Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody

Ford Fiesta Mk8 (2016-) – czy warto kupić używany egzemplarz?

Ford Fiesta Mk8 to auto, które spotkało się z bardzo ciepłym przyjęciem. Czy warto kupić używany egzemplarz nadal świeżego modelu?

Opublikowano

w dniu

ford fiesta mk8 2017

Teoretycznie mamy do czynienia z (prawie) nowym modelem, który jest w aktualnej sprzedaży. Egzemplarz używany jednak jest niezwykle ciekawą alternatywą. Za o wiele niższą kwotę możemy znaleźć świetnie utrzymaną sztukę z niewielkim przebiegiem i w bogatej wersji wyposażenia. Czym charakteryzuje się Ford Fiesta Mk8? Ile kosztuje i na co zwracać uwagę podczas zakupu?

Ford Fiesta i odrobina historii

Fiesta Mk8 zadebiutowała jesienią 2016 roku. Podobnie jak inne niezwykle popularne modele w swojej klasie, przy okazji nowej generacji nie było mowy o rewolucji. Auto zmieniło się, owszem, ale zachowało wiele elementów charakterystycznych dla poprzednika. Pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1976 roku i do dziś ma takie samo przesłanie – zwinny, niewielki samochód o kompaktowych gabarytach, ale ze sportowym pierwiastkiem. To zacięcie sportowca jest w tym modelu od zawsze i nawet, jeśli nie mówimy o topowej odmianie ST, prowadzenie zawsze jest bardzo precyzyjne i daje sporo frajdy.

ZOBACZ TAKŻE
Czy woda z rury wydechowej jest problemem? Wyjaśniamy raz na zawsze

Stylistyka Forda Fiesty

Auto jest bardzo ładne – po prostu. To jeden z najciekawszych i najlepiej ocenianych przedstawicieli segmentu B. Linia jest łagodna, niewiele tu ostrych linii i agresywnych przetłoczeń, ale całokształt sprawia bardzo pozytywne wrażenie. Jest dość dynamicznie, odrobinę sportowo, ale w wyższych wariantach wyposażenia nie brakuje elegancji, której w takich autach dość trudno znaleźć. Mowa oczywiście o odmianie Vignale, która zdaniem producenta wkracza już na sektory modeli premium. Dość trudno w to uwierzyć, ale faktycznie, w tym wariancie auto prezentuje się bardzo dostojnie, elegancko i „bogato”.

fiesta ósma generacja

Swoją drogą charaktery Fiesty mogą zmieniać się jak w kalejdoskopie. Pomijając skromne warianty bazowe, które kojarzą się raczej z modelami dla przedstawicieli handlowych, klienci decydujący się na zakup droższej wersji, mogą wybrać zarówno wspomnianą odmianę Vignale, jak również bardzo sportową i dającą mnóstwo frajdy z jazdy Fiestę ST. Pewną nowością, która została wprowadzona zgodnie z obowiązującą modą, jest Fiesta Active, która charakteryzuje się wieloma dodatkami i gadżetami mającymi nadać autu terenowy charakter. Mamy także nieco wyższe zawieszenie i nakładki z tworzywa sztucznego, co przekłada się na fajną mieszankę auta miejskiego z crossoverem. Moda, a raczej zapotrzebowanie rynkowe doprowadziły również do usunięcia w 2019 roku z oferty odmiany 3-drzwiowej w standardowych wersjach wyposażenia.

ford fiesta ósmej generacji

Wnętrze Forda Fiesty

Zaglądając do wnętrza Forda Fiesty Mk8 można odnieść wrażenie, że jest to skurczony Focus. O ile z zewnątrz różnic jest więcej, tak w środku doświadczymy małego déjà vu. Układ konsoli środkowej i panelu centralnego jest praktycznie taki sam, choć różnice są w proporcjach poszczególnych elementów. Mamy zatem nieco mniejszy ekran systemu info-rozrywki z kilkoma przyciskami, niżej mamy kratki nawiewów w kształcie odwróconego trapezu, dalej umieszczono panel sterowania klimatyzacją i nawiewem. Tunel środkowy przebiega dość nisko, znalazło się tam miejsce na kilka dodatkowych przycisków do sterowania napędem, uchwyty na kubki itp. Całość prezentuje się nieźle, choć trochę odbiega od obecnej mody na przenoszenie niemal wszystkich przycisków na ekran dotykowy, co przekłada się na niemal całkowite „wyczyszczenie” stylistyki. Tutaj nadal wszystko jest mocno manualne i nieco staroświeckie. Ale dla wielu kierowców to może być ogromna zaleta.

ford fiesta ósmej generacji wnętrze

ford fiesta ósmej generacji wnętrze

Jeśli chodzi o funkcjonalność i walory praktyczne, mała Fiesta dysponuje bagażnikiem o pojemności 311 litrów, zaś po złożeniu oparć kanapy do dyspozycji mamy 1093 litry.

Ford Fiesta Mk8. Silniki

Oferta silnikowa Forda Fiesty jest dość szeroka i każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Mamy bowiem podstawowy silnik 1.0 Ecoboost o mocy 100 KM (95 KM od 2019 roku), jak również dwa silniki Diesla 1.5 TDCi o mocy 85 lub 120 KM. Nie są one jednak zbyt popularnym wyborem dla auta w tym segmencie. Niedawno pojawił się również silnik 1.1 o mocy skromnych 75 KM. Spragnieni mocy wybiorą odmianę ST, która posiada jednostkę 1.5 EcoBoost o mocy 200 KM. Nie każdy również potrzebuje twardego, sportowego auta o takiej mocy.

ford fiesta ósmej generacji pod maską

Ciekawym półśrodkiem jest silnik 1.0 EcoBoost o mocy 125 lub 140 KM. Ten mocniejszy dysponuje dodatkowo 180 Nm momentu obrotowego osiąganego w zakresie od 1400 do 4500 obr./min. Auto z takim silnikiem jest bardzo żwawe. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9 sekund, a prędkość maksymalna to 202 km/h. Średnie spalanie wg. producenta to niespełna 5 litrów, ale nawet przy dynamicznej jeździe przekroczenie 6 l/100km będzie sporym wyzwaniem. Dla porównania odmiana ST z 200-konnym silnikiem 1.5 Ecoboost (290 Nm) przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 6,5 sekundy i rozpędza się do prędkości 232 km/h.

ford fiesta mk8

ford fiesta st ósmej generacji

Ford Fiesta Mk8. Typowe usterki oraz problemy

Auto jest na rynku od 2016 roku, więc trudno o mocno wyeksploatowany i nękany wieloma usterkami model. Mimo to warto unikać egzemplarzy pochodzących z wypożyczalni, poleasingowych etc. W 2019 roku auto przeszło delikatną kurację odświeżającą ofertę, do której trafiła zupełnie nowa odmiana – Active. Większość kierowców chwali to auto za dynamikę, wygodę i niezłe wyciszenie. Z drugiej jednak strony wielu narzeka na słabej jakości materiały, które po pewnym czasie zaczynają wydawać nieprzyjemne dźwięki. Mając na oku egzemplarz ze znacznym przebiegiem, warto mieć to na uwadze. Litrowy silnik to bardzo udana konstrukcja o niezłej dynamice. Warto jednak przetestować wersje o niższych mocach, bowiem mają one problemy z elastycznością. Decydując się na wariant ST zdecydowanie warto sprawdzić zawieszenie – weekendowe zabawy na torze mogły mocno nadwyrężyć te elementy.

ZOBACZ TAKŻE
Skoda Yeti (2009-2017) - czy warto kupić? Opinie, problemy

Ford Fiesta – sytuacja rynkowa i alternatywy

Ford Fiesta ósmej generacji to stosunkowo nowe auto, które jest na rynku od kilku lat. Warto pamiętać, że nadal jest oferowane przez Forda i nie zdążyło się zestarzeć. To ogromna zaleta, bowiem kupując używane auto obecnej generacji, mamy niemal nowy samochód, za o wiele niższą cenę. Nie każdy musi mieć auto prosto z salonu, a wiele egzemplarzy nadal tą nowością pachnie i mają niewielki przebieg. Modele z początku produkcji (rocznik modelowy 2017) można dostać już za niewiele ponad 20 000 złotych. Będą to jednak skromnie wyposażone egzemplarze ze sporym przebiegiem i słabszą jednostką napędową. Za około 30 000 złotych dostaniemy już świetnie utrzymaną wersję ST Line z silnikiem 1.0 o mocy 100 KM z roku 2018. Za pełnoprawną odmianę ST trzeba przygotować nawet 50 000 złotych. Alternatywy?

vw golf

Naturalnym wyborem będzie Volkswagen Polo szóstej generacji, który jest na rynku od 2016 roku. Egzemplarze z tego rocznika z silnikiem wysokoprężnym to koszt około 24 000 złotych. Za dobrze wyposażony model z 2019 roku i z 95-konną benzyną trzeba zapłacić nawet 50 000 złotych. Polo bardzo dobrze trzyma cenę. Warto również zwrócić uwagę na Opla Corsę poprzedniej generacji (2014-2019). Już za około 30 000 złotych znajdziemy bardzo dobrze wyposażony model np. z silnikiem 1.4 z fabrycznym LPG o mocy 95 KM.

opel astra

Podsumowanie. Czy Ford Fiesta Mk8 jest dobrym wyborem?

Ósma generacja Forda Fiesty spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem. Zresztą poprzednie generacje były doceniane przede wszystkim za świetne prowadzenie z nutką sportu. To rewelacyjne auto do miasta, praktyczne, oferujące niezłą jak na swój segment przestrzeń oraz wyciszenie. Dla niektórych pewną wadą, a raczej cechą generującą uprzedzenie, jest oferta trzycylindrowych silników benzynowych. No cóż, taka jest cena zakupu świeżego, nadal oferowanego na rynku pierwotnym auta. Mimo to Fiesta Mk8 to bardzo udane auto, które można kupić za znacznie niższą cenę niż w salonie.

ford fiesta ósmej generacji

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama