Lokalizacja na północny wschód od Budapesztu w pobliżu miasta Mogyoród szybko wybrano jako oferującą szereg korzyści. Znajdowałby się blisko stolicy, wzdłuż głównej autostrady i osadzony w naturalnym zagłębieniu. Umożliwiło to dobry widok dla kibiców na większości obiektu z dowolnego miejsca wyżej położonego na torze.
Prace budowlane rozpoczęły się 1 października 1985 roku i zakończono w ciągu zaledwie ośmiu miesięcy. W tamtym czasie trwało to mniej czasu niż tworzenie jakiegokolwiek innego toru Formuły 1. Początkowy układ musiał zostać zmodyfikowany w trakcie budowy, kiedy podziemny zdrój wymusił zboczenie z zaplanowanego kursu poprzez serię powolnych zakrętów w kształcie litery S. Znacznie spowolniło to czas okrążenia.
Otwarcie obiektu i otwarcie na Formułę 1
Pierwszy wyścig odbył się 24 marca 1986 roku ku pamięci Janosa Drapala. Zwyciężył on czterokrotnie w motocyklowym Grand Prix Węgier. Zginął rok wcześniej podczas wyścigu w Czechosłowacji. Później w tym samym roku odbył się pierwszy wyścig F1, wygrany przez Nelsona Piqueta przed tłumem prawie 200 000 entuzjastów sportów motorowych z krajów bloku wschodniego, Niemiec oraz Austrii.
Impreza bez wątpienia zakończyła się sukcesem. Hungaroring jednak został mniej entuzjastycznie przyjęty przez kierowców. Ciasny i kręty charakter obiektu spotęgowała śliska nawierzchnia toru. Brak ogólnego użytkowania przez cały rok oraz dolinny krajobrazu sprawiały, że zawsze problemem był kurz.
Niektórzy lubili jeździć na torze, inni go nienawidzili. Wszyscy mogli się jednak zgodzić, że wyprzedzanie było bardzo trudne. Niemniej jednak Nigel Mansell w niezapomniany sposób udowodnił, że jest to możliwe w odpowiednich okolicznościach. Wykorzystał chwilowe wahanie ze strony Ayrtona Senny, jednocześnie po pięknym manewrze mógł spokojnie jechać po zwycięstwo w 1989 roku.
Zmiany na torze i popularność toru Hungaroring
Zmiany na torze nastąpiły pod koniec lat 80. Ostatecznie rozwiązano problemy z podziemnym źródłem i ominięto niezdarne zakręty w kształcie litery S. Są one obecne do dziś jako część drogi serwisowej. Kolejne ważne zmiany nadeszły w sezonie 2003. Dokonano wtedy bardziej znaczących zmian. Przywitaliśmy nową ostatnią serię zakrętów. Modyfikacje objęły dodatkowo prostą startową; a nowy, ciaśniejszy pierwszy zakręt daje nieco większe możliwości wyprzedzania. Wyścigi nieco się poprawiły.
Dziś, oprócz wyścigów Formuły 1, Hungaroring jest również gospodarzem serii samochodów turystycznych oraz GT. Czyni go jednym z najbardziej obleganych przez serie wyścigowe obiektów tego typu w Europie Wschodniej. Rok rocznie w okolicy Nowego Roku odbywa się tam Szilveszter Rallye gdzie często można zobaczyć naszych zawodników na liście startowej.
Another breathtaking video of Hungaroring from the air… 😱🤩🤩#HappyFriday #Hungaroring #speed #sebesség #drivesafely pic.twitter.com/0Bfe1EDswP
— Hungaroring (@HungaroringF1) October 18, 2019
Chciałbym podziękować ekipie racingcircuits.info za pomoc w przygotowaniu materiału.